pondělí 13. listopadu 2017

Do kytek!

Sepsala jsem pro vás Myyny velký květinový speciál! Třeba pro inspiraci. Kytky mě totiž letos zasáhly nebývalým způsobem. (A zřejmě to tak ještě nějakou dobu zůstane.)

Za posledních pár měsíců jsem nasbírala úctyhodnou řádku květovaných artefaktů. Od papíru přes knihy, až tužky a vonné oleje.

Tak začneme tím, co je mému srdci nejblíž a tím je papírnictví. Překvapivě do vás nebudu ládovat nic ze své produkce, to jste asi nečekali, ale já vám radši dneska představím svůj dlouholetý vzor a tím je značka Rifle Paper Co., kterou začal do České republiky dovážet e-shop Bella Rose a já se o téhle novince dozvěděla samozřejmě od Aničky, která v tom má prsty. No neváhala jsem ani chvilku a něco málo si dopřála. Je to krásné, a já nutně potřebuju znát hlavně materiál a formu zpracování. Chápete, že jo?
Koupila jsem si sešity a tužky, nejkrásnější, jaké jsem kdy viděla. Na obrázku jsou smíchané ještě s tužkami značky Laura Ashley.
Rifle Paper Co. založila v roce 2009 výtvarnice Anna Bond (ano, trošku si troufám vidět paralelu, i když vím, že těm výrobkům nesahám ani po kolena; Anna má ale 4 roky náskok, tak uvidíme).





K tomu jsem v papírnictví kaš-mi-daš zmerčila květinové potisky od značky Laura Ashley. Paní Laura byla britská návrhářka a zemřela po pádu ze schodů v roce 1985. Její rukopis je známý především díky tradičním květinovým vzorům, tak typickým pro Británii.



A u tužtiček ještě zůstanu. Rozkošný kaktusový prodává Zahrada na niti, veverkovo-zajíčkový s květinami je od výtvarnice Nathalie Lété a je také z kaš-mi-daš. Obě píšou výborně. Kaktus je gelovka, zajíčci jsou klasická vyměnitelná propiska.
Přihazuju k dobru ještě božáckou brožičku s kaktusem, který nosím na své zelené santus bundě. Onehdá na mne nějaký pán s vyfintěnou slečnou dorážel na Národní, že vypadám, jako když jdu na houby. Asi mu vadila ta bunda. Pravda, k vytaženým legínám po bradu a zlatým šperkům, kterými se honosila jeho slečna jsem měla opravdu daleko. No furt lepší na houby, než na silnici.


A knihy! Ó, knihy! Nikdy jich není dost, pravda?
Ve Španělsku jsem si vyhlídla velkou a nádhernou publikaci Plant, ale na nákup jsem si počkala až do Čech, neboť má asi deset kilo. Je věnovaná nejkrásnějším grafikám, ilustracím a fotografiím na téma rostliny. Taková maličko zbytečná, ale velmi krásná záležitost. Pro opravdové milovníky rostlin a oddané pozorovatele.
Naopak velmi užitečný je objemný Atlas rostlin z roku 1937 (autoři John, Novák, Záborský). Pořízený v anikvariátu. Po internetu se jich ještě pár povaluje. Ta moje je po nějakém panu učiteli, jehož jméno jsem bohužel na téměř zmizelém popisku nerozklíčovala.
Uvnitř najdete odborné informace ze světa rostlin (báječné je, že to stále platí) a opravdu nádherné barvotisky. Vzhledem k datu vydání si tipuju, že jsou to litografie.












