úterý 7. dubna 2015

Jak efektivně pracovat z domova a nebýt z toho jelen

Protože se brzy vracím pracovat zpět domů, sepsala jsem pár tipů na organizaci času, které se mi osvědčily během pěti let, kdy jsem (až na malou epizodu s Veverkou) pracovala doma.



Dokonce si troufám tvrdit, že mám s prací z domova bohaté zkušenosti. Tak, abyste z toho nebyly jelen, až vás něco takového potká, tady je mých 15 triků, jak přežít.

(Tvrdá y jsou záměrná, na chlapy si netroufám. I když se třeba nějaký bod hodí i jim.)

(Nejspíš neplatí pro ty, co práci zkoušejí zkloubit s péčí o děti. Tady jsou moje zkušenosti nulové.)

**********

1. Pokud vám nevadí práce dlouho do noci, vyspěte se a po kvalitní snídani začněte klidně pracovat později. V opačném případě si dávejte budíka a vstávejte pravidelně, líp se potom dopředu plánuje čas.

2. Odpočiňte si od práce (pokud u ní sedíte, samozřejmě) alespoň každé dvě hodiny a udělejte si bylinkový čaj nebo jiné pití, které vás nebude dehydrovat.

3. Pravidelně obědvejte! (A nečumte u toho na net.)

4. Po obědě nebo před obědem si zacvičte, zaběhejte, projděte se na hodinu venku.

5. Nedopujte se ve stresu a při napjatých termínech čokoládou! Dejte si dopoledne ovoce nebo odpoledne zeleninu. Zoufalá potřeba cukru (v podobě sladkostí) je jenom ve vaší hlavě.

6. Pokud je to možné, emaily vyřizujte v průběhu dne. Jestliže to nejde, vyhraďte si na ně buď ráno a nebo večer, ale vyřizujte je každý den. Nedoporučuju je nechávat na jindy. Jobovky vás totiž neminou, ani když je odložíte na "potom".

7. Dodržujte o víkendu alespoň jeden den bez práce. Buďte v ten den venku, v galerii, v muzeu, s rodinou, s přáteli...

8. Internet je mocný. Je všude. Je na něm obrovská spousta užitečných a tuze zajímavých informací. Já vím. Ale snažte se to ovládat. Získáte hodně času.

9. Když toho máte opravdu moc, pište si seznamy úkolů a řaďte si je podle priority. Každý splněný úkol si odškrtněte.

10. Vypadejte i doma hezky. Neni nic smutnějšího, než když ženská rezignuje na svůj vzhled s argumentem, že už to nemá cenu. Nesmysl. Kecy. Výmluvy. Lenost.

11. Zapište se do nějakých "kroužků". Není možné zůstávat pořád doma. Musíte se potkávat s lidmi, aby se z vás nestaly asociálové a taky, abyste měly důvod vytáhnout ty nové šaty nebo jinou krásnou věc, co jste si pořídily.

12. Svoje koníčky nezanedbávejte!

13. S prací skončete nejpozději v deset, ideálně v osm večer.

14. Práce z domova v mnoha lidech vyvolává pocit, že nic neděláte. Nevymlouvejte jim to, stejně to nepochopí.

15. Když je váš způsob obživy košatý a víceoborový, pořiďte si účetní a hoďte na ní všechny svoje bezesné noci. Jsou to ty nejlépe utracené peníze.

**********

Tak. Za sebe, co by puntičkáře, ještě můžu dodat, že nemůžu pracovat, když mám kolem sebe nepořádek. Dusí mě to. Nepořádkem mám na mysli poházené věci po židlích, neustlanou postel, napůl vybalenou tašku s nákupem... Pořád na to myslím a nemůžu pracovat.

Zkusila jsem si v životě různé práce. Díky svému absolutně nepraktickému vzdělání jsem se ocitla na pracovních pozicích, které se od sebe navzájem diametrálně lišily. Jeden čas jsem patřila k tzv. fluktuantům, černým můrám dam z pracovních agentur. A nebylo to způsobeno mojí neschopností, leností nebo čímkoliv jiným, čím nedisponuju, ale tím, že mne ta práce nudila. Hotovo každý den za 4 hodiny? A co dál? Dělat si nehty? Tak to mi vlezte na záda a pápá.

Nakonec jsem zakotvila doma a na nedostatek práce si rozhodně nestěžuju. Pořád je co dělat. Být svým pánem přináší velká rizika, ale i velkou svobodu.

Tak jestli budete někdy zvažovat, zda pracovat z domova, či nikoliv, vzpomeňte si na tenhle článek, třeba vám v začátku pomůže s organizací času.

P.S. Jo a chce to trochu sebekázně.

15 komentářů:

  1. Od dubna pracuju doma, tohle se mi hodí, díky:) S tím pořádkem souhlasím, sice mám blbý pocit, že než se ráno vyhrabu z postele, pocvičím, posnídám a uklidím, je málem odpoledne ale jinač mi to fakt nejde...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám dost podobně. Ale zas pracuju uplně normálně třeba do desíti večer, takže se to srovná :).

      Vymazat
  2. Skvělý článek!!!! Díky. Mich.

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkně jsi to sepsala. Já mám sice režim trochu jiný, protože děti, ale souhlasím s pořádkem, úpravou zevnějšku i se sebekázní. S bodem 14 jsem poměrne dlouho bojovala, ale nedávno jsem to vzdala. Tohle totiž pochopí jen ten, kdo má podobný režim. Fakt bych ještě nedávno vraždila, když mě někdo z rodinných příšlušníků zaúkoloval něčím "strašně důležitým" s dodatkem, ... když seš doma. Jasně, jsem doma, sedím s nohama na stole, popíjím kávu a nedělám nic. Zbytečně budu někomu vysvětlovat, že když jdu ráno s mladším synkem do kavárny hned poté, co odvezu staršího do školy, že si tam nejdu sejdnout, protože bych se nudila. On si pohraje, já se konečně nasnídám, protože ráno nestíhám a u toho vyřídím třeba pár mailů. Takže já začínám den docela brzy a mám aspoň pocit, že toho víc stihnu. Od září se už snad režim zase změní. Každopádně jsem za to ráda, jsem svobodná a tempo si určuju sama.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jasně, a hlavně, když člověk dělá nějaký umělecký obor... Nedej bože fotografii a nebo ilustraci :D.

      Vymazat
  4. 3., 6. a 14. prosím tesat do kamene..a vlastně celý tento článek =D

    Michael
    www.ontheleaf.net

    OdpovědětVymazat
  5. Krása! jsem zvědavá, co čeká mě po mateřskym procesu:) dík za inspiraci!s tím pořádkem si to beru k srdci a celý den jsem uklízela uf:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hi hi, no jo, ale není to s dětičkama trošku marná snaha? Na to bude ještě času dost! :D

      Vymazat
  6. Si to asi vytisknu a vyvěsím... hlavně ten bod 3! :D Bez oběda bych den nedala, ale ten net, ten net....:( Do kroužku už jsem se zapsala a z bordelu v bytě prchám do pracovny mimo byt, ale přesto v domě ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nooo, já bod 3 ne uplně vždycky dodržuju :).
      Ale más ten systém teda promakanej, to tě musím pochválit! Mimo byt a přesto v domě :D

      Vymazat
  7. V devítce Vám chybí "t" ve slově odškrtněte a ve fluktuantech máte navíc "L". Jinak je to brilantní článek! Opravdu děkuji, jak píší ostatní - stačí jen vytisknout a... řídit se tím.

    OdpovědětVymazat
  8. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat