pondělí 10. července 2017

Brokolicový "chleba"

Kdo čerstvě jedete na vlně low carb, nízkosacharidového stravování, respektive, vynechání cukrů a škrobů, abych byla opravdu přesná, možná si marně lámete hlavu, čím nahradit chléb, když milujete pomazánky, hummusy, nebo když byste rádi k vajíčkům něco přikusovali a salát vám nestačí.

Já už v tomhle stravování jedu dva roky a považuju se za ostříleného nízkosachariďáka. Jasně, kdo mě sleduje, moc dobře ví, že jsem se nevzdala alkoholu a rýže, a že si sem tam dám něco sladkého (ale čím dál tím míň!). O švestkovém koláči z nově otevřeného bistra Smetana Q radši pomlčím, to je něco neskutečně lahodného... Nicméně, už naprosto bez pardonu vařím bez příloh (nahrazeno zeleninou), a cukr a pečivo u nás nenajdete, protože i zapřísáhlý chlebomilec Martin ve Španělsku zjistil, že je mu bez pečiva mnohem líp a už ho nechce. Doteď to nechápu.

Ale abych se vrátila k pointě.

Objevila jsem díky svojí dobré kamarádce Kristě recept na skvělý brokolicový/květákový/mrkvový "chleba". Recept najdete na stránkých božích Green Kitchen Stories. Zatím jsem zkoušela jen brokolicovou verzi a jsem nadšená. Taky je to bezva možnost, jak zpracovat žloutnoucí brokolici, která by na talíři už moc dobře nevypadala.

Recepis:

1 brokolice
100 g mandlové mouky (rozmixovaných mandlí)
3-4 vajíčka
sůl
pepř
čerstvé bylinky podle chuti

Předehřejte si troubu na 200 stupňů. Hlavičku brokolice natrhejte na malé kousky a rozmixujte na drobečky. Vysypejte do mísy, přidejte rozmixované mandle, vajíčka, osolte, opepřete, přidejte nasekané bylinky (já aktuálně bazalku, neb se jí u nás na terase náramně daří) a to všechno zpracujte nejlépe rukama dohromady. Vzniklé blátíčko přesuňte doprostřed plechu vyloženého pečícím papírem a vytvořte z blátíčka placku, která má výšku asi tak 0,5 cm.

Pečte.

V naší troubě trvá pečení brokolicového chleba na 200 stupňů asi 15 minut, pak plech otočím, protože nám zadní strana peče víc, stáhnu teplotu na 150 a peču ještě 5 minut.

Když je povrch zlatavý až světle hnědý, plech vyndejte, otočte placku obráceně třeba na prkýnko a opatrně stáhněte pečící papír. A je hotovo!

 A je to strašně dobrý.

Konečně mám zase na co mazat si máslo! Ale je to dobrý i jen tak, samotný. Teď mě zrovna dost láká obložená verze se šunkou a salátem.






P.S. Teď jsem si vzpomněla, že máme vlastně cukr v cukřence pro hosty co sladí. Ale musí si ho nakutat, protože už je ztvrdlý. Takže většina radší odmítne. Jsme přísní!

Mávám z lesa! <3

20 komentářů:

  1. líbí, zkusím... a hele ty mandle musí být loupané, nebo nemusí. Díky. Al.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alen, mandle bez slupky. Pardon. :)

      Vymazat
    2. njn...jsem myslela, že se loupání vyhnu... :)

      Vymazat
  2. Z mandľovej múky, čiže pomletých mandlí z Lídla, pečiem hlavne na Vianoce, aj inokedy, lebo som bezlepková, skúsim túto slanú variantu:-)
    Alena V.

    OdpovědětVymazat
  3. Ohóóó, tenhle recept mi jde akorát pod vousy, v lednici mám brokolici, o kterou nikdo nejeví zájem :-) jen místo mandlí zkusím namleté lněné semínko, mandle mi nedělají moc dobře. Klasické pečivo už skoro vůbec nejím, ale po zeleninových placičkách a krekrech je u nás poptávka i ze stran dětí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, pomleté lněné semínko bude tak fajn! Tak doufám, že vám to bude chutnat, stejně jako mně :).

      Vymazat
    2. Večer jsem ho hned upekla, i s lněným semínkem to šlo dobře. Ráno jsem si ho dala na snídani s hummusem ... no mňam! Moc děkuju za recept, zařadím ho do jídelníčku častěji

      Vymazat
    3. No tak to je super! Já příště zkusím květákovou variantu.

      Vymazat
  4. ...já jsem bezsacharidová teprve 3měsíce, výsledek je 10kg váhy dole a tenhle chlebík jdu péci :-)
    dík a pozdrav do lesů jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, tak to jste šikovná, 10 kilo je opravdu hodně! Já zhubla 2 kg :))), ale nejsem striktní, jinak by to možná šlo dolů víc. Ale cítím se bez pečiva strašně fajn.
      Doufám, že bude chlebík chutnat!

      Vymazat
    2. ...no moje startovní váha byla poněkud vyšší, proto asi šla tak rychle dolů...ale co hlavně, šel strmě dolů i cholesterol, MuDr. hrozila doživotníma
      práškama, zatím se nekoná...a cítím se výborně, energie na rozdávání :-)
      tož tak ...jarka

      Vymazat
  5. Vyzera chutne. Brokolica je surova alebo varena?

    OdpovědětVymazat
  6. V low carb sice nejedu (chovám silné city ke svému žitnému kvásku a všemu co z něj upeču), ale brokolici můžu v jakékoliv podobě, takže ráda vyzkouším! Díky za tip, a mávám do lesa:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak pak dej vědět, jak Ti chutnalo!
      Mávám z lesů do města :).

      Vymazat
  7. Myyno,prosím,dejte ještě nějaký tip na takovéto náhradní pečivo a bezsacharidove tipy?DEKUJI MOC.Kamca

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kamčo, já takových receptů moc nemám, bohužel. Zkuste kdyžtak i tu mrkvovou a květákovou variantu, přesné popisky jsou na Green Kitchen Stories. Jinak cpu místo všeho a ke všemu zeleninu, buď čerstvou nebo pečenou. Nejsem totiž moc trpělivá kuchařka :).

      Vymazat
  8. Já jsem nedávno jela s tímto blogem http://zivakultura.cz/ 21 dní bez cukru, což mělo být mnohem tvrdší než je GAPS a Paleo, a proto se to nemělo dělat dlouho. Vydržela jsem to v pohodě, přestože jsem sacharidový typ. Narozdíl od ostatních jsem nezhubla, ale ztloustla a v polovině jsem přestala trávit, že jsem musela najet na dva dny jen na zeleninu. :-) Ale to mi problém nedělalo. Bílkoviny mi dělají problém. A také tam byly nějaké ty chlebíky podobného rázu a to jsem tedy moc nedávala. To já tu pomazánku sním raději jen tak. :-)Ale bylo to fajn, že jsem si jen potvrdila, že asi tolik zase těch sacharidů nemám, protože jsem neměla ani žádnou krizi, ale zároveň, že mé tělo nějaké ty sacharidy potřebuje. Tedy pokud nechci být jen na zelenině. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasim, nemusí to vyhovovat kažému :).

      Vymazat