pátek 12. února 2016

Nespavost

Trpím nespavostí. (Chodí to ve vlnách, ne že bych každou noc bděla jak upír.) Trpěla jsem jí už jako malé dítě a naprosto jasně si vzpomínám, jak jsem v noci čučela do stropu nahoře na palandě a záviděla sestře dole, že chrní. Přehazovala jsem si polštář z jedné strany postele na druhou, lezla dolů spát na koberec, seděla a poslouchala walkmana (pamětníci získávají bludišťáka), "povídala si", hrála si, že hraju na kytaru... Nevím, co to způsobuje, ale je to někde hluboko ve mně a bude to tak asi navždy. Jsou ale noci, kdy se vyspím opravdu dobře a jejich vzácnost z nich dělá radostnou událost. (Což mi ale ráno nezabraňuje v tom, tvářit se preventivně jako kakabus.)

Insomnie je prokletí i dar zároveň. Během noci se dá vymyslet spousta zajímavých věcí. Horší je, že když člověk konečně usne, většinou to zapomene.

Nejsladší spánek je ten, když se už rozednívá, štěbetají ptáci a vy nemusíte za hodinu vstávat.

Chodím ke kamarádce na jógu. Říkejme jí třeba "jogínka". Tak tedy tahle moje jogínka je skvělá, mám ráda její "easy" přístup. Je to ten typ, co vám dá lekci jógy a pak si s vámi půjde dát panáka do baru. Čím jsem starší, tím víc oceňuju lidi, kteří to mají v hlavě srovnané a neženou nic do extrému. No a jogínka nás učila i jógu prstů, tzv. "mudry". Výborná věc (a hezká)!

Takže, když jsem onehdá zase marně ležela v posteli, vzpomněla jsem si, že teoreticky umím mudru pro usnutí. A jak jsem se snažila prsty dát k sobě tak, jak jsem si myslela, že je to správně, začala jsem se najednou dost intenzivně potichu smát a poťouchle chichotat, takže jsem si nejspíš mudru pro usnutí spletla s mudrou pro dobrou náladu... Shit happens.

Když někde spím poprvé, většinou noc probdím. Poslední měsíc a půl mám každých čtrnáct dní jistotu, že jednu noc neusnu. V Málaze jsme zažili několik zemětřesení, při čemž to nejsilnější (6.6) mne vzbudilo (no dobře, bylo půl osmý ráno, ale prostě mě to vzbudilo). Od té doby jsem měla pocit, že je každou noc zemětřesení, až tak je moje autosugesce na úrovni. Uklidnila jsem se vždycky až ve chvíli, kdy jsem si uvědomila, že se země otřásá přesně v rytmu mého srdce. Ehm.

K nejbližší možné příležitosti (rozuměj, hned, jak se vrátíme) si přeji podsvícený Kindle. Doposud jsem téměř vždycky vyžadovala knihy v papírové podobě, ale jak mám teď čas přemýšlet, došlo mi, že s podsvíceným Kindlem si budu moct ve chvílích bez spánku číst, aniž bych lampičkou budila Martina. Nikdy mne to nenapadlo, až tady. No, zabte mě...


Nejsladší fáze spánku.

Co vy? Mám tu nějaké insomniaky? A nemyslím tím čerstvé matky, samozřejmě...

38 komentářů:

  1. "Nejsladší spánek je ten, když se už rozednívá, štěbetají ptáci a vy nemusíte za hodinu vstávat". Miluju tento pocit, ale bohužel, dlouho se mi to nestalo. Já obvykle lehnu a spím jako špalek, jen někdy nedokážu zklidnit mysl a tak mi trvá déle než usnu. To potom různě vylézám z postele a píšu si poznámky, co mě různě napadá :-) Ovšem když se kvalitně nevyspím, to je potom mrzuté. Ilustrace je překrásná, dokonale jsi to vystihla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, akorát má slečna trošku dlouhé ručičky, taková opička trochu... :)
      Podle mne je ten můj problém přesně o tom, že se nedokážu uklidnit. Furt mi něco šrotuje v hlavě :D.

