středa 7. září 2016

Nejlepší papíry na rozpíjený akvarel

Chtěla bych vám tímhle článkem poradit, jaké papíry používat na techniku rozpitého akvarelu, kterou znáte z mých obrázků. Stejně, jako v článku o štětcích, jde o moje subjektivní, leč mnoha obrázky vyzkoušené, tipy.

Bylo by krásné dosáhnout rozpitého efektu vždy a u každého papíru. Bohužel, technicky to není možné a na školní čtvrtku sice můžete vykouzlit akvarelový obrázek jedna báseň, nebudete ale úspěšní v případě, že ho budete chtít malovat rozpíjením. Protože, čím více obsahu bavlny v papíru a čím na gramáž bohatší papír, tím lepší výsledky budete mít. Stejně jako u štětců není hned nutné sahat hluboko do kapsy, ale pokud téhle technice přijdete na chuť, přijde s tím zákonitě i chvíle, kdy budete mít touhu vyzkoušet to nejlepší, co je u nás na trhu a to už se dokážou protočit panenky docela slušně. Mně teda určitě.

Dilema, jestli si za jednu stejnou částku koupím raději šaty nebo papíry zní absurdně, ale je reálnější, než se může zdát. Především, pokud vaše kroky povedou do specializovaného výtvarného obchodu, jakým je třeba pražská Zlatá loď.

U akvarelových papírů nás zajímají hlavně dvě věci - gramáž a zrnitost papíru. Pro mojí oblíbenou techniku je potřeba co nejvyšší gramáž, ideálně od 200 g/m3 výš. (Kdo znáte moje obrázky, tak víte, že rozpíjím opravdu hodně.) Zrnitost si vybírám podle toho, co budu kreslit a proto mám doma velký výběr nejrůznějších akvarelových bloků. Na ručně psaná písmenka je třeba velká zrnitost papíru dost nevhodná, protože struktura tomu spíš škodí. Naopak, když budete chtít kreslit třeba svetr (no, proč ne), výrazná struktura bude naprosto ideálním efektem pro výsledný "svetrový" pocit.


Každý blok, která doma mám, má jinou strukturu. Podle potřeby je kombinuju.

Svetr friendly papír

Akvarelové papíry si můžete kupovat po jednom, nebo v blocích. Já dávám přednost blokům, které jsou po stranách slepené k sobě a tím pádem se papír nevlní při malování. Kousek lepidla na boku je vždycky vynechaný, takže pak můžete v pohodě po zaschnutí obrázku papír odlepit od zbytku bloku.
Pokud se rozhodnete pro jednotlivý papír, tak jej doporučuju před malováním/rozpíjením přilepit na dřevěnou desku kolem dokola papírovou páskou, aby se vám nekroutil (běžná praxe, kterou znám třeba ze školy).

Speciální tip pro netrpělivé: pokud nesnášíte čekání na to, až obrázek zaschne a nutně potřebujete kreslit dál, kupte si těch bloků několik a kreslete na ně souběžně. Když jeden blok schne a vy nemůžete papír ještě odtrhnout, kreslete do dalšího bloku.



Pozor na poškození papíru při odtrhování. Stalo se mi to mnohokrát a nakonec jsem našla naprosto ideální nástroj na tuhle nebezpečnou činnost. Tím je hladká a neostrá dřevěná špachtlička pro sochaře. Vřele doporučuju!




Rozpíjení akvarelem si můžete například začít zkoušet na cenově nenáročných českých papírech Design of Art za necelých 100 Kč za blok, které si kupuju na takové to domácí malováníčko. Mají ovšem jen 230 g/m3, takže se mi občas při práci dělají na papíru loužičky, když to přeženu s vodou. To není moc dobré, pozor na to. Voda by se měla vsáknout, ale ne okamžitě uschnout (proto jsou ty bavlněné papíry nejlepší).




Nebo například papír z české ruční papírny Velké Losiny není vůbec špatný. Má krásnou, dvěstěosmdesátkovou gramáž a jemnou strukturu. Tyhle papíry mám moc ráda. Blok pořídíte za necelé tři stovky (tady se dá koupit přímo na jejich e-shopu).




Zlatou střední cestou pro malování akvarelem jsou italské papíry Fabriano. Řekla bych, že tahle značka se specializuje spíš na grafické papíry, ale produkuje i bloky na akvarel se středně jemnou strukturou. Gramáž je sice "jen" 200 g/m3, překvapivě se ale s papírem pracuje lépe, než s hladkým českým Design of Art. Předpokládám, že je to způsobeno 25% zastoupením bavlny v obsahu papíru.




Struktura na papíru Fabriano byla například u kořenů stromu žádoucím a skvělým efektem.


Rolls-Roycem mezi papíry, které vlastním, jsou francouzské bloky Sennelier. Ty mají naprosto božích 300 g/m3 a jsou 100% bavlněné. Uplné nebe. Karton ovšem vyjde na tisícovku (za 20 papírů), takže jej používám na speciální příležitosti, například jsem na něj kreslila ilustrace cupcaků pro obchod Lelí's Cupcakes. (Výsledek spolupráce s Lelí můžete vidět například tu, na mém portfoliu.)



Rozpít, ale nepřepít. Sennelier byl výborným pomocníkem u akvarelů capcaků.


Za ty prachy už si můžete užít i malého luxusu, jako jsou například průhledy na zrnitost papíru a nebo výběr mezi lisováním za studena a za horka (neptejte se na rozdíl, nevím).




Tolik k akvarelovým papírům, které používám. Teď už zbývá jenom průvodce akvarelovými barvami a máme to komplet. Pokusím se to zvládnout rychleji, než za 3 měsíce...


7 komentářů:

  1. Co papír, ale akvarelové obrázky umět kreslit bych chtěla! Vůbec bych chtěla mít výtvarné nadání. Každopádně vím, kam přijít pro radu jaký papír a to je taky důležitý! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. To mě tak baví číst, i když sama kreslit a malovat neumím. Ale na papír a papírnictví jsem byla ujetá od mala. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, díky, to jsem ráda, v poslední době mám pocit, že můj blog je nějaký beze smyslu :).

      Vymazat
  3. Rozdíl mezi hot pressed a cold pressed spočívá právě v té struktuře papíru - papír lisovaný za horka je hladký a ten za studena je zrnitější.

    Jinak kdyby někdo chtěl zkusit papír Design of Art, věnuji skoro celý A4 blok za poštovné. Musím se doma podívat, jestli je to přesně ten co v článku na obrázku, ale určitě je to Design of Art určený na akvarel. Chybí tam tuším 2 listy. Mně na to teda malovat vůbec nešlo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt? Zajímavý, mně se na ten českej nekreslí vůbec špatně, jen musim dávat pozor na to množství vody. Ale rozpíjí dobře.

      Vymazat
    2. Přišlo mi, že ta barva tak jakoby klouže po povrchu, a po zaschnutí nechává ošklivé fleky. Je tedy pravda, že to mohlo být trochu i tím, že je hladký - s hladkým Arches se mi taky nepracuje nejlépe (ale určitě je to lepší než s Design of Art).

      Asi hodně záleží na tom, jak to člověk s tou barvou umí. Šikovný umělec dokážet vytvořit krásné dílo i dětskými vodovkami na obyčejnou čtvrtku (viz na youtube ty různé Cheap art supplies challenge).

      Vymazat