čtvrtek 11. června 2015

Martin Velíšek

Výtvarník Martin Velíšek (1963) maluje tak specificky, že ho naprosto bezpečně rozeznáte mezi jinými. Mám k jeho dílu vřelý vztah i proto, že se narodil ve stejném městě jako já a studoval stejnou střední školu. Dokonce byly na škole v kabinetě ateliéru kresby a malby v deskách nějaké jeho obrázky, myslím, že portréty a už tehdy jsem si říkala, že to je naprosto nedostižný. Byl a je nesmírně talentovaný člověk.

Martin Velíšek posbíral velkou řadu cen, má České lvy za výtvarné zpracování filmů Fimfárum Jana Wericha a Fimfárum 2. Jeho díla jsou zastoupená v muzeích a galeriích po celém světě.

Bohužel jsem minulý rok zachytila zprávu, že tak mocně propadl alkoholu, že přestal uplně pracovat a není schopný malovat. Jeho bývalá žena se pokusila o Martinův návrat k výtvarnu a uspořádala speciální aukci. Více info v článku. Nevím, jak to dopadlo, ale pevně doufám, že se Martin k malování vrátil.

Vybrala jsem pro vás hodně zajímavé ilustrace k netradičně pojaté Babičce od Boženy Němcové. Text je původní, ovšem ilustrace velmi svébytné a dost vtipné. Jsem ráda, že tu knihu mám, protože si myslím, že takhle skvěle už nikdo nikdy Babičku ilustrovat nebude.

Žádný zkostnatělý sentiment.

Výtvarník Martin Velíšek


Výtvarník Martin Velíšek

Výtvarník Martin Velíšek

Tady prosím o speciální pozornost. Všimněte si limuzíny a domečku s radarem/satelitem (?) u "zámku". No není to legrace?

Výtvarník Martin Velíšek

Výtvarník Martin Velíšek

Knížka je plná takhle zvláštně krásných ilustrací s různě skrytými vtípky a to mě moc baví.

Nebo si myslíte, že by měla být Babička ilustrovaná pouze ctihodně a váženě?
Mimochodem, víte, že babička je fiktivní postava?

8 komentářů:

  1. Můj oblíbenec. Začala jsem ho registrovat někdy na střední, když jsem si kupovala Labyrint revue, v něm byly Velíškovy ilustrace často. A taky často výtvarně doprovází moji oblíbenou kapelu Už jsme doma. Že ilustroval Babičku mi uniklo. Vypadá to dobře, asi si ji pořídím. Ale jen kvůli těm obrázkům. :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že je ještě na netu k sehnání. Rozhodně doporučuju! :)

      Vymazat
  2. Nakonec ho tuším vydražili za 60.000, Babička je prima!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je docela slušná částka, řekla bych.

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Já Martina objevila, když jsem si koupila A uzřela oslice anděla. Obálka mně totálně zasáhla a jeho ilustracím jsem propadla. Na jaře jsem shlédla jeho výstavu ilustrací ke knize Grónské mýty a pověsti a ve stejný den jsem byla i na besedě s překladatelem p. Lyčkou. Je mi líto, že Martin dopadl jak dopadl a doufám, že se k malování či kreslení přece jen vrátí. Babičku jsem si teď čerstvě pořídila (dokonce ve slevě) a čekám, kdy mi ji pošta doručí. Mám ráda i ten příběh a na ilustrace se moc těším!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvělý! Tak doufám, že se bude Babička líbit!
      Grónské mýty a pověsti mám taky, to je výborná knížka :).

      Vymazat
    2. To je pravda :) A po tom, co k ní povídal pan Lyčka, ji mám ještě raději.

      Vymazat