čtvrtek 7. ledna 2016

Jak jsme se stěhovali

Ze tří měsíců se najednou vyklubalo čtrnáct dní. To se tak někdy stane. Člověk míní, život mění.

Pravda je taková, že jsem podmínky pobytu, byť byli majiteli domu neustále vylepšovány, přestala zdravotně zvládat a tak jsme se raději rozhodli odstěhovat. Možná jsem hysterka, možná jsem přecitlivělá, v horším případě přecitlivělá hysterka (a samotnou mě to nijak netěší), ale právě chladná a vlhká zima byla vždycky důvodem našich zimních odjezdů do teplých krajů. Nejen tu svědivou potvoru, ale i rodové zatížení v podobě bolavých kloubů, ze svého života nevymažu, byť se budu chovat a tvářit jakkoliv statečně. Nebyl tedy důvod zůstávat.

Tak jsme si sbalili fidlátka, rozloučili se seňorem El Gatem a v neděli jsme sestoupili z hor.




Našli jsme si pidi byt u moře, kde je asi o pět stupňů víc než v horách, přes den i v noci. (Později se ukázalo, že je to ve skutečnosti ještě mnohem víc stupňů směrem nahoru.)


Místo hor máme teď výhled na střechy a širé moře. Taky dobrý!

Je hrozně těžké vybrat na Airbnb mezi zdejšími nabídkami hezký byt (ve zkousnutelné cenové relaci, tj. do 1000 Kč za noc). Jednak mám pocit, že Španělé mají docela zásadní probém se vkusem a jednak je kvůli letnímu horku většina bytů podobná zapadlým kobkám bez světla. Vlastně naprosto chápu, proč Španělé den tráví po kavárnách a tapas barech, pokud nejsou v práci. Domů se totiž nejspíš chodí akorát spát.

Vůbec je strašně zajímavé porovnat naše standardy bydlení s těmi místními. Máme opravdu krásné, velké a světlé byt. Také v nich ale trávíme mnohem víc času, rádi se izolujeme, chceme mít domovy útulné, když je pět měsíců v roce venku zima a den je krátký.

Našla jsem v Málaze překrásné byty ve staré zástavbě v centru. Rozlehlé, vkusné. Uplné paláce, jak ze starých filmů. Ale osmdesát tisíc za noc. No není to trochu moc? Ještě toho malinko prodám na Fleru a už tam běžím a pronajmu si ho na celý měsíc...

Topení tu nikde nehledejte. Myslím to naše, krásné, funkční, protkané celým domem. Nic takového tu asi neexistuje. Takže je uplně normální mít v bytě třináct, patnáct stupňů. Zase o důvod víc jít ven do tapas baru. Protože na ulici je krásně teplo. Trošku absurdní.
Pamatuju si na jeden hotel v horách v Mexiku. Zima jak v márnici. Ale topení? Ani náhodou. Přes den nemáš být co uvnitř a na noc si vem svetr. Tak.

A zase je tu ta věc, co mě pronásleduje celé ty roky, co s Martinem cestujeme. Není lepšího místa, než Čechy. Vážně, věřte mi. Ten komfort, ve kterém si žijem, je ojedinělý. A je uplně jedno, jestli nemáme moře a palmy. Protože, kdybychom je měli, sebrali by nám topení.




P.S. O seňora El Gata se nebojte, on byl ve skutečnosti sousedů a nás si, nevím proč, tak nějak oblíbil.

24 komentářů:

  1. Uff, to P.S., to jsem si potřebovala přečíst:-).
    A to je na cestování to nejlepší. Že si člověk uvědomí, jak se má vlastně moc fajn, když je doma. Škoda, že Češi víc nejezdí, nebyli bychom tak unadávaný národ...:-). P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Češi by měli rozhodně víc cestovat... :)

      Vymazat
  2. Ne nadarmo se říká, že všude dobře, doma nejlíp. Loni jsem si to uvědomila o to víc, když jsme se vraceli z balkánských hor. A nejen z hor! Tam se žije opravdová bída a my tady jsme mrchy nevděčný, protože se nám furt něco nelíbí, ale s prominutím se máme jako prasata v žitě. Tak snad už bude lépe, tvoje pohnutky naprosto chápu, protože moje kluby trpí od podzimu do jara :-))) A jste přímo v Málaze?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsme v městečku Nerja. Moc pěkné!

      Vymazat
  3. 😄 topení forever. nesnaším cb
    chladné vlhké kopky...to radši venku pod širák tm se to zvladá nějk líp. To by mě zajímalo jakým způsobem hledáte ubytování dopředu a na místě? Nějaké tipy by se mi hodily 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hledáme na Airbnb.com a jsou to někdy nekonečné hodiny porovnávání, zkoumání, hledání na mapě a zase porovnávání... Ale naštěstí mě to baví :). Pokud je internet rychlý :))).

      Vymazat
  4. Naprostý souhlas. Cestování člověku otevírá oči, špatné je, že ti největší "čecháčci" nikdy nevycestují, takže budou pořád brblat. Takovým by měl stát zaplatit jednosměrnou letenku třeba do Dillí, ať se v případě zájmu vrátí na vlastní náklady a to by koukali, jak rychle by byli zpátky, protože u nás se žije luxusně.
    Že jsem se na hotelu klepala zimou v Tibetu nebo v Bolívii, to bych pobrala a byla jsem na to připravená, ale zima mi byla třeba v hotelu v Itálii a dost vymrzlé pokoje jsou třeba na Zélandu. A někde si ten luxus zimy užívají, třeba v jednom hotelu v Dubaji klimatizace nešla vypnout ani změnit teplota, takže jsem spala pod vším, co jsem našla, včetně osušky... :-) A to jsem tvor zimní, co miluje "winter" a bohužel je mu pořád "cold"...
    Mějte se tam moc fajn, výhled máte naprosto parádní!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já miluju horko, teplo, vlhký teplo, cokoliv spojeného s teplem :))). A jsem ráda, že máme čtyři roční období, protože kdyby u nás byla pořád zima, bylo by to na prd a já musela pořád odjiždět. Takhle se mi to děje jenom v zimě a po zbytek roku jsem v Čechách naprosto spokojená :))).
      Cestování je moc dobrá věc, já to říkám pořád.
      A neovladatelná klimatizace je moje noční můra! :D

      Vymazat
  5. Když jsem přijela ke kamarádům do rodinného domku v La Cala del Moral, dost mě zaskočilo, jak malinkaté místnosti v domě jsou. V pokojích byly krom vestavěné skříně jen dvě postele a nic víc se tam nevešlo. Pidi dvoreček. Miniaturní všechno. Absence topení, což bylo v létě šumák, ale v zimě to tam taky nemohli vydržet - tak aspoň postavili v obýváku krb. Ale vůbec to tam nebylo běžné, aby se v domě jakkoli topilo. Přes léto v domě minimálně 35 stupňů a v zimě 15, to mi teda přijde mazec.
    Úplně chápu vaše přestěhování, sice mi chlad nečiní žádné zdravotní potíže, ale psychické jo. Hrozně nerada se klepu zimou. Zpomaluje mě to a nechce se mi nic dělat. Byt nepřetápíme, v zimě si prostě každý přihodíme vrstvu oblečení navíc, ale určitě tepelná pohoda je základ mé spokojenosti.
    Tak ať je vám na novém místě dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Říká se, že ekzem vzniká v hlavě, takže ono to nejspíš u mě je taky spíš věc psychická... Taky jsem zpomalená, nic se mi nechce, když je mi zima.
      La Cala del Moral je kousíček! Takže další, kdo má stejnou zkušenost. :)
      Ale venku je tu úžasně! Skoro pořád slunce, které hřeje... to je hrozně prima.

