pondělí 3. dubna 2017

Strážnický modrotisk

Už před třemi lety, kdy Jedenáct koček publikovalo svůj článek o Stážnickém modrotisku, jsem si hrozně přála vidět, jak se legendární technika, založená na ručním tisku a barvení indigem, dělá. Uplynulo hodně vody než jsem se dočkala a stálo to za to.




Na workshop do Strážnice jsem se vydala hlavně díky Markétě z Jen len, která odkaz sdílela na svém facebooku, a mě to jeden únorový večer díky tomu neuniklo a z Valencie jsem hystericky psala v půl dvanácté v noci sms na kontaktní číslo z facebooku, že se hlásím na ten workshop. To jsem vůbec netušila, že píšu přímo paní Bartoškové, jejíž pradědeček Cyril Joch byl zakladatelem Strážnického modrotisku (a už je to neuvěřitelných 110 let).

Obratem přišlo potvrzení a já byla spokojená, jako bych právě dostala ten nejlepší dárek pod sluncem.

Původní plán byl jet ve dvou a ve Strážnici přespat, ale kamarádce nakonec těsně přes odjezdem onemocněly děti a tak jsem se vydala na dlouhou cestu na Slovácko sama a na otočku. Z Prahy je to co by kamenem dohodil, 4 hodiny cesty, a bylo by to míň, kdyby D1 nevypadala tak, jak vypadá. Ještě jsem ve Slavkově v pivovaru odevzdala zapůjčený samospádový soudek, který mi naložili v Praze v naší oblíbené hospůdce Poctivej výčep, takže jsem opravdu nejela zbytečně.

Řídím strašně ráda, užila jsem si to, hlavně cestu nazpět, protože být ve tmě, téměř sama na dálnici, je hrozně zvláštní pocit. Taky jsem si dost zpívala, což můžu dělat právě jenom sama v autě, protože tam jsem dostatečně izolovaná od lidí a nijak je svým "zpěvem" neohrožuju.


Strážnice mě přivítala překrásně rozkvetlá.

Přímo ve strážnické dílně se workshop pro veřejnost konal poprvé a podle slov nejmladší modrotiskařky rodiny Jochových, Gabriely Bartoškové, plánují ve workshopech pokračovat. Gábina je nadmíru sympatická mladá dáma a její nadšení pro rodinnou tradici je skvělé, já jí hrozně fandím, protože je vidět, že to dělá s vášní a zapálením pro věc, celou technologii bere velmi vážně, a opřela se i do marketingu a šíření povědomí o téhle krásné technice na sociálních sítích, což je v dnešní době nutnost.

Celé kouzlo spočívá v tom, že na speciální nebarvené plátno, tkané v Čechách (!), které je dělané přímo pro Strážnici, a je nebělené a neimpregnované, se nanáší vykrývací rezerva, zvaná "pop". Pop se vaří v dílně, recept je přísně střeženým rodinným tajemstvím, a je spolu s chemickým složením indigového barviva tím pokladem, který dělá Strážnický modrotisk jedinečným a neopakovatelným.

Na plátno se tiskne pomocí nádherných forem většinou z hruškového dřeva (ty nejstarší mají až 200 let), na které je nanesena tenká vrstva popu. Popem se dá na plátno i kreslit, to jsem využila já, ale abych pravdu řekla, musím na workshop ještě jednou, protože jsem si v kreslířském zapálení jaksi zapomněla zkusit tisknout formou a teď mě to upřímně mrzí.




Vzorník


Ta bordura!


Po zaschnutí, které může trvat až dva týdny (snad to píšu dobře) se plátno namáčí do indigové lázně, tzv. kypy. Ve Strážnici namáčení dělají pětkrát za sebou po dobu pěti minut. Po vytáhnutí z indigové lázně plátno modrá postupně až díky oxidaci. Pak se vypere a vyždímá (pračka i ždímačka jsou opravdu impozantní stroje).




Pan barvíř je mistr, který se celé roky učil, jak správně vyvážit poměr složek v indigové lázni a podle slov Gábiny Bartoškové, už po čuchu jejich pan mistr barvíř zjistí, co v lázni chybí nebo přebývá. Je to velká alchymie, která se předává pouze a jedině zkušenostmi a trvá až deset let, než se z barvíře stane mistr barvíř.


Na workshopu jsme dostali velikánský kus plátna a absolutní volnost, takže to byl hotový ráj a nebe. Směli jsme využít všechny možnosti dílny a znalostí Jochovic rodiny, jejichž početná část se na nás přišla podívat. Dokonce i samotný pan František Joch, velká čest pro nás, protože to byl on a jeho bratr, kdo se po zaniknutí Ústřední lidové umělecké tvorby postaral o to, aby nezaniknul i Strážnický modrotisk a díky vývozu do zahraničí, především pak do Rakouska, může dílna existovat dál.

V současnosti je Strážnický modrotisk, spolu s modrotisky okolních zemí, nominován na zápis do seznamu UNESCO jako nehmotné kulturní dědictví lidstva (po pravdě, uplně mě z toho mrazí, jak je to krásný ocenění). Na stránkách Strážnického modrotisku je e-shop (pravé menu) s opravdu úžasnými věcmi, takže můžete tuhle tradici podpořit i koupí.

Naprostý a nefalšovaný genius loci, to je dílna Strážnického modrotisku. Já tahle místa uplně zobžňuju. Viz moje vášeň pro litografickou dílnu na Umprumce...




Pro mne, jako výtvarníka, to bylo velmi inspirativní a moje láska k indigové barvě stoupla ještě výš.

Podle slov Gábiny Bartoškové se další workshopy určitě plánují, ale budou se odvíjet od vytížení dílny, takže aby vám neunikly, doporučuji sledovat fb stránky Strážnického modrotisku.

