středa 16. prosince 2015

Mirko Hanák

Se štítkem "Knižní ilustrace" vyjíždím na spanilou jízdu s dalším výtvarníkem a tím je Mirko Hanák. Vzpomněla jsem si na něj díky jedné konverzaci na Facebooku a hned jsem šmejdila po internetových antikváriátech, kde bych mohla sehnat nějakou knihu s jeho ilustracemi.

Našla jsem překrásnou knížku Admirál na Dyji s ilustracemi vodních zvířat a udělala jsem dobře, že jsem ji koupila, protože ty ilustrace jsou jednoduše kouzelné.

Smutné je, že Mirko Hanák, který mimo jiné vystudoval i pražskou umprum, zemřel v roce 1971 v pouhých padesáti letech na leukémii. Co dalšího krásného mohl namalovat, kdyby se tak nestalo, to je ve hvězdách... Jeho práce mi je hodně blízká, témata si bral z československé krajiny a věnoval se grafice a akvarelu.

Podle stylu odhaduju, že šlo o docela rychlou malbu, přeci jen ten papír nedokáže být mokrý věčně a jeho akvarely jsou postavené na rozpíjení. Detaily jsou pak vyvedené s rychlou, až kaligrafickou, přesností. Moc zajímavý způsob.

Další díla můžete najít tady. Nevím, co obdivovat dřív.

Máte doma nějakou knihu s jeho ilustracemi?


Ilustrace Mirko Hanák

Ilustrace Mirko Hanák

Ilustrace Mirko Hanák

Ilustrace Mirko Hanák

Ilustrace Mirko Hanák

16 komentářů:

  1. jako malá jsem přečetla kdeco o zvířatech (a od Jaromíra Tomečka) a Mirko Hanák byl můj ilustrátorský oblíbenec už tehdá. Vybavuju si ledňáčky, lišáky, rysy, zajíce... Doma mám knížek několik a další půjčuju dětem v knihovně. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to prostě kouzelný a ta technika mě uplně fascinuje :).

      Vymazat
  2. To je ilustrátor mého dětství! Mám knížek víc, Motýl pro tebe, Divoký koník Ryn, Bílý tesák... a něco je určitě ještě u našich, mrknu, až tam pojedeme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo jo, asi ho máme doma všichni. Mrkni se pak pořádně na ty ilustrace, to je prostě mazec :).

      Vymazat
  3. To je nádhera!
    Díky za připomenutí, musím prošmejdit knihovnu, myslím, že něco doma určitě máme ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se něco najde. Ilustroval toho opravdu hodně a všechno je velká nádhera :).

      Vymazat
  4. Manzelovi rodicia maju starsie vydanie Bambi s jeho ilustraciami. Neviem preco mi nikdy nenapadlo zistit si o nom viac. Obrazky su krasne, takym neokazalym sposobom, nesnazi sa byt za kazdu cenu originalny. Na akvarel musi byt clovek vyborny kresliar, chce to presnu ruku. Vdaka za tip!

    OdpovědětVymazat
  5. Mirko Hanák..dětství..knihovna..bylo to úžasné...pa Vokopka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pořád je to úžasné! :)
      Mávám a zdravím! :)

      Vymazat
  6. Děkuju!

    jak jsem na něj mohla zapomenout? A přeji krásný advent. Jiřina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc rádo se stalo, Jiřinko. :)
      Krásný advent i Vám!

      Vymazat
  7. To jsou fakt krásné ilustrace! Líbí se mi ta „jednoduchost“ a elegance. Nejspíš jsme doma taky měli nějakou jeho knížku, ten styl mi je hodně povědomý. Budu muset prozkoumat knihovničku – díky za tip!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že ho máme doma asi všichni. Možná někde v koutku knihovničky, ale určitě tam bude :).

      Vymazat
  8. Několik knih. I takové listy, nesvázané.
    Jako dítě jsem si jeho ilustrace ráda prohlížela, protože je to virtuos.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, virtuos to tedy byl a je. Myslim, ze je to jeden z nejlepsich ilustratoru vubec.

      Vymazat