úterý 31. května 2016

Řeknu to komiksem

Možná. Jednou. Snad. Zatím jsem si alespoň ke komiksu našla znovu cestu. To díky Toy Box, asi nejvýraznější současné české street art umělkyni a komiksové kreslířce, která čerstvě získala Zlatou stuhu, významné ocenění na poli české ilustrace.

Přihlásila jsem se k Toy Box na kurz ilustrace a komiksu někdy, tuším, počátkem dubna, když zápis do kurzu vyhlásily moje kamarádky a skvělé holky, které vedou letenskou Kreslírnu. Neváhala jsem nad touhle investicí ani chvíli, neboť Toy Box je po čertech zajímavá osobnost a její know-how mě rozhodně zajímalo. Nevěděla jsem ovšem, že v době kurzu budu honit několik uzávěrek a nebudu tak moc schopná plnit její domácí úkoly, čímž to pádem budu na kurzu tak trochu za blbce.

No stane se.

Toy Box je nekompromisní a její domácí úkoly nejsou zrovna jednoduchou záležitostí. Svojí práci totiž bere smrtelně vážně, což nás jaksi spojuje. V důsledku to ovšem znamená, že já se momentálně musím soustředit na úplně něco jiného. Ale informace z kurzu střežím jako oko v hlavě, pěkně si je tisknu a zakládám, protože vím, že se k nim jednou vrátím a dotáhnu tak to, co mi vězí v hlavě.

Na kurzu se nás sešel plný počet 12 lidí, plníme různá zadání, posloucháme povídání Toy Box o komiksu, jejích zkušenostech, dostáváme tipy na zajímavou literaturu...

... a ve chvíli, kdy jsem objevila tzv. grafické romány, byla jsem ztracená. Jedním dechem jsem přečetla Toy Boxin (skloňuje se to vůbec?) brilantní komiks Moje kniha Winnetou, za který dostala právě tu Zlatou stuhu. Příběh ze kterého vás bude mrazit je jejím vlastním příběhem, kterým se vypsala z traumatu ze ztráty blízké kamarádky. Vlastní životní paralely si tam najde asi leckdo, alespoň já si je v knize našla a tím víc se mi tehle příběh zažral pod kůži.
Knihu Sochař jsem přečetla taky skoro v tahu a další dva grafické romány mám objednané.





Zatím se vám můžu "pochlubit" třeba tímhle... Zadání znělo vystříhej příběh a sestav z něj komiks za půl hodiny.




Kdybyste nevěděli, co má levá postavička s nohama na prvním obrázku, tak to vám musím vysvětlit, to ona sedí... No... Ještě mám před sebou dlouhou cestu, já vím...




A co vy a grafické romány/komiksy? Máte je rádi? Čtete je? Doporučíte mi nějaký?



14 komentářů:

  1. Paralely.... i lind se učí ilustraci a komiks, ale nikoliv u ToyBox, ale u Vladimíra Strejčka na Scholastice. Myyno, zažívám obdobný příběh a škola se tak mísí s prací a tvořivé myšlenky pracovní mají přednost. Tak. :.)
    Ale jinak myslím, že jakékoliv vykročení z vlastního stínu, byť nás to jen "lízne", je dobré.
    Komiks... no tak třeba ten o Emilovi Zátopkovi, který kreslil Jaromír 99, nám nebyl doporučen kvůli scénáři, respektive příběhu. Výtvarná práce ale dokonalá!
    A jinak doporučuji knihu Komiks od roku 1986 do současnosti. Je tam veliký výběr těch nej komiksáků a jejich autorů. Dobré vodítko k dalšímu studiu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá lind, ráda tě poznávám! O Scholastice jsem přemýšlela, ale upřímně, už si nedokážu představit, že bych někam pravidelně docházela, navíc, práce mám teď nad hlavu, tuším, že by pro mne byla školní docházka docela průser. Takže, klobouk dolů...
      Naprosto ale souhlasím, že je nutný se neustále učit něčemu novýmu a nezahnít v zajetých kolejích.
      Zátopka jsem si chtěla taky koupit, líbí se mi Jaromírova práce. Mám doma jeho Zámek a moc se mi líbí. A díky i za další doporučení!