Nebyla bych to já, abych na internetu nenašla něco bizarního. Tentokrát jsem narazila na nádherné plakáty Českého rybářského svazu, s ilustracemi Ak. mal. Květoslava Híska, ovšem koupit je, to byl opravdu oříšek, neb e-shop téhle organizace jaksi... ehm... moc nefunguje. Inu, tak jsem si psala s paní sekretářkou. Ta byla tak skvělá, že to za mě vyřídila a plakáty jsou doma.
Samozřejmě jsem sáhla po Vodních a pobřežních rostlinách a k tomu přidala Živočichy pod vodou a kolem vod. Zdánlivě nedůstojně jsem je odvelela na toaletu, ale opravdu jen zdánlivě, protože u nás je toaleta věnovaná srdcovkám. Už tam je i pan Šašek a taky mapy světa. Pozorovat několikrát denně to samé, to chce opravu něco výjimečného.


Relax. Chladné dny si žádají opravdu pořádný relax, alespoň chvilku oddychu, obklopit se něčím hodně příjemným, což já řeším třeba aroma lampou z dílny Ema Mamisu (hlavně prosím vás Báře nepište, jestli nemá aromalampy, když je evidentně v e-shopu nevidíte; je to ruční práce, někdy jsou a někdy nejsou, podle toho, co zrovna Bára vyrobila). A protože z duše nenávidím různé citrusové, levandulové a eukalyptové vůně, sáhla jsem na e-shopu Nobilis Tilia po jiných rostlinách. Miluju vůni růžového dřeva a růžového gerania, navíc, to s podtitulem bourbon, je vážně luxusní. Pro milovníky dřevitých, orientálních a kořeněných záležitostí. Samozřejmě, další favorit je santal. Ale ten nemám.


A co rotliny živé?! Hm? Téměř všech jsem se zbavila. Málo, avšak o to intenzivněji, cestujeme a pokojovky jsou fakt na obtíž. Nechala jsem si jen ibišek a fíkus, neb je mám téměř dvacet let a to, co se mnou ty kytky prožily, to se mnou nedal nikdo. Ostaní šlo z domu k dobrým lidem. Jako poslední kytku jsem si nechala kokedamu, které mazlivě říkám Kokeš a je to asparagus. Příští rok mu budou čtyři roky. Kokedamy, pečlivě vázané, najdete v Zahradě niti.



Sukulenty. Kdo jiný na mne vydrží celou zimu trpělivě čekat v lehké hybernaci, než tihle miláčci? Pro zajímavost přikládám jejich fotky po vysazení v roce 2014 a dnes. Jsou to už těžká velká monstra a já je s oblibou nechávám být. V létě s vydatnou zálivkou pobývají na naší ultra rozpálené jižní terase, v zimě jsou doma. Často kvetou a já je zásadně nepřesazuju, takže je i vidět, kdo koho přetlačil a kdo musel ustoupit.
Sukulenty od poctivého pěstitele můžete koupit také v Zahradě na niti.





 Jaké to bylo malé a roztomilé, že?

A nebylo by něco na pleť? Něco jo, vy fintilky. Třeba ajurvédský olej Fialka od Khadi, jehož vzorek jsem dostala na právě proběhnuvším Green Beauty Marketu. Je to pecka. Normálně bych to nejradši fetovala celý den.


Uf. Kdo až dočetl sem, je borec. Něco mi napište. Třeba mi slibte, že přijde zase jaro. Já totiž začínám hybernovat stejně, jako moji sukulentí kámoši. (Taky si pamatuju, jak Kelly v seriálu Beverly Hills 90210 prohlásila, že jak je pod deset stupňů, tak hybernuje. Možná mě tenkrát začarovala, proč bych si jinak pamatovala takovou ptákovinu?)

22 komentářů:

  1. Dočetla. :-) Jsem borec, hurá! (Ono se to četlo samo, moc pěkné věcičky jsi nám ukázala.) Ještě to tu chvíli vydrž. A pak jedete, ne? A za týden Ostrava... já si vždycky dávám takový záchytný body, pořád je se na co těšit. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, to jo, jedem, ale to já zas nedělám, abych se snažila přežít do odjezdu. Ty těšící body si semíruju každý ráno přímo pro ten den, abych žila v přítomném čase. Ale vím, jak to myslíš. Ono to není zas tak hrozný, jen mi strašně vadí ty těžké vrstvy oblečení a to, jak je sluníčko málo vidět.
      Ostrava je za chvíli! Měla jsem noční můru, že nikdo nepřišel a že jsem nic neprodala :)))). Hrůza!

