středa 22. června 2016

O štětcích na akvarel pro začátečníky i pokročilé

Chtěla bych vám napsat něco o štětcích...

Není štětec jako štětec. A to je všechno. Ba né, zase kecám!




Stává se mi, že mi lidi na fb píšou, že malujou, a co bych jim poradila za barvy a tak. Já bych spíš radši začala výběrem štětců, protože to je čtvrtinový úspěch. (Zbytek tvoří barvy, papír a fantazie. Prostě maličkost.)

Jak to vidím a k čemu jsem se domalovala...? Budeme se bavit o štětcích na akvarel.

Předně, a to bych chtěla třikrát podtrhnout, není normální, aby štětec při každém tahu pelichal. Takže, když se chcete během kreslení obejít bez rozčilování a vytahování uvolněných štětinek z vaší malby, investujte do lepších pracovních nástrojů. Kvůli kvalitnímu štětci nemusíte hned prodat ledvinu, vejdete se v pohodě do stovky.

Taky neplatí mýtus kolem štětců z přírodních vláken, že jsou nejlepší. Když si nepořídíte štětec z norka, ještě to neznamená, že děláte špatně. I syntetické vlákno umí být kvalitní. A já vám ukážu, které to jsou. Plus jednu pravou veverku.


Raphael, Curry's, da Vinci, Kolinsky, da Vinci, veverka, Escoda.


Jak poznáte kvalitní štetec na akvarel? Nepelichá a nasává vodu, aniž by z něj tekla. To znamená, že nemusíte štetec po každém tahu namáčet, ale že se voda uvolňuje postupně. A čím lehčí tah, tím méně vody se uvolní. Kvalitní štetce jsou při práci měkké, poddajné a drží tvar.


Když na štětec lehce zatlačíte a pootočíte s ním na místě, ty správné štětce přilnou k povrchu podložky, těm špatným vystřelují nepoddajné štětinky do vzduchu.


Mám takový zvyk, vozit si z cest jako suvenýr štětce (v poslední době jsem těm štětcům začala kolem konce lepit washi pásky, abych aspoň ze sentimentu věděla, který štětec je odkud, ale je jen otázka času, kdy si přestanu pamatovat, která washi páska patří ke kterému městu). Tohle nakupování štětců na cestách je ale velká pitomost, protože výtvarné potřeby v zahraničí jsou většinou minimálně dvakrát tak dražší, než v Čechách, a přitom jde většinou o značky běžně dostupné i u nás. O to větší mám radost, když narazím na značku, kterou jsem u nás neviděla. Například v Barceloně, ve skvělém obchodě Barna Art, prodávají svoje vlastní štětce barcelonské značky Escoda (tuhle značku ale seženete i mimo Barna Art), které jsou opravdu výborné a v Kanadě jsem narazila na značku Curry's, kterou vůbec neznám.

Hodně štětců mám ze základní řady da Vinci junior (v podstatě školní řada štětců, ale vůbec ne špatná), mají ale kratší životnost, než by se mi líbilo, po čase přestanou držet tvar. Ale i tak vydrží dlouho. da Vinci seženete běžně v českých výtvarných potřebách. A kdybyste někde narazili na Escoda, berte a nešetřete. Dalšími štětci, co používám, jsou Raphael a Leonard (taky by mohli mít výrobci lepší fantazii při vymýšlení názvů). A ačkoliv jejich gumy jsou nedostižné (vzpomeňme, a nebojím se to napsat, na dnes již legendární razítkové workshopy), tak štětce Milan za nic moc nestojí.


Tohle je příklad roztřepeného a už celkem nepoužitelného štětce, co přestal držet tvar. Těžko říct, proč jsem ho už dávno nevyhodila... Asi, abych vám ho mohla vyfotit do dnešního článku.

Za jedny z nejlepších štětců světa se považují štětce Kolinsky-Rotmarder s přírodním vláknem (dříve sobolí, v současnosti chlupy z norka, ale i jiné variace). A mojí absolutní jedničkou v nasávaní vody se mi zdají štětce z veverky. (Lépe řečeno, z veverčího chvostíku.)


Nasaje vodu a nepustí. Prostě nekape.

To, jestli štětec pelichá nebo ne, bohužel v obchodě nezjistíte. Nejlepší je, koupit si jeden kus na zkoušku, a když budete po každém druhém tahu lovit z barvy štětinky, tak to je přesně ta značka, do které už více neinvestujte.




