pondělí 3. listopadu 2014

Hermína Melicharová

Paní Hermína (1923-2000) ve mně vzbudila velkou zvědavost, musím říct. Sáhla jsem doma totiž po knize, kterou vnímám jako velký poklad, protože už sama o sobě je dost bizarní a věděla jsem, že ani ilustrace nebyly zrovna tuctové, ale když jsem knížku po mnoha letech znovu otevřela, tak obrázky i  texty mne opět silně zaujaly.

Jde o knížku Vietnamské pohádky (převyprávěli Iva Zbořilová a Odolen Klinden), vydanou v roce 1974.

Ilustrací se tehdy ujala uznávaná česká grafička, ilustrátorka a malířka, paní Hermína Melicharová, jejímž předmětem zájmu, jak jsem se dočetla, byla orientální a antická filozofie a kultura.

Její ilustrace pro Vietnamské pohádky jsou nádherně strohé, ale rozhodně ne jednoduché. Přísný výběr pouze dvou barev skvěle podtrhuje přesné tahy a jemné, rychle kreslené ornamenty. Ta dáma vládla perem naprosto bravurně. Střídmé linky postav doplňují krásné dálnovýchodní motivy a oživují tak pohádky, které jsou převážně na téma kultura, rybolov, zemědělství, chudoba.

Ačkoliv se zjevně jedná o prastaré zkazky, tak Vietnam je na venkově v podstatě pořád o tomtéž. Stále se lidé brodí rýžovými poli za svými buvoly, stále jejich domy vypadají dost nuzně. Jasná poetika bude v realitě asi dost drsná.







Já už si z Vietnamských pohádek pamatuju tak maximálně jen tu, která byla pro mne, jako pro dítě, nejzajímavější (myslim, že ségra má stejnou vzpomínku) a tou byla pohádka o princezně, která otěhotněla po té, co snědla rybu, do které načůral nějaký nuzný rybář (fakt, nekecám)... Nicméně, z úryvků pod ilustracema jsem dospěla k názoru, že by možná stálo za to si tu knížku přečíst znova.

No řekněte sami... pohádka pro děti o tom, že nějaký chlapec složil osmiveršovou báseň v klasických verších, to přece není jen tak, žeano.

Úryvek si o tom můžete přečíst tady. A neříkejte, že by vás nezajímalo, jak to s tím chudým talentovaným básníkem skončilo.




A tu je ještě filmový plakát od paní Hermíny k japonskému filmu Onibaba (1964). 84 % na ČSFD!





Tolik k dalšímu pokladu, který skrývá část mojí knihovny věnované ilustracím. Jsem moc ráda, že máme tyhle knihy uchované.

2 komentáře: