čtvrtek 22. října 2015

Knížka je venku

Včera jsem poprvé v životě držela v ruce knihu, kterou jsem ilustrovala. Zvláštní pocit. Nejdřív strach ji otevřít a potom radost. Ostřílení ilustrátoři (a já vím, že je tu mám, mrk mrk) se mi budou určitě smát, ale pro mne to je významný milník.

Ilustrace jsem dělala pro nakladatelství Akropolis, které mne letos na jaře oslovilo, jestli bych pro ně neudělala obrázky pro adaptované povídky Haliny Pawlowské. Do pomocné učebnice češtiny pro cizince. Lapala jsem z toho po dechu, protože ano, knižní ilustrace je můj cíl, i když cesta bude ještě dlouhá, a já jsem zelenáč a neználek. Jenže já když se pro něco zabejčím... Takže tak trochu doufám, že i tentokrát mě moje šťastná hvězda nezklame a povede mne tudy, kudy toužím jít.

Nějakou dobu jsme to společně ladili, podepisovala se smlouva, připravovaly se finální verze povídek, atd. atd., no a v červnu jsem začla, při čemž jsem na celou práci, která obnášela 10 ilustrací k povídkám + 5 doplňkových ilustrací zvířat, měla měsíc. Já nevím, jak to chodí a kolik času najatý ilustrátor běžně dostává, ale já měla pocit, že je to strašně krátká doba. Takže jsem se rozhodla pro kompletní ilustrování v počítači a nakonec to bylo dobré rozhodnutí, protože všechny ilustrace byly přesně zadané, musely na nich být určité věci (kvůli procvičování slovíček), i atmosféra obrázků byla daná a kdybych kreslila rukou a musela něco předělávat (což se dělo), bylo by to časově mnohem náročnější než v počítači.

Předem jsem věděla, že bude učebnice tištěná pouze černobíle, ale obrázky jsou v originálu samozřejmě barevné. Vymýšlet padesát odstínů šedi se mi nechtělo, zase by to stálo spoustu drahocenného času a konečné převedení do černobílé z barevné verze je v počítači rychlá záležitost. I když teď vím, že jsem si na hodně věcí měla dát víc pozor.

Jasně, že bych strašně ráda ty ilustrace měla barevné, na skvělém papíře, ve velkém formátu a mohla si je všechny ošéfovat sama, ale to jednou přijde a tyhle učebnicové ilustrace byla moc dobrá zkušenost. A už na vždycky budou prvními knižními ilustracemi, které jsem dělala, takže budou moje srdcová záležitost. A to i přesto, že kompletní počítačovou cestou jít nechci a mám jiné představy. I tak děkuju hrozně moc Akropoli, že dala šanci takovýmu ilustrátorskýmu usmrkanci, jakým bezesporu jsem.

A protože měl můj nekoncepční, zmatený a nafrněný blogísek 16. října narozeniny a já na to ano, uplně zapomněla, tak vidím jako bezvadnou příležitost to oslavit tak, že kdo bude mít chuť napsat komentář a připojit k němu na sebe kontakt, tak ať tak učiní a já po vylosování jednomu z vás ten svůj první profesionální počin pošlu. Tak. Ať nežeru.













Jsem tam. Pěkně černé na bílém. Forever and ever.

46 komentářů:

  1. Týýý jo, tak to gratulace velika !!! To musi byt super pocit, videt svoji praci v knize, kterou si pak precte kdo vi kolik lidi. Tak "jen houšť":)...homestyle57@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  2. Super! Gratuluju a přeju další a další nabídky. V barevné verzi se mi moc líbí hlavně ta poslední a oceňuju přítomnost frbuldočka :) zita.pirnosova@gmail.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Frbuldoček byl povinný, ale dělala jsem ho s velkou radostí! :)

      Vymazat
  3. Tak to je úspěch a máš být na co pyšná! Já sice počítačové obrázky nemám zrovna ráda, ale tu jejich praktickou stránku chápu. A vidět své jméno v tiráži, to je co? ;-) (moje jméno sice je v několika knihách u "Jazyková korektura", ale radši bych ho tam neviděla, vzhledem k tomu, kolik - málo - času na to mívám a kolik chyb tam tím pádem muselo zůstat přehlédnutých). Knížku bych si přála mít, už jsem ti to psala onehdá - učím cizince česky a ilustrace jsou pro mě v učebnicích zásadní, protože se dají využít miliónem způsobů, ne jenom když se probírá ta lekce. Dýňový obrázek je zrovna aktuální a odpoledne by se mi hodil. :-) Mail napíšu, kdyby náhodou, ale stejnak si myslím, že ta knížka dřív nebo později skončí v mé učebnicové sbírce. veronika.maxerova@gmail.com
    A GRATULUJU! Těším se na další, už ručně ilustrovaný počin. Co atlas ptáků/zvířat/encyklopedie pro děti? ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, díky!
      Já bych s tím souzením počítačové ilustrace nebyla tak přísná. Záleží na technice a v dnešní době už to kolikrát není ani poznat. NMě nedávno dalo chvíli práci rozpoznat, zda například Manuela Adreani, které je teď v knihkupectvích všude plno, dělá kompletně ilustrace v počítači. A dělá. A jaká je to paráda! :)
      A ano, nějakou encyklopedii českého ptactva pro děti bych si opravdu velmi ráda zailustrovala. A taky nějakou pohádku :). Ono to přijde a těším se už teď. Jsem optimista! :)