A ještě něco málo k péči o štětce... Nikdy, nikdy, nikdy nenechávejte svoje štětce stát ve vodě. Ohnete si je, roztřepíte a za každý takto zničený štětec umře na světě jedno koťátko. Je to tak.

Příště si vezmu na mušku akvarelové barvy.

18 komentářů:

  1. Na to koťátko si odteď vždycky vzpomenu! :D S blbym štětcem to malování vůbec nejde tak, jak by člověk chtěl... jak jsem se přesvědčila u svých prvních pokusů s olejem. Těším se na další post s barvama ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S olejovýma štětcema to bude asi dost podobný, což? Ty jo, olej... To jsem zkusila asi jednou v životě :).

      Vymazat
    2. Holky, taky jsem si myslela, že štětce jsou zásadní - a na akvarel určitě jo. Ale na kurzu olejomalby nám lektor z akády prozradil, že se máme vyprdnout na investici do štětců. Pokud pelichají, máme je nahoře zaláknout. Tak malování zdar ;) iva

      Vymazat
  2. Božííí! mask.

    OdpovědětVymazat
  3. Tenhle typ článků se mi moc líbí, jen tak dál :) Jen se musím zastat štětců Milan - ono hodně záleží na řadě, ty školní fakt za nic nestojí, ale jeden z mých nejoblíbenějších štětců na akvarel je Milan 711. Mám i štětec z řady (tuším) 811, ten taky ujde, ale 711 je lepší.

    Hezký den, Míša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Tak to jsem měla asi hroznou smůlu a ještě jsem byla nepozorná a nekoukla se, co to je za řadu. Mám tři a je to hrůza. Tak akorát dobré na lepidlo :). Řada 101.

      Vymazat
    2. Ono hodně záleží na těch řadách, třeba mám štětec od Da Vinci, který nemám moc ráda (nedrží špičku, dost se třepí), a to je přitom dobrá značka. Milan 711 doporučuji vyzkoušet :) Je umělý, tak akorát měkký a pružný a skvěle drží špičku. Vody udrží dost na pohodlné malování. Na veverku samozřejmě nemá, ale ty mi připadají moc měkké a nedrží tvar, většinou je používám jen na pozadí... Ale samozřejmě to všechno jsou subjektivní dojmy :)

      Míša

      Vymazat
    3. Tak subjektivní to je každopádně, nicméně, ta veverucha je na mě taky moc měkká. Ale saje jak blázen, vždycky nevěřím, co do sebe dokáže dostat :).

      Vymazat
  4. Skvělý článek!!! Hned mrknu na sortiment a mám dárek pro mou budoucí ilustrátorku :-D No, tím koťátkem asi budu muset vyhrožovat mojí druhé a mladší dceři, pořád ještě tohle pravidlo občas narušuje a dovádí mě k zuřivosti a nechci jí proto půčovat svoje štětce :-D Těším se na další článek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Viděla jsem někde prodávat takovej stojánek na štětce... byla to spirálka nad mističkou, do které se štětec zaklesnul štětečkem dolů, ale zůstal ve vzduchu, aby se neponičil. Třeba by to tu mladší bavilo víc, než nechávat štětce ve vodě :).

      Vymazat
  5. Já si zatím kupuji jako suvenýry tužky, asi přejdu na štětce, to zní jako skvělý nápad a rozhodně budou užitečnější :D Děkuji také za velmi inspirativní článek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Štětce jsou možná užitečnější, ale fakt se to moc nevyplatí :))).

      Vymazat
  6. Ja používám značku Leonard a jsem maximálně spokojená.

    http://www.milujememalovani.cz/Leonard-serie-20-Ruby-c4_115_3.htm

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám pár kousků a souhlasím :).

      Vymazat
  7. Svatá pravda! :-)
    Já si dřív kupovala spíš levné štětce a ono to s nima jako šlo. Ale pak jsem si jednou na zkoušku pořídila jeden lepší a... už není cesty zpět :-) Ten štětec je sice třeba 2x dražší, ale člověk si pak malování vychutná stokrát víc, takže to za to stojí ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že když to, co děláme, bereme vážně, nemůžeme si vystačit s nástroji, které ujdou. Dřív, nebo později člověk dospěje k tomu, že potřebuje něco kvalitního, aby se mohl na práci plně soustředit a nerozčilovat se s nedokonalostma :). Souhlasím, že to za to stojí! :)

      Vymazat
    2. Jo jo, to jsi napsala krásně! :-)

      Vymazat