      Vymazat
  2. Já mám spánek jako koníček, takže představa insomnie je doslova děsivá! Miluju postel a nejradši bych v ní dělala všecko...uklízet z postele se mi ale zatím nepodařilo, není na to nějaká jóga? tak asi tak :-) zdravím na jih!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cha! To já mám taky spánek jako koníček, ale občas se stane, že není na koníčky čas :)))). Uklízet z postele je vyšší level, ale já v tebe věřím! To dáš! :D

      Vymazat
  3. Kopu za kindle a až se jednou moje milovaná čtyřka odebere do věčných lovišť, taky si pořídím podsvícený. S kindle jsem přečetla mnohem víc než knih v papíru. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty, čoveče, Kačko, podepisuj se... :D

      Vymazat
    2. Jo, tak to neni Kačka. To dole je Kačka :).

      Vymazat
    3. To jsem nebyla ja, Kaca! Ja mam obycejny Prestigio za litr z mimibazaru! Ale podsviceny!!! Jestli potrebuju dneska neco rict svetu, tak prosim, pokud ctecku, tak podsvicenou!!!

      Vymazat
    4. Ale souhlas s tim, ze diky ctecce (jeji operativnosti) toho prectu mnohem vic. Ale papirovy knihy ctu a kupuju si porad, ono se to nevylucuje, ale naopak se to vzajemne podporuje, clovek pak lip prosperuje - eh, nemela bych se zivit nejak knihama? (K.)

      Vymazat
    5. Já myslim, že bys měla dělat třeba korektorku... co? Neuvažovala jsi o tom, drahá? :D

      Vymazat
  4. Ja teda musim rict, ze mam na spani kliku, teda ne jako muj muz, ktrerej at je v jakymkoli rozpolozeni dovede na lusknuti prstu usnout - teda aspon mne to tak prijde -, ale spanim se netrapim, byt uz to neni, co to bejvalo. Ale taky se stane, obzvlast, kdyz me neco trapi, zacnu na to myslet. Ale co chci rict: Pomohlo mi, ze se na sebe nenastvu, ze mi to nejde. (Jo, to jsem delala :) A ctecka! Ctecka je kamos nejvetsi! Ooo jak pozehnane bylo me oko, ktere spocinulo na podsvicene (!!! jo, to musi bejt!!!) no name nove ctecce za pouhy tisic korun na mimibazaru. Je to bomba. Svetlo a knihy sbaleny na cestu. Anebo na doma. A ten komfort nemuset se kdekoli shanet po lampicce, po zasuvce, kam tu lampicku pichnout, po miste, kam tu lampicku vlastne postavit, aby to svitilo na to cteni, kdyz jsem v posteli... Papa! K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mimibazar už asi zachránil leckoho :))). Ne, fakt, přeju si Kindle a rozhodně si ho pořídím, i když nevoní jako kniha... Ale voňavý si můžu pořizovat knihy ilustrovaný. Takže zas tak moc nešťastná z toho nejsem.

      Vymazat
  5. Hlásím se mezi matky-nucené insomniačky :)) Jinak většinou se spaním problém nemám.. V téhle souvislosti mě napadají orgánové hodiny - nebudíš se třeba v nějakou podobnou hodinu? (pokud tedy vůbec usneš) ;) Jednotlivé hodiny jsou propojeny s orgánem, který je zrovna v tu denní/noční dobu aktuální. Třeba by to mohlo být vodítko :)
    Jo a jinak když někdy výjimečně nemůžu usnout, tak je to u mě většinou tím, že mám hodně rozjetý mozek, pořád nad něčím přemýšlím, řeším apod.. Pak mi pomáhá jedině cíleně se uvolnit a nepřemýšlet ;) A taky zpomalit dýchání

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano! Půl třetí je moje nejčastější hodina probuzení. :) Najdu si, který orgán k téhle hodině patří. Předpokládám, že to budou střeva nebo tak něco.

      Vymazat
    2. Tak jsou to játra... Zajímavé! :)

      Vymazat
    3. No vidíš, tak to nebude jen tak.. ;) Dej nějaký detox játry a budeš spát jako mimi :)

      Vymazat
    4. No... tak za pokus to stojí. Než je zase zaflákam :).

      Vymazat
    5. :)) víš co, každý má nějakou slabší část těla, tak si třeba detox čas od času zopakuješ a není co řešit :)

      Vymazat
  6. také se hlásím mezi matky :) Uléhám pravidelně s dětmi v osm a spím často dřív než oni, mladší je přicucnutý skoro celou noc, jen vyžaduje pravidelné střídání mléčného baru :). Vstáváme v šest, takže vlastně desetihodinový spánek, co já si stěžuji! :) .... ale Markét, ten obrázek se mi moc líbí! Al.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, jenže vy matky jste uplné hrdinky, vůbec si nedokážu představit, že bych se tak dlouho v kuse nevyspala :).
      A děkuju, já se trošku cíleně vyhýbám kreslení postav, ale tady se to vyloženě nabízelo :).