      Vymazat
  2. Já taky dočetla, tebe dycinky dočtu! :) a těším se na sdílení dalších kosmetických radostí z Marketu :) Pusu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, to určitě napíšu, co jsem ulovila. Ale chvíli to ještě budu zkoušet. Myslím, že jsem narazila na fakt příjemné věci a naopak, pár hodně dobrých prošvihla. Jako obvykle :))).

      Vymazat
  3. Je to všechno krásný, vyňuňaný a vyvoněný, aaaach, to je něco pro mě!!! A taky děkuju za super tip na dárek pro Matesa!!!kniha Botanicum už pomalu míří k nám!! Mávám a děkuji za krásně hladící příspěvěk!! Tady sice moc sluníčka není, ale snad Vám udělá radost mávání sýkorčích křídel!!! Pohlazení, Šárka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Botanicum je taky moc krásná kniha, dobře jste udělala, Šárko.
      Sýkorky jsou nejvíc, to je jasné! Mávám tam k Vám :)!

      Vymazat
  4. Zlato, jasně, že přijde jaro! Slibuju! (Ale jako dycky až – po mý oblíbený – zimě ;) Všecko je to krása, boží krása – a plakáty od rybářů ze svazu jsou bomba! mask.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Plakáty jsou báječný a celá ta komunikace byla hrozně vtipná a přátelská :).

      Vymazat
  5. Když jsem shlédla Vaše nabízené věci od AB, tak pls, nebuďte skromná, protože Vaše věci jsou taky krááásnéé a věřím, že by se i AB velice líbily ! Ty plakáty jsou opravdu nádherné, trošku bych i záviděla (ale v dobrém) ! Mějte se hezky, tvořte s láskou a těším se v OV ! Šá

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju, jste nejzlatější! Určitě mi v Ově řekněte, že jste to Vy, ne že se budete upejpat! :)))

      Vymazat
  6. Jůůůů, ta brož je boží, tu chci! A děkuji... :)

    OdpovědětVymazat
  7. Miluji přírodu! Té inspirace kolem. Vaše věci jsou nádherné, chodím sem těšit srdce:) Já ještě doporučím Rostlinopis od Jiřího Dvořáka s ilustracemi Alžběty Skálové, to je moje srdcovka.

    OdpovědětVymazat
  8. Zítra naběhnu do antikavriátu!
    Díky za tip.)

    OdpovědětVymazat
  9. Jé, to byl super vtipný článek ;-)... Nejvíc se mi líbí plakáty na záchodě a Kokeš ;-)... S Vámi musí být radost žít ;-)...
    V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veroniko, díky! Jestli je se mnou radost žít nevím, asi bych se měla zeptat doma :))).

      Vymazat
  10. Haha, co všechno máme stejné :D Kaktusovou brož jen s tím rozdílem, že ji nosím na jeansové bundě. A cítím se velmi "do města".
    Sukulenty u nás bují a vůbec jim nevadí, že jsem líná je zasadit do hlíny (asi pochopily, že lepší je žít ve lžičce vody než vůbec ;))
    Olej geranium jsem si pořídila nedávno, ale u mého muže úspěch neslavil, takže čeká, až budu sama doma (a prý je tak zdraví prospěšný). Zato bergamot ano, ten u nás vyhrává.
    Moc se mi líbí kaktusová propiska a plakáty a vlastně všechno ;) Krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťo, moc zdravím a mávám! Tak to víme, že jsme podobně naladěné, ne? ;)
      Paaaa a díky!

      Vymazat