středa 10. června 2015

Moje první zkušenost s Airbnb

Webové stránky Airbnb nabízejí ubytování po celém světě. Nemá to téměř nic společného s neosobním hotelem, snad kromě toho, že dřív nebo později musíte odjet. Je to lákavé a je to mnohdy výhodné. Nasajete atmosféru města přesně tak, jak ji nasávají místní, včetně pachů z kuchyní, míjení se sousedy na chodbě a stání v ranní frontě na čerstvé pečivo.

Můžete se chvíli cítit jako součást místa, ve kterém byste třeba moc rádi ve svých snech žili.

Pokud nemáte finanční limity, můžete si dovolit neskutečný komfort. Od designových loftů, až po umělecké ateliéry, domy s bazény a nebo byty v samotných srdcích těch nejkrásnějších měst světa. Musím přiznat, že když jsme v Nikaragui stáhli aplikaci Airbnb do iPadu, měla jsem na hodně hodin vystaráno a procházela se v bytech po celé planetě. Myslím, že je to návykové.

Vyměnit ve Španělsku soukromý byt za hotel se rozhodně vyplatí. Španělská ekonomická krize donutila majitele bytů k poměrně slušným cenám i v samotných centrech měst. Teď na léto se samozřejmě zejména ubytování u moře výrazně zdražuje, ale jinak jsou ceny pronájmů akceptovatelné.

A moje první zkušenost?

Byla dobrá. A určitě ne poslední. Na stránkách aplikace jsme si se Simonou vybraly z nepřeberného množství bytů místo, které bylo nedaleko Sagrada Familia a zastávky metra. Metro v docházkové vzdálenosti je základ, když se chystáte do velkého města. Navíc, to barcelonské je velice přehledné a intuitivní a já tvrdím, že se v něm lze orientovat téměř okamžitě.

V aplikaci si můžete kromě hledaného města nastavit i finanční limit a datum, kdy chcete v místě bydlet, což je velmi výhodné a ušetří vám to spoustu času. 

A pak už jen listujete, prohlížíte...

Osobně doporučuju pročítat i recenze těch, co už tam před vámi byli. A pokud odjíždíte v zimě, kontrolujte si, zda je v bytě topení. To totiž není v jižních zemích uplná samozřejmost a zima tam dokáže být taky. Hádám, že asi nechcete mít během dovolené doma 15°C.

Jediná nevýhoda je, že se platí celá částka za ubytování předem. Myslím, že je možné se třeba pokusit s majitelem dohodnout pouze na záloze nebo něco podobného, ale základ je takový, že platíte hned.

Poznámka: podle komentáře od Aničky doplňuju, že částka, kterou jste zaplatili, je majiteli odvedená na účet až 24 hodin po vašem příjezdu. Takže jsou chráněné obě strany. Jak vaše finance, pokud nejste spokojení, tak majitel od případných "divných" návštěvníků, které může okamžitě vykázat.

My jsme si vybraly naštěstí dobře. Byt byl na španělské standardy nečekaně prostorný. Majitel byl milý a viděli jsme se jen první den. Pak už jsme jenom nechaly klíče na stole a odfrčely.
Byt měl geniální polohu, ale dvě nevýhody. Jednak nás zaskočila absence výtahu (tahat kufr do pátého patra uzoučkou chodbou bylo hodně náročné) a jednak je v centru Barcelony opravdu velký rachot, což se ani v noci moc nemění, obzvlášť, když máte nedaleko nemocnici. Jenže centrum je centrum, nikdo nemůže čekat, že tam bude klídeček. I tak bych tam jela klidně znovu.

A tady je pár fotek a odkaz na "náš" byt. Třeba se vám to jednou hodí.


Výhled ze střechy.

Typická španělská chodba. Úzká. Hodně úzká.

Jídelna

Vchod do domu. Po jedné straně voňavé květinářství, po druhé straně pekárna. Naproti supermarket.

Obývák

Jeden pokoj, který měl skříň...

... druhý pokoj měl komodu.

Výhled z pokoje a jídelny.

Kuchyně. Plně vybavená, chyběla jen myčka a místo klasické trouby byla mikrovlnka.


Zapomněla jsem vyfotit koupelnu, což je škoda, protože byla pěkná. Celá nově udělaná.

A co vaše zkušenosti s Airbnb? Máte nějaké? Doporučili byste mi nějaké místo?

25 komentářů:

  1. Ha! S Airbnb budu bydlet v září v Kodani, tak se těším! Jinak s tou platbou je to tak, že Airbnb to sice strhne hned, ale majitel bytu částku dostane až 24 hodin po příjezdu hostů. Tím jsou vlastně chráněný obě strany...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jej! Tak to je dost podstatná poznámka. Díky moc! S dovolením doplním do textu...
      Jsem zvědavá na bydlení v Kodani. Doufám, že se podělíš :).

