sobota 9. července 2016

Viděla jsem... vol. X - Suite française

Tenhle film jsem viděla ve Španělsku v rychlovlaku, po cestě ze Sevilly do Barcelony. Někdo by možná mohl namítnout, že je to kravina, já tam ale oceňuju skvělou Kristin Scott Thomas, kterou mám moc ráda, samozřejmě taky kostýmy a to, že mi tahle tragická lovestory připomněla životní příběh mojí babičky.

Šuplíček "drama", oddíl "válečné", kolonka "dojímám se".

Co se stane, když v okupované Francii dojde na to, že rodiny musejí, ať chtějí nebo nechtějí, ubytovat nepřítele ve svých vlastních domech a pokojích? A co se stane pak, když frustrovaná, mladá a krásná žena, marně čekající na svého manžela, až se vrátí z fronty, sdílí dům s důstojníkem wehrmachtu, který je (v rámci možností) citlivý, pohledný a hraje na klavír? (Mimochodem, je to ten sympatický Belgičan z filmu Daleko od hlučícího davu) Asi si domyslíte. Průser je, že majitelkou toho domu, je upjatá aristokratka (výtečná K. S. Thomas), která je, co čert nechtěl, ještě navíc tchýní té nebohé mladé ženy. Do toho válka, násilí, nespravedlnost a ukrutná lidská zloba.

A jak to bylo s tou mojí babičkou? To už se nedozvím přesně, ona sama o tom se mnou nikdy nemluvila (a proč by to taky dělala, když mi bylo v době její smrti pouhých dvacet), ale vím, že za války se zakoukala do Němce, v Sudetech věc opravdu nevídaná, to byste neřekli, žeano, když celé Podkrušnohoří mluvilo německy, kam historie sahá, až z té lásky vznikla moje teta, tuším, že se moje babička a pan Němec i vzali, ale po válce se někdo rozhodl, že to takhle nenechá, mojí babičku a pana Němce zavřeli do vězení (zvlášť), a babičce oznámili, že se musí rozhodnout: buď dcera nebo Němec. Sofiina volba, tak trochu. Babička se, samozřejmě, rozhodla pro dceru a svého (asi) muže už (nejspíš) nikdy neviděla. Není to hrozné? Mám z toho vždycky husinu, když si na to vzpomenu. Moje babička mi chybí, jako nikdo na světě, byla to opravdová osobnost, tak strašně tvrdohlavá, silná a vtipná... Mám na ní spoustu vzpomínek.

No nic, takže Suite française si dejte, prožijte s Lucile její lásku i hanbu a pak mi napište, jestli je to fakt hovadina. Já myslím, že není.


Zdroj www.csfd.cz

Zdroj www.csfd.cz

P.S. Užijte si víkend a užívejte léta, je tak krátké!

6 komentářů:

  1. Je to romantická limonáda? Určitě ano, ale s úžasnou atmosférou. Ač Michelle Williams nepatří mezi mé oblíbené fandila jsem jí, a to je co říct. Takže za mě to rozhodně hovadina není. A příběh Tvé babičky mě dojal! Hezký víkend:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jí taky fandila, protože šla za svým srdcem a nehleděla na to, co lidi řeknou. :)
      Krásnou neděli!

      Vymazat
  2. Film jsem neviděla, ale připomněla jsi mi story mý babičky, vlastně prababičky. Vzala si taky Němce, běžná věc u nás v Podkrušnohoří ;-), umřel před válkou při výbuchu v dole, taky se jim narodila dcera, moje bábi. A vlastně si mě donutila uvědomit si, že by museli řešit odsun, vězení nebo bůh ví co jinýho, nebýt toho neštěstí na šachtě...No, jsou to věci...
    Díky a přeju hezký a kreativní léto, Myyno
    Káča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, vidíš to, musela to být trašná doba... I když ženy nosily krásné šaty :).
      Hezké léto i Tobě!

      Vymazat
  3. Já mám problém s angličtinou v původním znění, nějak se mi nedařilo se do toho pořádně vžít, když i ti nejchudší francouzští venkovani mluvili anglicky :-). Jinak je to samozřejmě trochu limonáda, ale asi i proto se mi na to docela pěkně koukalo, takže díky za tip!
    Zdá se, že bude jen málo rodin, které nemají z minulosti nějaký příběh. Ten náš nesouvisí s válkou, ale moje babička byla nemanželské dítě narozené z lásky mé krásné prababičky a jistého velmi bohatého mladíka, kterému rodiče zakázali, aby si takovou chudou holku (a navíc asi tedy těhotnou) vzal. Moje prababička se pak musela vzdát role ve filmu, asi tím přišla o hvězdnou budoucnost, nemluvě pak o tom, co musela jako svobodná matka zažívat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo jo, asi každá rodina má nějaký takový zajímavý příběh... Babička se taky nenarodila za zrovna společensky přijatelných podmínek, ale o tom třeba zas jindy :).

      Vymazat