středa 6. dubna 2016

Jiří Trnka na Chvalském zámku

Jedna dobrá duše na facebooku mi doporučila výstavu Ateliér Jiřího Trnky na Chvalském zámku v Praze a dobře mi tak, výstava je krásná. Dodatečně děkuju! 





Pro mě je vždycky svátek, když můžu vidět naživo ilustrace někoho, koho obdivuju. Je to trochu jako nahlédnout mu pod pokličku, ale fakt jenom trochu, protože zrovna u Jiřího Trnky pro mne bylo občas problematický určit, jakou technikou některé ilustrace dělal a věřte mi, brejlila jsem na to z blízkosti dvou centimetrů pěkně dlouho. Techniky kombinoval a přitom jsou ty listy s ilustracemi tak "lehoučké", vůbec nepůsobí těžkopádně, vrstvy jsou sotva patrné.





Tady přiznávám, i když se mi o tom špatně mluví, že vůbec nechápu, jakou technikou to je kreslený. Ale linoryt to, přátelé, není.

Na výstavě si můžete i zkusit rozpohybovat loutky tak, jak to dělal mistr Trnka, akorát, že narozdíl od něj, máte možnost hned vidět na monitoru, jak to dopadlo. Neni to zrovna rychlá technika, ale u toho se projevil Martin jako dostatečný hračička.







Malé součásti loutkového světa mě fascinovaly asi vždycky. Mrňavé dokonalé vlaky, malé pokoje vybavené malým dokonalým nábytkem, malé domy, ale všechno do detailu propracované. Na výstavě ještě doplněné o dobové technické vybavení. Jak říkám, dokonalost.



S tou skleničkou červeného nemám nic společného...



Tak kdo tam ještě nebyl a má to kousek, šup, po cestě je Ikea. (Pro jistotu.)

4 komentáře:

  1. jé zrovna dneska jsem o tom mluvila s kamarádkou! taky se tam chystám, je to můj úplně nejmilejší ilustrátor, moje dětství spolu se Zmatlíkovou...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta výstava je strašně krásná, určitě běžte!

      Vymazat
  2. Skvělý tip! Díky! Ten zámek mám ráda, bydlela jsem v Počerkách a naposledy už je to let, co jsem tam byla na podobné výstavě Ludmily Jiřincové a bylo to skvělé. Trnku miluju, takže to nemůžem minout!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo! Výstava Ludmily Jiřincové musela být krásná! Tu mám taky moc ráda.

      Vymazat