      Vymazat
  2. Marki, loni jsme tak bydleli v Malmo a letos opět. Ceny za apartmán s kuchyňkou byly šílené, tak to byla příjemnější verze, i když pro nás stále hodně, ale dobré. Byla jsem moc spokojená a doufám, že letos budeme taky, chceme tentokrát v jiné části Malmo.
    A jestli má někdo zájem, tak známá někde od Vancouveru nabízí na září. Zatím nabízela bokem, že než to dá Airbnb. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já teď surfuju po Andalucii a hledám něco pěkného, na pěkně dlouhou dobu :). Shodou okolností ve Vencouveru máme taky známé. To je vtipné.

      Vymazat
    2. Na pěkně dlouhou dobu? Že by destinace na zimní dovolenou? Já tam strávila pět týdnů. V létě. Uff.

      Vymazat
    3. Jo, to musel být pěknej pařák! Uf uf :).
      O zimě raději pomlčím, nechci předcházet událostem ;).

      Vymazat
  3. Tak tohle se mi líbí moc! Airbnb je pro mě novinka. My většinou rezervujeme přes Booking, ale to neznamená, že nemůžu kouknout ještě sem. Nabízejí i Srbsko! Což mě překvapilo. A byt v Barceloně vypadá skvěle, na ten si potom vezmu kontakt, plánujeme Barcelonu na podzim. Díky za tip.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baru, kontakt na byt je v textu. Bylo to tam opravdu bezva, máš silného muže, ten s těmi kufry nebo batohy nebude mít do pátého patra žádný problém, takže byt určitě doporučuju :).

      Vymazat
    2. Přehlídla jsem to, už mám ale uloženo. Díky! Sice to, co píše Zdena, mi trochu zkazilo chuť, ale zase tohle je prověřený byt.

      Vymazat
  4. nemáte někdo osobní zkušenost s bytem ve Slovinsku ? :-) díky Iveta

    OdpovědětVymazat
  5. Já zatím takto byl jen v Ženevě a naprostá spokojenost, ale chystáme se Airbnb využít letos i jinde (zatím nemohu prozradit..)..je to fakt skvělá alternativa, i když přednost dávám čistě bytům (přes všechnu vstřícnost, ochotu a milý přístup majitele se v pouze pronajmutém pokoji nikdy necítím tak nějak..volně..)

    Michael
    www.ontheleaf.net

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už jsem tak stará, že bych si jen pokoj pronajmout nemohla. Stáří vyžaduje klid a soukromí :).
      V Ženevě jsem nikdy nebyla, prý je krásná!

      Vymazat
  6. Já to prostě miluju, byli jsme takhle už v Berlíně, v Římě, v Izraeli a naposledy v Kasablance a všechny zážitky byli super, kromě Berlína jsme se totiž vždy potkali s majiteli, kteří byli zdrojem informací doporučení a zážitků, které běžně nemá člověk šanci poznat a protože systém funguje na vzájemných recenzích, nebyl nikdy problém. Navíc mi přijde dobrý, že vůbec nemusíte řešit placení. Já už jinak necestuju :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Též se mi to zdá velmi dobré. Hodlám v tom pokračovat :). Ale třeba v Londýně se to vůbec nevyplatí. Tam jsou hotely snad levnější, než byty k pronajmutí... Co jsem zatím našla.

      Vymazat
  7. My už byli s Airbnb v Lisabonu, Portu a Kodani a vždycky to bylo super! Teď hledám něco pěkného v Římě, ale všechny krásné byty jsou buď moc drahé nebo daleko od centra, ale zatím to nevzdávám :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to už jste zkušení! A všechno v pohodě? Žádný problém?

      Vymazat
    2. Problém jsme neměli žádný, všechno úplně v pořádku, byty jako na fotkách, majitelé příjemní :) ale jak to čtu u Anýzovky, to je dost příšerný...:/