      Vymazat
  2. týjo! tak komiksovej workshop to bych taky někdy ráda zkusila! ne že bych nějak extra a často kreslila, ale zrovna jsme vyráběli narozeninovej dárek v podobě komiksových příběhů ze života oslavence (mýho Tomáše) a dost mě to bavilo, i když mi to zabralo strašnýho času a miliardu pauzáků jak jsem to tisíckrát překreslovala... je to fakt náročný, člověk to musí dost promyslet, aby to dávalo smysl a bylo to pochopitelný... nakonec jsem ale dostala pochvalu od samotnýho Matúše Vizára, tak jsem byla nejspokojenější ;-)
    Zátopka doma máme a je skvělej! Maus, tak to je klasika, ale v poslední době jsem se dost pobavila nad knížkou Tragikomiksů Venduly Chalánkový (goo.gl/h9KcLX :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendula Chalánková je neuvěřitelně vtipná a moc mě baví :).
      A máš pravdu, komiks je fakt náročná disciplína a je za tím strašná spousta dřiny. To si člověk při jejich čtení ani neuvědomuje. Nejen časová náročnost, ale i smysluplné rozmístění příběhu, jistota kresby, různé nadhledy, podhledy, dynamika... atd. atd. Je to uf! :)

      Vymazat
  3. Ahoj, komiks je nádhera, měla jsem v ruce Moji knihu Winnetou a přemýšlím, že bych si ji koupila, setkat se s ToyBox a učit se od ní, musí být zajímavé :-). Ještě mě zaujaly tyto komiksy: od Emmanuela Guiberta Alanovo dětství, od Bilal Enki Teorie rozpadu a od Sacca Gaza a Palestina. Alena a Róza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, ahoj, díky za tipy! A ozvi se, jak s těma taškama, už jsi mi včera neodpověděla, tak abychom se nějak domluvily, příští týden jsem pryč z Prahy totiž :).

      Vymazat
    2. Jej, odpověď je v Rozepsané poště, promiň...posílám. Alena

      Vymazat
  4. Ten tvůj vystřižený příběh mi připomněl komiksy Venduly Chalánkové =D, knížku jsem koupil máme před pár dny ke jmeninám (dneska by jí měl balíček dorazit, tak jsem zvědav na reakci).
    Jinak zajímalo by mě, jestli je lehčí kreslit na předem danej příběh (který ti někdo napíše), nebo si to celé vymyslet sám :")

    Michael
    www.ontheleaf.net

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, inspirace Vendulou je zřejmá a je to tak :). Je zábavná.
      A to s tím psaním, těžko říct, já osobně bych samozřejmě chtěla udělat obojí sama :))).

      Vymazat
  5. No to je výborné téma! K doporučení bych měl pro začátek Sandmana od Neila Gaimana s obálkami od Dave McKeana, The Dark Knight Returns od Franka Millera, Kingdom Come kvůli výtvarnému pojetí, Hellboye od Mikea Mignoly (ten člověk má neskutečnou fantazii) a věci od Alana Moorea (Watchmen, V for Vendetta). Je mi jasné, že jsem se asi úplně nestrefil do tvého vkusu :-)
    Honza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Náhodou, Honzo, já bych mě nepodceňovala, já jsem i na klučičárny a temné síly! Takže si to ráda seženu, ostatně, v Kanadě bych možná mohla být úspěšná a když budu mít čas, ráda si tam projdu nějaký komiksový obchody ;). Díííík!
      P.S. Můžem to pak probrat na pivu! :)
      P.P.S. Jo a přečti si Moje kniha Winnetou, jo?

      Vymazat
    2. Tak jo, napsal jsem si to do úkolů. Koukám, že to mají v knihovně...

      Vymazat
  6. Uz se teda hrozne tesim na tvuj komiks! Zuby me pobavily 😊. Me se moc libi ten Zatopek, je krasne zpracovanej. Sesbirala jsem tu hodne tipu, to se hodi, mam pred narozkama a grafickou knihu jsem jeste necetla, dik!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těžko říct, jestli ze sebe někdy něco komiksového vyplodím, mám momentálně dost pracovní období a na nový projekty není moc času. Ale ráda bych :).
      Na Zátopka si myslím, tak uvidím, možná si ho i koupím.

      Vymazat