      Vymazat
    2. Ona je taková éterická, úplně jako víla, fakt se mi moc líbí....připadá mi, že jsem něco podobného viděla, ale nevím.... každopádně ji úplně vidím jako ilustraci nějaké dětské knížky... Al.

      Vymazat
    3. Jooo, takových ilustrací asi bude dost, ale přísahám, že to mám ze své hlavy! :)))

      Vymazat
  7. Marki, tak já jsem si problémy, bohužel, vypěstovala. Ale znáš mou situaci. Takže, když už mohu, tak to nejde a nejlépe spím od 5 hodin. Protože to je většinou O. už vzhůru a já si mohu na 2 hodiny pořádně, v klidu a bez strachu zdřímnout. :-) Třetí hodina je mezi játry a plícemi. Od jedné do třech játra. Oni se sice občas na mě dívají doktoři skrz prsty, ale já jsem to testovala roky a v našem případě to funguje s přesností švýcarských hodinek. Podle toho rozenávám, co O. asi trápí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hodně se mi to zlepšilo stravou. Taky mám prokazatelně lepší spaní, když si zajdu večer zacvičit jógu nebo pilates. To pak chrním, jak mimino.
      Kdysi jsem zkoušela očistu jater, ale bylo to na nějaký olejový bázi a bylo to peklo. Fujtajbl vespolek!
      Věřím, že to máš asi pěkně hustý, proto si v článku nestěžuju, ale beru to s humorem. Na stížnosti, coby bezdětná, nemám nárok :).

      Vymazat
    2. Třeba by místo nějakého nepříjemného detoxu byl dobrý ostropestřec v tbl. nebo tak něco ;)

      Vymazat
    3. Něco vymyslím! Ledva přifrčíme domů. Bude akorát tak čas na detox.

      Vymazat
  8. Přesně kvůli tomu čtu knížky v elektronické podobě. Protože noci bez spánku a vedle spící muž.... Jen je docela těžký přestat číst, když je to někdy tak napínavý. A pak po 4 hodinách spánku vstát k dětem....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi hrdinka! Můj spící muž mě nutí koukat do stropu, abych ho nevzbudila. Teda nenutí, jen nemám to srdce ho budit lampičkou a tak. Na ten kindle se začínám fakt těšit :).

      Vymazat
  9. Hlásím se mezi občasné (bezdětné) nespavce. Walkman mi v mládí zachránil spoustu bezesných nocí na internátu. Dnes to zachraňuje gauč v kuchyni a chytrý mobil... janina282

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jano, walkman byla moje spása, fakt... :) (Ještě ten kazetový, co hrozně hučel a vrzal, když přehrával kazetu :))).)

      Vymazat
  10. ...ja spím ako poleno.Aj vtedy,keď to nieje práve vhodné.....oči mi padajú,nedá sa to ovládať.
    Lulu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak teď nevim. To neni uplně dobré... asi?

      Vymazat
  11. ...znám - také od dětství, hlásím se do klubu. Poslední dva roky navíc úplná tragédie v podobě manželova chrápání (když se konečně ponořím do sladkého snění, budí mě jeho "zařezávání"). Nespavosti ZDAR!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martin chrápat nesmí. Když náhodou začne, láskyplně ho kopu.

      Vymazat
  12. Tak nespavost neznám, ale naučila jsem se, že když příležitostně trpím nespavostí z časového posunu, jednoduše vstanu a jdu něco dělat. Ta noc má takovou zvláštní atmosféru... ten obrázek je krásný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, to je pravda. Kdybych mohla pracovat v noci, tak dělám jen přes noc, ale nemůžu, Martina to budí :).
      A děkuju! :)

      Vymazat
  13. Taky se mi to občas stávalo. Nakonec jsem si do telefonu stáhla pár audioknih a když nemůžu spát, tak poslouchám něco zajímavýho. Nabídka je široká. A dost si to užívám:-) Jinak čtečka ale taky dobrý řešení, já kvůli podsvícení čtu knížky na tabletu a spokojenost veliká.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tablet hrozně září, musela jsem si ho zcenzurovat :).

      Vymazat