      Vymazat
  8. Na cestách křížem krážem světem už téměř jinak než v soukromí, B&B, maison d'hôte a spol. nebydlíme. Hotel jsme ochotní vzít v potaz buď na jednu noc kdy je pronájem komplikovanější nebo z logistických důvodu typu přílet o půlnoci. S Airbnb už jsme byli nesčetněkrát po Evropě i za oceánem, po hodně zkušenostech a počátečním nadšení už nemůžu doporučit jak jsem to dělala dříve... Po posledních třech pobytech, které byly katastrofální, už server nepoužíváme. Příjde mi že rok od roku kvalita jde k šípku na úkor kvantity, rozuměj jediná motivace je hodně pronajatých bytů a tím plynoucí provize z pronájmů. Nemám problém spát v Africe v hliněné chýši či v Asii na pytlech rýže, čím autentičnějčí pobyt tím lepší na poznání dané země a lidí. V Evropě však za 80€ na noc očekávám jiný standard. A když Airbnb hlásá, že je garantem transakce a v případě problému jsou zde pro vás 24h denně, tak by tomu mělo tak být. Není! Příklad? Náš poslední pobyt s nimi v Paříži. Přijeli jsme večer, klíče našli ve schránce, odemčeli a mně spadla brada. Majitel nedostupný, Airbnb nedostupný, devět večer, místo romantického bytu s krbem na Montmartru špinavý kutloch, hora špinavého ložního prádla, v kuchyni a koupelně nic nefungující. Co teď? Hotely plné, našich 400€ za byt fuč a noc na krku. Na koupi nového povlečení a ručníků pozdě, rozdělili jsme si práci. Provensálec lítal po širokém okolí a hledal otevřenou prádelnu. Já lítala taky, nejdřív po večerkách za koupí čistících prostředků a pak v "romantickém bytě" abych alespoň koupelnu a ložnici dala do stavu že tam nohu na zem položíme. Spát jsme šli ve tři ráno, noc byla krátká, Provensálec se druhý den vydal za prací a já místo vysněného courání po Montmartru strávila den voláním majiteli a Airbnb (oba neúspěšně), hledáním hotelu (neúspěšně, tedy kromě 260€ za noc) a gruntováním špeluňky, smířena že tam budeme muset 5 nocí vydržet. Třetí den volali z Airbnb a omlouvali se za opožděné volání způsobené časovým posunem (48h? asi oběhli dvakrát zeměkouli). Na otázku odkud volají se mi nedostalo odpovědi, ale podle lámané angličtiny a přízvuku jsem to tipla na hotline platformu někde v Bombay. Zeptali se co je za problém, zda jsme kontaktovali majitele, ať jim pošleme fotky bytu mailem (jak chytrá jsem byla to zdokumentovat na mobil zatímco mi brada padala!!) a že se nám ozvou až to prověří s vlastníkem bytu. Už jsme o nich neslyšeli. Že nakonec majiteli odmítli zaplatit nájem jsme se dozvěděli až poslední noc, kdy se nás banda svalnatých maníků snažila vyhodit z bytu když jsme neplatiči (!!) Že nám z účtu odešlo 400€ jsme moc neměli prostor dokazovat, Provensálec ležel na dveřích a bránil vstup a já posouvala těžký nábytek směrem do chodby. Že jsme oko nezamhouřili, o tom žádná... Halelůja, naštěstí ráno nadešel den návratu domů! Asi po týdnu nám Airbnb vrátilo peníze, ale než takový servis a zkažený pobyt, raději žádný a zařizovat na vlastní pěst!

    PS: k tvé poznámce o domluvení se s majitelem na zaplacení zálohy - to NENÍ možné. Ty platíš pobyt Airbnb a oni poté co si strhli provizi vyplácí rozdíl majiteli bytu. Jedinou možností jak to obejít a mít možnost si na vlastní oči zkontrolovat jak byt ve skutečnosti vypadá a nekupovat celého králíka v pytli je rezervace na jednu-dvě noci a pak na místě se domluvit s majitelem o prodloužení pobytu. Což ti ovšem nezaručuje že tam bude volno ikdyž na serveru se to tak zdá...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tvl (s prominutím), to je teda husťárna... Uf. No, nevim, co na to říct...? Teda, některé ty byty jsou strašné už na fotkách, o tom žádná, ale takový chování bych ani od provozavatele serveru, ani od majitele bytu nečekala.
      Ach jo :(.

      Vymazat
  9. My jsme byli přes Airbnb jednou v Budapešti a super. Velkej krásnej byt, plně a vkusně vybavenej v centru a za hubičku... Vůbec v Budapešti je obrovský výběr stylových bytů, ani jsem si nemohla vybrat! A příští cestu (zřejmě Lisboa nebo něco ve Španělsku) do toho jdeme zase...snad to bude probíhat líp než na Montmartru :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budapešť mě láká velice! Tam bych se chtěla ještě tenhle rok podívat :).

      Vymazat
    2. Určitě stojí za to! Takový "novodobý Berlín" bych řekla, žije to tam, ale zatím na to nepřišly ty tuny turistů.. Doufám, že pak bude report :)

      Vymazat
  10. Airbnb neznam, zatim jsem vyuzila jen B&B v Irsku a to byla parada! Letos na podzim to zkusim znovu, destinace zatim neurcena, tak diky za tip! Hezkou nedeli, Iveta

    OdpovědětVymazat
  11. Bez Airbnb už ani ránu :) Hlavně když cestujeme někam na delší dobu, tak volíme Airbnb.... Na krátké pobyty stačí i booking nebo jiná podobná služba. Oceňujeme hlavně to, že přes Airbnb dokážeme přijít do kontaktu s místními lidmi, kteří umí pak poradit kam jít na jídlo, kde se nejlépe parkuje, kam chodit - tak jak to dělají místní... a kam taky nechodit :)

    OdpovědětVymazat