středa 25. května 2016

Náš život s Karamazovem - první měsíc

Rozhodli jsme si koupit domácí kompostér. Já vím, já vím, existují návody, jak si kompostér pořídit cestou DIY, ale na to, abychom si ho vyrobili sami, na to bychom museli být větší kutilové.

A to ani já, ani Martin, nejsme.

Tak jsme si pořídili fešácký vermikompostér Urbalive. Tedy, ten neonový kousek je supr, ale byla jsem při zemi a pro jistotu objednala neutrální šedou barvu.

Máme za sebou první společný měsíc, který zatím neprokázal, že bych byla nějaká extra nadaná kompostérka. Dosud jsem totiž byla pouze schopná kompostér pojmenovat Karamazov. Zrovna totiž čtu knihu Bratři Karamazovi, objemný to psychologický román mého nejoblíbenějšího spisovatele, kde, jak asi víte, se ukazuje, že Karamazovci jsou sice pěkní na pohled, ale prohnilí uvnitř, což mi k tomu kompostéru tak nějak pěkně pasovalo. Dále pak jsem zajela na Břevnov pro žížaly. Mohla jsem je nechat poslat poštou, ale bylo mi jich líto. Žížaly jsou totiž prostředkem kompostování v kompostéru. Zbytky bioodpadu požírají a tvoří tu věc (nevim, jak se tomu výsledku říká), co pak může posloužit jako hnojivo.

Žížaly jsem pojmenovala Amanda. (Jsou totiž z Kalifornie, speciální žravá odrůda do kompostérů.)

Nešlo jim dát jména zvlášť, protože, jak víme, žížaly vypadaj všechny stejně, a navíc, je jich v základní násadě asi 150. (Já si teda myslím, že jich tolik nebylo, ale nepočítala jsem je.)

Takže máme asi 150 Amand.

Amandy by se měly vesele množit a tím zvýšit spotřebu bioodpadu a produkci té věci.

Vermikompostér je sice domácí a neměl by smrdět, protože je tak prakticky vymyšlený, pravda je, že naše začátky kompostování docela smrdět začaly a Karamazov s Amandama byli přemístěni na severní balkón. Teď už vím, že není dobré do kompostu házet například banán, byť je nakrájený na kousíčky. Žížalám asi nechutná, takže rychle hnije a plesniví. Plíseň = problém. Cokoliv, co v kompostéru plesniví, se musí odstraňovat.

Taky jim nechutnaj šlupky od mandarinek. Jako nejlepší zdroj žížalí potravy se ukázaly saláty, zbytky bylinek a šlupky od jablek. Neplesniví to.

Jednou za pár dní obsah kompostéru prohrábnu lopatičkou a zjišťuju, jak se žížalám daří (přesně podle instrukcí v letáčku ke kompostéru). Taky tam píšou, že plnohodnotný kompost se začne tvořit zhruba po třech měsících. Tedy v případě, že vše funguje tak, jak má. My tam měli zatím plnohodnotně vylíhlé octomilky (taky špatně), které ale po pár dnech zase zmizely. Teď se tam nadělalo něco, co vypadá jako miniaturní mšice. V podstatě zatím dost tápu. Amandy se nesmí překrmit. Ale co je moc a co je málo odpadu? To stejně můžu zjistit jenom stylem pokus-omyl. V kompostéru musí být vlhko. Ale ne zas moc. Prostě, není to uplně brnkačka, každopádně jsem moc ráda, že kompostér máme. Protože, jestli naběhne tak, jak má, bude to pecka a náš život bude zas o trošičku šetrnější.

No a jinak si osobně myslím, že minimálně zpočátku tahle věcička teda domů moc nepatří. Možná, že ve chvíli, kdy žížaly žerou, tak jak mají, množí se a tvoří z odpadu rychle hnojivo, tak už je to o něčem jiném. Uvidíme.

Dám zas za měsíc vědět, jak se situace vyvíjí...

A pár obrázků ze zakládání kompostu. V tuhle chvíli už to moc fotogenické není, prostě odpad.


Karamazov, nový a ještě bydlící v chodbě.

Základ z vlhkých novin.

Žížalí násada.

Šup do domečku!

Za jakékoliv rady, tipy a triky ohledně domácího kompostéru budu ráda. Kompostování zdar!

