středa 22. února 2017

All The Pretty Flowers

Vezmu to dneska trochu ze široka. Pohodlně se usaďte, budu "mluvit" i o kopírování.

Na samém počátku roku se ke mně dostala žádost na květinový motiv a tak jsem začala studovat různé zdroje, abych zjistila, co se mi vlastně líbí nejvíc.

Důmyslně propletené vzory jako na tapetách geniálního Williama Morrise?
Velké květy jako u Marimekko?
Pugéty, co znám od Yao Cheng?
Hyperrealistické květiny, které jsou tak typické pro ruskou školu?

Jaký by měl být můj výsledek?




Možná jste četli knihu Kraď jako umělec. Já ji předminulý rok zhnuseně v Neoluxoru odhodila s tím, že tohle teda v žádném případě číst nechci. Kecy, kecy, kecy. Pak jsem se ale ke knížce oklikou dostala tady ve Španělsku, v originální verzi, která je evidentně o poznání lépe čitelná než podivný český překlad. Já si na tyhle motivační knihy nepotrpím, ale stejně jsem byla zvědavá a knížečku zvládla za večer (angličtina to je zjevně dost jednoduchá).
Nic nového jsem se vlastně nedozvěděla, všechno je to o píli a o studiu, ale dobré je, že jsem si potvrdila, jak mě intuice neklame, a že vlastně ve své tvorbě a v sebevýuce postupuju uplně přirozeným způsobem, jakým to nejspíš dělají všichni umělci, kteří berou svojí práci vážně.

Nechci rozebírat vše, co je v knížce napsané, ale vypíchnu především jednu věc a to je inspirace vs. kopírování.

Vzhledem k tomu, že už dávno bylo všechno vymyšleno a řečeno, jde jen o to, správně "vykrást" ty nejlepší zdroje a sestavit si z toho svůj vlastní nezaměnitelný rukopis. V pořádku. Pokud se ale něco, co jsme vytvořili, nápadně podobá něčemu, co vytvořil někdo jiný, a nebo dokonce jsou ty věci zaměnitelné (!), tak to už v pořádku není. Je to fuj. JE TO FUJ!

A teď, jak z toho vybruslit?

Já to dělám takhle. Na svém kreslícím IG účtu mám výhradně jenom umělce. Sleduju (pro mne) ty nejzajímavější výtvarníky z celého světa. Úžasné! Miluju to. Na světě je obrovská spousta nesmírně talentovaných lidí, od kterých se můžu učit. A tak jsem se na internetu chvíli zaměřila na studium těch, co kreslí květiny a výsledkem mé práce je fúze stylů, které mne nejvíc inspirovaly.

Smotla jsem do sebe všechno, co mne esteticky uspokojuje. Tenké linky, nezvyklé kombinace barev, rozpíjení, průsvitná akvarelová technika. A je to tu, Myyny kytky. Ale aby nedošlo k nedorozumění! K tomuhle výsledku jsem se dobrala hodinama práce a zkoušení, přešlapů a nekonečných výměn papírů, stokrát dokola opakovaných motivů, jednou se spoustou vody, pak s větším množstvím pigmentu, pak méně pigmentu a nebo méně vody, vymývání štětcem, vytírání, bla bla bla. A ještě mám co pilovat.

K vykrádání se přiznal snad každý, kdo něco v umění znamenal. Třeba David Bowie pravil: "Nestuduji jiná umělecká díla než ta, ze kterých můžu krást." A když to řekl Bowie, tak to můžu přiznat klidně i já. Studuju a inspiruju se.

Moje nejoblíbenější jsou velké "průsvitné" květy jako na posledním obrázku.