Moje práce je rozdělaná, i přesto, že jsme měli na tvorbu celé tři hodiny, jsem to nestihla a pop i s plátnem si odvezla domů, abych to dodělala. Až to bude hotové, plátno pošlu zpět do Strážnice k nabarvení. Tak mi držte palce.

Nic drobnějšího jsem už fakt vymyslet asi nemohla...

A můj tradiční deníkový záznam? Tady je. Jenom berte s rezervou oba nepovedené odstíny strážnického indiga... Tu pravou modrou barvu najdete jenom tam.



25 komentářů:

  1. To je nádhera! Kdybys jela ještě jednou a brala bys parťáka, moc ráda bych se připojila - zpěv v autě mi vůbec nevadí, naopak. ;-) Modrotisk miluju. A jsem zvědavá na ten tvůj.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kláro, beru tě za slovo! Jsem si jistá, že se ti tam bude líbit! :)

      Vymazat
    2. Domluveno, ujednáno. ;-)

      Vymazat
    3. Jééémine aj lind by si s chutí smočila prstejčky v modrolázni! Kdyby zbývalo jedno místo ve voze, ráda se přidám.

      Vymazat
    4. Pozor, pozor, na workshopu se nebarví :)... Tiskli jsme a malovali. A i tak to bylo super!

      Vymazat
    5. Holky, ja bych se taky pridala! Vezmete mne prosim? Budu uplne nejvic hodna, nebudu delat trapny vtipy a tak. mask.

      Vymazat
  2. Nádhera! Muselo to být opravdu zajímavé. Díky za článek :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Super! Modrotisk mám hodně ráda (vlastně jsem na něj trochu pozamněla), a tak díky za tvoji exkurzi. Třeba mě to také někdy zavane so Strážnice na workshop! Markéta

    OdpovědětVymazat
  4. Markét, krásný článek. Budu sdílet :-) Také jsem z toho nadšená a hodlám vyzkoušet na len. Budu se těšit, až bude tvé plátýnko obarvené ... to teprve bude krása ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markét, hlavně díky tobě jsem se o workshopu včas dozvěděla, takže mnohokrát děkuju! Byl plný během dvou dnů! :)

      Vymazat
  5. Moc děkuji za krásný článek, i za tak nadšený přístup k modrotisku. Předběžně zde mohu prozradit, že další workshop bys mě měl konat někdy na konci května. Samozřejmě na FB bude vše včas uveřejněno.
    Určitě začnu tento web sledovat, je tady mnoho zajímavostí o kterých ráda počtu.
    Přeji mnoho úspěchů a snad se zase uvidíme :)
    Bartošková G.
    Bartošková

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeee, Gábino, dobrý den! Budu sledovat facebook, protože fakt musím přijet ještě jednou a zkusit si ty formy, uplně jsem je na workshopu zanedbala...
      Děkuju moc a zdravím do Strážnice!

      Vymazat
  6. Moc díky za info a připomínku na krásný modrotisk a ode dneška budu taky sledovat FB a budu se chtít přidat !! Taky jsem zvědavá na výsledek Tvé práce, protože se mi moc líbí !! Jsi šikulka !Šá

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju a třeba se uvidíme na workshopu! :)

      Vymazat
  7. Здравствуйте!
    Большое спасибо, за выложенные статью. Мечтала попасть на этот семинар. Но пока не дает работа в мастерской. Это очень тяжело ручным трудом заработать на ее содержание. По этому очень радостно почитать о событии здесь! Жаль, что рецепт резерва, у нас он называется вапа, тоже в секрете, как и в России. Мой рецепт имеет недостатки и я как раз мечтала поехать к потомственым мастерам за советом. А так же научиться делать Набоечные доски. Вы не заводили куб с индиго сами? Вы не красили сами ткань? Интересно было бы посмотреть на результаты работ всех участников семинара. Еще раз спасибо!
    С УВАЖЕНИЕМ,Катерина Кондратьева, набойщик из России. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hello Katerina! Sorry for my English, I can speak and read Russian, but I can't write. :)
      You are absolutely right, it would be very nice to see the results of all the workshop participants!
      And yes, I'm just trying to paint the fabric by myself, without the template and it's not finished yet. Then I will send my painting to the Straznice to colour it in the indigo.
      Thank you for the comment and many greetings from Prague!

      Vymazat
  8. Modrotisk je super! Na MK jsem pracovala primo na danem odboru a doufam, ze to modrotisku vyjde! Je to ale zalezitost na vice let, nicmene modrotisk je zapsan i na seznamu nehmotnych statku CR, velky dik patri Narodnimi ustavu pro lidovou kulturu, ktery prave ve Straznici sidli. Doporucuji navstivit i Mezinarodni folklorni festival ve Straznici:) diky za podporu remesel, diky Tvemu blogu se o tom dozvi vice lidi:) a workshop je skvela propagace!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám ráda folklor, vzpomínám na obchody Krásná Jizba, kde se prodávaly panenky z kukuřice a košíky a modrotiskové věci. Taky spousta dřevěných dekorací... Škoda, že zrovna tohle zaniklo.
      Do Strážnice bych si i ráda zajela na festival a taky třeba do Vlkova na Jízdu králů. Je toho spousta, co by mne zajímalo.

      Vymazat
  9. to se krásně čte!
    teď mi to nevyšlo, příště musím!
    M. ze Strážnice :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ještě krásněji se to dělá! :)
      Zdravím do Strážnice!

      Vymazat
  10. Vonělo to tam??? Asi jo, viď... Je to čirá krása!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Specifickou vůni to tam rozhodně mělo :).

      Vymazat