pátek 22. července 2016

Jak se dělá komiks

Protože od začátku prázdnin pracuju na svém komiksu (jakožto výstupu a závěrečné práci ke kurzu komiksu a ilustrace s Toy Box), rozhodla jsem se vám napsat malý, maličký průvodce mojí prací. Co se děje, když se domaluje na papír? Je asi tisíc způsobů, jak ilustrovat, a tohle je můj postup.


Nejdřív si všechno nakreslím perem o tenkosti 005 (nejlepší jsou ty Pigma Micron, protože se jim nedeformuje hrot, nerozpíjí je voda a mají dlouhou stálost barvy). Kreslím na českou akvarelovou čtvrtku "Design of Art", 230 g/m2. Na předkreslování tužkou házím bobek, na to nemám čas a tak jedu rovnou načisto.


Pak to všechno vymaluju vodovkama (na komiks používám vodovky Winsor&Newton).

Protože si potřebuju jednotlivými objekty v počítači šoupat a upravovat si je, aniž bych musela v případě potřeby přemalovat celou scénu, všechno to maluju zvlášť. Když je na obrázku scéna s mladými pavouky, jak v jeskyni poslouchají stařešinovo vyprávění o domácí mouše, tak pavouci, mouchy, jeskyně, bubliny, to všechno jde v počítači do samostatné vrstvy.

Pavouci a mouchy se vešli na jednu čtvrtku, na další pak pozadí. Do obyčejného školního sešitu kreslím bubliny a texty. Když mám všechno nakresleno, oskenuju obrázky na vysoké rozlišení (používám skener Epson Perfection V330 Photo, skenuju na 300 dpi) a tím si je přenesu do počítače.




Pak každý jednotlivý objekt zkopíruju do samostatné vrstvy, aby se s tím objektem dalo sólo pracovat (zvětšit, zmenšit, upravit barvu, zkontrastnit, posunout...) a když mám všechno zvlášť, začnu objekt po objektu čistit. To znamená, že očistím přetáhnuté linky, zkontrastním bílou, když je potřeba (u pavouků to jsou třeba oči a znaky na zadečcích). Pro práci na počítači mám grafický tablet Wacom Intuos Pro Large.

Jednotlivé vrstvy je potřeba si pojmenovat, protože jde pak práce lépe od ruky. Přecvakávání a zkoušení, co je na které vrstvě, je psycho. Samozřejmě, že jsem někdy líná a nepojmenuju si je. Dokážete si asi představit, jak si pak nadávám...


Tady vpravo přesně vidíte ty nepojmenované vrstvy...


Práce na tabletu.

Když jsou všechny obrázky čisté a náležitě reprezentativní i při velkém přiblížení, začnu jednotlivé vrstvy skládat do finálního obrázku, přidám pod ně pozadí, nad ně zase do dalších vrstev bubliny a případně nad bubliny text.

Během práce je potřeba všechno neustále ukládat, protože kdo dělá grafiku, tak ví, jak strašně rychle se přichází o hodiny práce, když člověk průběžně neukládá. Počítač, který jindy šlape jak hodinky se klidně vypne, spadne mu program nebo cokoli takového. To je pravé peklo a proto u-k-l-á-d-á-m-e!

A to je celé. Když jsem spokojená se stavem komiksového okénka, je hotovo. Ještě si udělám finální džejpeg a půl dne práce se uloží do složky komiks_sykora. Ve složce se ukrývají jednotlivá okénka komiksu (zatím jich je 13) a čekají, až přijde ta chvíle a já je začnu sázet na stránku. (A to teprv bude to pravé piplání, centrování, zvětšování, zmenšování, infarkt, blázinec, atd...)

A tady už jsou vrstvy pojmenované. Poslušná a šikovná Myyna...



Užijte si víkend, bude letno-letně horký!

16 komentářů:

  1. Křižák stařešina je nejlepší! :) Gud džob

    OdpovědětVymazat
  2. panejo, to je věda... jsem zvědavá na výsledek :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky... jsem napnutá, jak kšandy! :D

      Vymazat
  3. tak jeskyně je fakt povedená!
    by mě zajímalo, kterej z těch všech procesů tě baví nejvíc... je to teda strašná piplačka... a vrstvy, to si taky vždycky říkám, že si je musím pojmenovat, ale nikdy jsem to neudělala :-D
    nejšílenější mi vždycky přijde, kolik dat je uloženo za jedním obrázkem, přijde mi totiž vždycky škoda smazat ty různý součásti co tvoří celek (i když vím, že je nikdy pak už nepoužiju) a to je pak gigabajtů... naštěstí to nedělám tak často ;-)

    Hezkej víkend a těším se na pondělí!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co se týče mojí práce, jsem šťastná povaha a všechny ty procesy mě baví asi stejně. Tak jasně, malování rukou je nejvíc, ale já jsem naštěstí s počítačem kamarádka a tak mě baví i digi práce :).
      Vůbec nechápu, jak je možný, že se do mýho počítače vejde tolik dat... Od roku 2013 do něj cpu obrovský grafický soubory a furt dobrý :).
      Na pondělek se taky moc těším! ;)

      Vymazat
  4. Jsi úžasná, neuvěřitelná a máš můj hluboký obdiv....šílená piplačka... Alena

    OdpovědětVymazat
  5. Ty brďo, díky za nahlédnutí pod pokličku! To je teda fakt proces s velkým P, klobouk dolů ...
    Těším se na velké finále :-)
    Krásný víkend!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jano, i Tobě krásný víkend a velké finále snad jednou bude. Těším se na to! :)

      Vymazat
  6. Obdivuji všechny kreativní lidi. Je to piplačka a nádhera. Jsem napnutá a těším se na finální příběh (i proto, že se odehrává u nás ;)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsi to vypozorovala uplně přesně, je to u nás, až na tu pavoučí jeskyni, ale určitě se tam v tom sadu a přilehlém lese něco najde podobného :).

      Vymazat
  7. Teda, můj absolventský komiks z loňského kurzu s ToyBox pojednává právě o pavoucích, hlavní hvězda je pavoučí děda! Cosi v ToyBoxině osobnosti zjevně nutí člověka upnout pozornost tímhle směrem ;) Jak to s tvým komiksem vypadá?

    OdpovědětVymazat