31 komentářů:

  1. Jéé, tak ty máš žížalín :) To je fakt bomba, já bych ho hrozně ráda, přesně tento, ale muž mi to zatím zatrhl, ale pracuju na tom :) Za chvíli se snad už konečně stěhujeme (jo, už jsou objednaní i stěhováci) a budeme mít balkon a na příští sezonu plánuju čtverečkovou zahrádku a k tomu by se žížalín vyloženě hodil. Jako vegetariáni máme toho rostliného odpadu hrozně moc.
    Muži tedy vadí i to, že ty kalifornské jsou expanzivní druh a když se přemnoží, nesmí se vypustit do přírody. Ale tedy kamarádka už má několik let také žížalín a dává do něj naše malé Julie a ty pak zase vysazuje a občas jim tam přidá nějakou čerstou, aby nedegenerovali a funguje to dobře - trochu pomaleji pravda - ale bez problémů. Kompostování zdar! Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Než jsme si kompostér pořídili, těšila jsem se, že půjdem po dešti na klasické české dešťovky a nasbíráme si vlastní násadu. Jako amatér jsem ale poslechla instrukcí v návodu a objednala si imperialistické potvory :). Myslím ale, že vzhledem k tomu, že si myslím, že tam těch žížal není dost a další násadu, kde prakticky nevím, jestli za těch 250 Kč opravdu je minimálně 150 žížal, půjdu po nejbližším dešti na ulici a nasbírám si Julie :). V Troji jich máme opravdu dost, protože tady je to Kvítečkov hadr...
      A kam se stěhujete, Aleno?

      Vymazat
    2. Hele, ale zjisti si předem, jestli je můžeš dát k sobě dohromady, toho bych se bála, jak na sebe budou reagovat, jestli se spolu nebudou množit.... pak by mohl vzniknout nějaký hybrid... moc se mi to nezdá.
      Stěhujeme se na konec do Hloubětína, chtěli jsme někam úplně jinam, ale zjistili jsme, že na to nemáme dost peněz, ale snad to bude dobré, až to tam víc poznáme... teď jsem byla zmlsaná dobrou dostupností, tam to bude horší, ale na velkou kuchyň se těším fakt hodně moc.
      Alena

      Vymazat
    3. To je fakt, hybridy dělat nechci...
      Starý Hloubětín je krásnej, pár měsíců jsem tam pracovala. Ale je pravda, že dostupnost dobrá nebyla. Ale ten klid a ta příroda! Prostě vesnice. A kousek od Anděla, to je pohoda :).

      Vymazat
    4. No, my budeme kus vedle, jak je tam to území nikoho - sklady, továrny....ale právě klid by tam být měl a příroda rozhodně víc než tady, tak na to se taky těším :) Tě pak ráda pozvu na návštěvu a na něco dobrého - slibuji, že bych udělala něco co můžeš jíst :) Kdybys tedy chtěla... Al.

      Vymazat
    5. Hi hi, tak to by bylo prima! :) Jestli jsi vegetarián, pak cokoliv ze zeleniny je k snědku to nejlepší! :)

      Vymazat
    6. počítám s tím, červenec nebo srpen to jistí :) Al.

      Vymazat
    7. Ahoj, taky mám tento kompostér a pokud nechceš, aby byl na začátku cítit, je potřeba koupit větší násadu, cca 500 - 1000 žížal. Pak jsou všechny procesy rychlejší a můžeš kompostovat více odpadu. Taky se mi osvědčilo odpad krájet na menší kousky a pak zahrabávat do vzniklého kompostu. Pokud bys měla žížal moc, můžeš je někomu věnovat. Našla jsem tyto stránky http://www.kokoza.cz/pripojte-se/, kde se můžeš zaregistrovat a žížali zájemcům nabídnout. Můžeš je tam i sehnat do začátku. Ty české Jůlinky jsou proti těm "imperialistickým potvorám" mnooohem pomalejší, množí se hrozně pomalu a málo papají. Kompostovat se s nimi ale taky dá, kombinovat oba druhy se nedoporučuje...

      Vymazat
    8. Ahoj, díky za tipy a rady! Na kokoze jsem sháněla násady žížal ze všeho nejdřív, ale celkem marně. Teď je stav takový, že imperialistické potvory to nedaly (ještě dlužím článek na téma, jak jsem usmrtila ty nebožačky a definitivně přišla o karmu), takže se nejspíš zaměřím na Jůlinky a půjdu na to selským rozumem, s českými žížalami a s půdou místo mokrých novin... :)

      Vymazat
  2. super...vypada i dobre... tesim sr na pokracovani...Ruza by si zrejmne hrala s zizalkama :D..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To si nemyslim, že by si s nima hrála :D. Oni prakticky nejsou vidět, nesnášej světlo.

      Vymazat
  3. Mít ho kam dát, berem ho hned taky, četl jsem o něm v nějakém časopisu a líbilo se mi, jak bylo popsané, jak to má fungovat (a nesmrdět =D ). Místo na něj ale v bytě není, takže si pěkně budu sledovat tvůj příběh a pak, až se možná jednou snad přestěhujeme, tě budeme následovat =D.
    Jinak se nedivím, že žížalám nechutnají slupky od mandarinek..jsou napuštěné spoustou chemikálií =/

    Tak kompostování zdar a těším se na pokračování =)
    Michael
    www.ontheleaf.net

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad nějaký pokračování bude... :)

      Vymazat
  4. To jsem zvědavá, sleduju napjatě, uvažovala jsem, že si ho taky domů pořídíme. Díky za dokumentaci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo! Sama jsem zvědavá, jak se to bude vyvíjet...

      Vymazat
  5. Překvapilo mě, ze to tak pekne vypadá. Ale taky nemáme kam dát....

    OdpovědětVymazat
  6. Jestli nebude každej měsíc novej díl o vašem kompostéru, tak je mezi náma konec! Je to úplně zajímavý a napínavý! Kdysi jsem měla náběh taky si domácí kompostér pořídit (to teda ještě asi neexistoval tenhle designovej krasavec), ale doma jsem nezískala dostatečně silnej mandát... Takže jsem si pořídila super uzavíratelnou a dostatečně velkou nádobu, do který zbytky vyhazuju, a jednou za týden dva to vezmu s sebou k našim a hodim to tátovi na kompost. Do kompostu jsem se navíc úplně zamilovala, když mě táta nechal jeden víkend ho přehazovat, stála jsem v tom s vidlema a úplně mi přišlo, že o tom je ten život :) mask.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hahaha, no ne, vážně, já jsem velký fanoušek udržitelného života ve městě... A i když je naše kompostování teď trochu partyzánský, věřím, že se to srovná. Baví mě to. A těším se, až to najede, že kompostér půjde zpátky do chodby. Na terase by se Amandy upekly.

      Vymazat
  7. Taky máme kompostér, zatím DIY z kýblů od mléka, než vymyslím, jak by mohl vypadat líp. Máme ho měsíc a po počátečním neúspěšném pokusu žížal o sebevraždu (zalepila jsem jim průduchy washipáskou - je přece z papíru, tak bude prodyšná - nebyla a žížaly se rozhodly, že když to průduchama nepůjde, utopí se ve spodním patře v žížalím čaji). Zachránila jsem je za 5 minut 12 ;) Na začátku moc nežraly, ale slečna, která mi věnovala násadu říkala, že to bude trvat asi 3 měsíce, než se namnoží. Už jsem odlévala žížalí čaj a hnojila jím kytky - docela se jim to líbilo, bazalka po něm začala růst rychleji a víc. Četla jsem u více zdrojů, že shnilé ani plesnivé nevadí, no zatím holky žijou, jsou na terase a mají se fajn. Spíš by mě zajímalo, jestli jim můžu dávat i klíčky z brambor. Hodně zdaru s kompostérem a těším se na další report :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super, že to u vás už funguje! Mně to baví, a dneska, jak byl v noci déšť a Karamazov je na balkóně, tak jsem musela taky žížaly zachraňovat. Pár jich propadlo dolů do vody (nevim, nějak se tam dostal déšť vrchem). Podle mě jsou klíčky od brambor v pohodě...

      Vymazat
  8. Té věci se prej říká "žížalí čaj" a je tůze vydatnej jako zálivka na kytky :-). Jinak Karamazov je krasavec jménem i vzhledem.
    Nám naštěstí sváží bioodpad každý týden, tak mám o starost míň. Ačkoli je zajímavý, fakt!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo jo, žížalí čaj vim, ale tu "pevnou" část nevim, jak pojmenovat. Zemina? Jsem prdlajs zahradník, nic nevim. :)
      Tady u nás, bohužel, není bioodpadní popelnice, i když myslím, že by měly být všude. Já jsem poloviční králík a určitě v tom nejsem sama :))).

      Vymazat
  9. Tý jo, to je napínavé čtení! O domácím kompostování skoro nic nevím, tak díky za vysvětlení, jak to funguje :-)
    A Karamazov je skvělé jméno! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mne též uplná novinka! Učím se za pochodu :).

      Vymazat
  10. Markéto, ta VĚC, kterou pomocí kompostéru vyprodukujete, se jmenuje .....KOMPOST! Řízenému biologickému rozkladu zdar :-) Ester

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobře dobře, Ester, budu si to pamatovat ;). Kompostu zdar!

      Vymazat
  11. Ty jo, je to fakt designová věc ten kompostér. Snad to nějak vychytáte. Já mám ňákou fobii z žížal, takže nic pro mě :-) Ale na chalupě obyč kompost máme. Jinak ty banány a slupky z citrusů bych tam nedávala. V zásadě se mají rozložit, ale jsou hrozně náchylné k plenivění. Proto možná Amandám nejedou :-D Helen

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli ty Amandy nejsou trochu vybíravý... :)

      Vymazat