úterý 27. ledna 2015

O jídle

Plynule navážu na včerejší téma a trošku se potrýznim psaním o jídle v noční hodině, kdy už žadná slušná holčička nepapá.

A s obrazovou přílohou! Jako v kuchařce. Aneb, Myyna před jídlem vždycky nejdřív zašaškuje s foťákem v mobilu. Kdo, že říkal, že jsem špatná blogerka?

Bude snídaně! Jupí!

Jídlo je tu dobrý. Dokonce skvělý!

Mnohem lepší než v Kostarice. Ale horší než v Mexiku. Eh.

Není to žadná vysoká gastronomie, nic rafinovanýho a hlavně nic, co by vyžadovalo dlouhé a soustředěné přemýšlení nad plotnou. Je to především čerstvý a zdravý.

Základ tvoří rýže, fazole, kukuřičné placky (tortilly) a maso. Maso dle regionu převažuje buď rybí nebo to ostatní. Chytré řešení. A k tomu omáčky - rajčatová, česneková, avokádová (guacamole). Ale to jenom v případě, že je sezóna avokád. Taky chytrý.

Tortilly, dycinky nahřátý. Studený nejsou nic moc.

Nezbytné omáčky. Červená tady pálí nejvíc.


Všecičko se ještě může zakápnout čili omáčkou.

Nikaragujci snídají gallo pinto, což znamená, že mají denně vajíčka a osmaženou rýži s fazolema. Moc dobrý. Vynikající. Akorát mi tam dost haprujou ta vajíčka. Já to prostě denně nedám. Jednak se toho přirozeně bojim kvůli cholesterolu a jednak... vlastně nevim. Jinak proti nim asi nic nemám.


Omeletka se zeleninou a tortillou.

Gallo pinto a quesadillas se salátem a kysanou smetanou.

Proto mají pro turisty v hotelech řešení a tím jsou toasty s máslem, lívance s ovocem a nebo jogurt s müsli a ovocem. Ideální. Navíc vločky slazené medem se dají běžně sehnat v obchodě, takže si můžeme dělat tuhle snídani i sami v potřebném množství. Jsme taky chytří!

Čerstvé ovoce sice nevypadá jako to z českého supermarketu, ale vynikající.

Zdejší müsli se nazývá "granola". Prostě granule.

To nejlepší (skoro) na konec. Nikaragujský sýr. To vám je taková lahůdka, že ho mám denně. Vypadá jako balkán, ale není tak slaný a neplave v nálevu. Dělá se z kyslého kravského mléka, někdy ho prodávají i zauzený. Když je echt čerstvý, tak vrže mezi zubama jako ovčí sýr.

Jsem sýrový člověk. Dokážu za sýry utratit neuvěřitelný částky. Takže mám z týhle zdejší specialitky velkou radost.

Druhá delikatesa jsou banánové "chipsy". Smažená kolečka banánů na vaření, co se podávají jako příloha. Tenhle druh banánu není sladký, zpracovává se uplně zelený a chutná tak nějak jako brambora. Nevím, co je větší kalorická bomba, jestli brambory a nebo tyhle banány, notabene osmažený, docela by mne to i zajímalo. Až nebudu mít internetový připojení jako když ho tahaj ze dna oceánu, tak si to musim najít. A nebo písněte do komentu, jestli víte.

Ideální kombo - banánové chipsy se sýrem. Každodenní svačinka.

Co se týče obědů, nejvíc to u mne vyhrávají ryby s nějakou omáčkou a zdejší skvělé hovězí.
Ha! Nemám vyfocenou ani jedinou rybu!




Někdy nahrazujou přilohu kukuřičnými lupínky nachos. Tady ještě s geniálním salátem coleslaw, do kterého přidali ananas. Nevím, jestli se to dělá běžně, ale byla to uplně boží kombinace chutí a pro mne novinka.


Sladké.

Pro mne nutnost.

Žádnou typickou místní sladkost jsem neobjevila. Řeším to buď lívancema, ovocem a nebo lehkou kolou (já vim, fuj). Nicméně, už na dvou místech turistickýho typu jsem měla mrkvový koláč, jaký jsem v životě nejedla. Teplý, s čerstvě vyšlehanou polevou navrch. Nebezpečný! (Byl pokaždý tak dobrý, že jsem ho nestihla ani vyfotit.)

Nemáte teď hlad? Já děsnej!

20 komentářů:

  1. To mi nedělej! Okamžitě jdu něco sníst!

    OdpovědětVymazat
  2. ten ananás!!! určite chutí inak ako dovezený tu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že je šťavnatější...

      Vymazat
  3. no hlad teda mám!
    ale vajíček se bát nemusíš, s tím cholesterolem je to blábol ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsi druhá, kdo mi to píše. S těma vajíčkama. První byla mamka :). Já je mám hrozně ráda a jestli jsou opravdu v pohodě, pak je to jenom dobře :).

      Vymazat
  4. jaj aj ja idem nieco zjest! :-) Adika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hi hi, já už se na ty fotky ani radši zpětně nedívám. Jak padne tma, je to nebezpečný :D.

      Vymazat
  5. :-D to je teda podrobná odpověď na mou předchozí otázku hihi. No vypadá to skvostně. Právě vymýšlím co uvařit na oběd. Sem úplně dostala chuť na nějakou čínu +:O. Ale takové tortily s kuřecím masíkem a zeleninou....tečou mi sliny :-D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D Jo, nahodilas mi pěkný téma, děkuju! Čínu miluju! A hned jak se dostanu domů, zjistím, jak se dělají tortilly. Je to mnohem zdravější pečivo, než pšeničný chleba a u nás v Bille neprodávaj stoprocentně kukuřičný placky, takže je potřeba dát se do díla :).

      Vymazat
  6. Já šílenej. To vypadá všechno tak strašně dobře. Je to jako když koukám na nějakej film a tam jí, tak koukám na ty Tvoje fotky, coby slušná holčička v tuto hodinu už rozhodně nic nejím, a o to víc se mi sbíhají sliny... A jsi vtipná. Jako vždycky:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám přesně stejně, s těmi filmy. Žrací scény mne dohánějí k šílenství :D.
      A děkuju za kompliment, od Tebe mne to těší dvonásob :).

      Vymazat
  7. Jdu porazit fialovou krávu, v tuto hodinu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Óóó, hříšnice! :D Nechť ti chutná velice!

      Vymazat
  8. Nooo tak to neee.. nejradši bych se teď sbalila a jela to všechno vyzkoušet! :D Ty se teda mááááš .) Tak si nezapomeň nějakou tu rybku cvaknout ještě.. A na fotce s ananasákem Ti to moc sluší!! .)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, ananasy mě dělaj hezčí ;) :D kecám!
      Paaaa

      Vymazat
  9. Normálně se úplně klepu závistí. Mňam! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hahaha, to je upřímné přiznání :D

      Vymazat