20 komentářů:

  1. Knížku jsem měla kdysi doma, než jsem ji někomu půjčila a zřejmě šlo o kvalitního umělce, protože ji ukradl :D Já konkurenci úplně nesleduji, protože je to pro mě spíš demotivující (tolik šikovných lidí jen na instagramu! - peklo:) ) a taky to svádí k prokrastinaci, ale pár oblíbenců z různých odvětví mám a jednou za čas na ně mrknu... A z květin se mi nejvíc líbí ty na druhé fotce uprostřed nahoře - velké květy na dlouhých stoncích

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zito, je fakt, že se ten čas na soc. sítích musí dávkovat, jinak bych mohla být na ig celou věčnost... :)))

      Vymazat
  2. Myslim, ze se neni za co stydet, vykradame vsichni. Ja jsem treba architekt a v nasem oboru to funguje uplne stejne (pak je k tomu jeste potreba vymyslet pro zadavatele nejaky libivy hluboky pribeh na pozadi :-D). Ovsem presne, jak pisete, neni kradez jako kradez. A nekoho do puntiku zkopirovat by mi opravdu prislo hloupe... a asi by me to ani nebavilo. Takze... ispiraci a velkym ucitelum zdar! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U vás v oboru už také žádají příběhy? :)))
      Inspiraci zdar!

      Vymazat
  3. Tie priesvitné kvety sú krásne aj tie na druhom obrázku :) . a áno, tiež som čítala knižku a mne sa dosť páčila aj jeho druhá knižka je fajn Ukáž co dokážeš. A určite sa snažím hladať veľa inšpirácie, takpovediac vykrádať :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu druhou jsem také četla, hned po té první :). Je dobré si to přečíst takhle sesumírované, i když to člověk nějak sám od sebe tuší, je určitě jednodušší a přehlednější to mít takto v bodech. Jsem ráda, že jsem to četla.

      Vymazat
  4. Mně se nejvíc z těch čtyř obrázků líbí ten první (ale nevím zatím, proč:-), kde je nejvíc tenkých stonků. Ten by mě bavil třeba jako tapeta.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vidím balicí papír! Uplně jak živej. :))))

      Vymazat
    2. Balicí papír může být, ale to mi připadá málo. Ten obrázek si zaslouží být víc než jen balicí papír.

      Vymazat
    3. No, tak když mi někdo nabídne zafinancování výroby tapet a podobných věcí, bránit se nebudu ;).

      Vymazat
  5. Krásné! Jsem zatížená na kytky :) A tohle jsou prostě "Myyní kytky"! Já Kleona miluju, obě jeho knížky. Hezky to vystihl a vždycky když ho čtu říkám si jen "jo to je prostě vono" :) A kdo si to přečte a vezme si z toho jen to slovo "krást" ten by nikdy neměl raději nic tvořit. Podle mě je třeba zkrátka nasávat... inspiraci, život...odevšud. A v tom, jak ty vnější vjemy v sobě namícháme a vyinterpertujeme zpátky ven je ta originalita a přidaná hodnota každého člověka...Tak ať se daří :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Radko, hezky jsi to napsala. Díky! :)
      Mávám a ať se daří i vám!

      Vymazat
  6. Krása. A prozradťe: používáte živé předlohy, nebo podle čeho všechny ty druhy rostlin vznikají?

    OdpovědětVymazat
  7. Moc se mi líbí, nejvíce ty na prvním obrázku a zajímavé je, že se mi líbí víc z větší dálky, než z blízka (viz tam kde je hodně papírů a pak níž máš detaily, tak z dálky se mi to líbí víc). Ale nejvíce se mi líbí, jak je to krásné, klidné a poetické :) Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, a to jsem takový nepoetický poděs :))).

      Vymazat
  8. Teď jsem náhodou narazila na krásnou stránku Watercolor Flower DIY Pack a vzpomněla jsem si na Vás. Krásné květiny , krásné barvy a vůbec nejde o "krádež" ! Pokračujte , jste moc šikovná !! Šá

    OdpovědětVymazat
  9. Jsou nádherné!!! Všechny! Ale ty poslední jsou nejvíc nádherné :-) Hezky jste se nechala inspirovat.

    OdpovědětVymazat