      Vymazat
  4. Marki gratuluji moc a at to pribyva ;-). Doufam ze bude i s autogramemB-)... barabasca.made@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  5. To jsou vlastně dvojnásobné narozeniny, tak dvojnásobná gratulace, ať se Vám i nadále daří udržovat "Kaleidoskop" i ilustrování přesně v takových mezích, jaké máte ráda :-) j.jersakova@seznam.cz
    Jarka

    OdpovědětVymazat
  6. Moc moc blahopřeji k takovému úspěch a přeji spoustu dalších. Dáša - padanebe@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad jsem tímhle neskončila. :)
      Děkuju!

      Vymazat
  7. Ještě jednou i tady gratuluji =). Je to fakt parádní!
    A také všechno nejlepší k narozeninám blogu!!
    A trochu sobecky připojuji kontakt, protože by se mi líbilo mít ji doma =)
    ontheleaf@yahoo.com

    Bájový čtvrtek přeji,
    Michael
    www.ontheleaf.net

    OdpovědětVymazat
  8. I já se připojuju a blahopřeju, je to paráda! Držím pěsti do dalších počinů! Adéla adelka.martincova@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adélo, děkuju, nějaké další počiny můžu uplně v pohodě slíbit :D

      Vymazat
  9. Gratuluji, to je nádherný úspěch!!

    OdpovědětVymazat
  10. Tý vogo, ty seš hustá! Gratuluju pani ilustrátorko! Krásný to máš! Mně se počítačový ilustrace moc líbí, ale přijdou mi hrozně složitý :D já laik bych řekla, že je to rychlejc hotový ručně, než v PC ;) Ale já umim v PC namalovat tak leda srdíčko :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Záleží na technice. A pokud člověk ví, že bude něco upravovat, tak je to v počítači fakt lepší. Jinak jo, taky mám pocit, že rukou to jde rychleji :D.

      Vymazat
  11. Velká gratulace a vypadá ilustrace moc pěkně. b.konarikova@centrum.cz

    OdpovědětVymazat
  12. Dobře ty!!!
    Zdá se mi to, a nebo je pozadí na obrázku s postelí podle látek...zdi, země...Možná už mi z těch látek malinko hrabe...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ha, ha, ha, no to jsou vzory z počítače, takže na látce by klidně mohly být :).

      Vymazat
  13. Páne jo, to musí být pocit. Přidávám se ke gratulaci!

    OdpovědětVymazat
  14. Ještě jednou velká gratulace Markét! Je povzbudivé vidět, že sny se fakt plní :-) janina282@centrum.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jano, plní. Akorát si člověk musí dost máknout, hi hi. Děkuju!

      Vymazat
  15. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Povídky jsou prima, dobře se mi četly, ale být cizinec, tak jsem z toho asi dost jelen :).
      A díky!

      Vymazat
  16. Velká gratulace!!! Jen tak dál!!!
    svetlusenka@gmail.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucie, děkuju a pokračuju v krasojízdě! :)

      Vymazat
  17. Odpovědi
    1. Jo a ten pocit, ten je skoro vždycky stejný. První knížka nebo dvacátá :-)

      Vymazat
    2. A mě by, prosím, zajímalo, jak je to s tím časem... Bylo na to nastaveno málo času nebo je to normálka, 15 ilustrací za jeden měsíc?

      Vymazat
  18. Market, gratuluji!!! Mám velkou radost! Lidka

    OdpovědětVymazat
  19. To je super. A asi opravdu užitečná knížka. Gratuluju! hana.kubikova@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, já doufám, že bude co nejužitečnější :). Díky!

      Vymazat
  20. Markét, ještě jednou moc gratuluji k úspěšnému počinu a doufám, že se Ti teď s podobnými nabídkami roztrhne pytel! Třeba nějaké krásné pohádky s Tvými půvabnými ilustracemi bych si jednou koupila moc ráda!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jano, děkuju. Bylo by hezké mít další nabídky na ilustrace :).

      Vymazat
  21. Gratuluju, to je úžasný!!!
    A když si představím, že na jednu ilustraci byl čas 2-3 dny, to se nedivím, že jsi to radši ilustrovala v počítači.... Navíc pokud se na obrázcích ještě musely dodatečně dělat úpravy, to kreslit rukou, to by asi člověka kleplo :-)
    Fakt obdivuju, že jsi to tak hezky a tak rychle zvládla!! A vidět své jméno v tiráži, to musí být skvělý pocit :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! Je to bezva pocit!
      Celý červen byl jeden velký mazec :).

      Vymazat