      Vymazat
  6. Čechy krásné, Čechy mé =D. No pokud se nám podaří jednou vycestovat na dýl (rozuměj, pár let), tak si to třeba nakonec taky povím a na důchod to nebude jižní Itálie ale Praha.
    S tím topením to je koukám stejné ve všech těchto státech..pamatuju, to je tak 15 let zpátky, ve střední Itálii na konci května přišla nějaká studená vlna a v noci bývalo kolem 12 stupňů..chtěli jsme zatopit, nebylo čím..v létě si prý turisti, když je jim zima, přitápí klimatizací, ale ta byla centrálně vypnutá až do půly června..takže jsme jeli do mercada pro malý ohřívací ventilátor za pár stovek. Účet za elektřinu nám naštěstí nikdy neposlali..

    Michael
    MesHommes.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš to. My jsme si s manželem, když jsme se znali ještě jen krátce, říkali, že na důchod, možná ještě dřív, odstěhujeme svých pár švestek z Čech. Čím jsem starší, tím menší mám pocit, že je to nezbytné.
      Jako jo, třeba bych chtěla bydlet v Belgii, tu miluju, ale s naším (ne)důchodem, ehm... to asi nepůjde.
      Takže, pokud do tepla, tak jedině Karibik. Třeba Barbados by nebyl marný. Nebo na Yucatán :))).

      Vymazat
    2. No fajn, takže Barbados, jo? Ale proč ne, třeba se tam na důchod pak všichni sejdem, i se seschlou Rihannou =D =D =D

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    4. Rihanna do našeho důchodu s tím svým životním stylem nevydrží :)))).

      Vymazat
  7. No já tomu taky rozumím. Zimu v bytě nesnáším. V portugalsku je to podobné - člověk bléká, co se dá, když jde dovnitř a ven se chodí hlavně ohřát. .
    A na cestování je právě krásné to, že si pak člověk váží maličkostí. Jak já byla šťastná, když jsem po návratu z Malajsie mohla navštívit náš čistý záchod a dát si teplou sprchu! :)
    Městečko vypadá moc hezky, tak ať se dobře zabydluje!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aaa, už jste zpět? Musím se mrknout, co jste prožili a zažili :).

      Vymazat
    2. Ano už zpět. Naše cesty se musí vlést do 3 týdnů až do měsíce, ale snad se to časem prodlouží. A o dobrodružství jsme rozhodně nouzi neměli :)

      Vymazat
  8. Nebo až prodáš ještě pár věcí na Fleru, schováš si to na důchod kdekoli budeš chtít ;) Výhled máte krásnej ;) Když jsem byla před pár lety v Portugalsku - v lednu - taky bylo doma nevlídno. Hnusno vlhko a celkem zima... topení je zbytečnost. (pro mě teda ne)
    Tak ať se ti tam zklidní ten ekzem. Teším se na další obrázky ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ekzem už je skoro pryč. Ale to spíš asi díky masti z lékárny :))).
      Mávám!

      Vymazat
  9. Tož není nad Čechy krásné, Čechy mé a zahrnuji pod to i moji Moravu a moje Slezko...:-)))
    Cíl pro národ (mimo snižování schodku v rozpočtu) je cestovat, nejen s cestovkami a být vlastenci...tak jest :-)
    Mmj. krásný výhled!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, výhled je úžasný. Ráno, odpoledne, i večer. Nabírám si ho do zásoby :).

      Vymazat
  10. No výhled máte teď krásný! :) a stěhování kvůli zimě chápu. Přijde mi, že Španělé fakt nepočítají se zimou a jak říkáš, byty ve směs nic moc. V Burgosu jsem si dlouho lámala hlavu, proč Španělé tráví tolik času venku a pak jsme s kamarádkou právě nakonec přišly na to, že to je tím, že nemají tak hezké a prostorné byty :) Tak ať to u moře jde líp! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsme rozluštily španělskou záhadu! :) Mně to vždycky vrtalo hlavou, co furt dělaj po těch bistrech a kavárnách :))).

      Vymazat