pondělí 18. srpna 2014

Antonín Strnadel

Už dlouho jsem žádný post neuložila pod štítek "Knižní ilustrace" a zrovna nedávno mě u našich v nepřeberné rodinné sbírce pohádkových knížek zaujaly ilustrace, které, jak pravila moje mamka, jsou takový depresivní. Jsou, to teda věru některý jsou.

Knížka pohádek se jmenuje Čarovné ovoce (1965), jde o lidové pohádky z Moravy a převyprávěli ji Eva Kiliánová a Oldřich Sirovátka.

Autorem ilustrací je Antonín Strnadel.

Pan profesor Strnadel vedl ateliér ilustrace na pražské VŠUP (odhaduju to na šedesátá a začátek sedmdesátých let, neboť v roce 1975 Antonín Strnadel zemřel) a jeho žáky byli například Krtečkův tatínek Zdeněk Miller a nebo moje oblíbená Olga Čechová (k té se určitě někdy vrátím).

Co je na ilustracích pana profesora Strnadela hodně zajímavý, je na první pohled patrná láska k určité geometrii a symetrii, velmi strohé tahy černobílých ilustrací a akvarel smíchaný s koláží.

Rozhodně mě baví jemné barvy, které jsou v ilustracích použité, a kdybych chtěla být genderově nekorektní napsala bych, že jeho ilustrace jsou typicky mužské (ve své zkratce a systematičnosti).








A ilustrací k pohádce Lenošná dívka se loučím a hlásím pro tento týden dovolenou, což neznamená, že na blogu nebo Facebooku nic nebude, ale na druhou stranu taky nic neslibuju, neboť jsme se rozhodli v úterý ráno vyrazit na sever, do hor. Českých Moravských. Bude pršet a bude zima a já se na to těšim. A nemám nepormokavou bundu.


10 komentářů:

  1. To ji pučím!

    A ještě ti k ní můžu přidat jednu pánskou festovní pláštěnku velikost XXL, pláštěnku na kočárek, nepromokavou bundu dětskou jeden kus, nepromokavé letní oteplovačky jeden kus, obé v modré barvě a zateplené gumáky, velikost 26, dost nošené - vše zdarma!

    Těším se na pohled.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. První věta má být: Tu ti půjčím ...

      Vymazat
    2. Milá Roso! Já se dneska půjdu ztratit do outdoor obchodu a kdybych se náhodou delší dobu neozvala, hledej mě mezi spacáky a dalšíma divnýma věcma, kterým nerozumím někde na Vinohradech... :)))
      Ovšem, gumáky velikosti 26 beru!!!

      Vymazat
  2. Ilustrace možné malinko depres, ale mně se to líbí! Fakt se mi to líbí :-) Užij si hory, jestli pojedeš kolem, pro bundu se klidně zastav, na hory jsem vybavená dobře :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě se ty ilustrace taky líbí! :)
      Pro bundu jdu dneska (později už to ani nešlo), stejně ji potřebuju už dávno... Zmokla jsem ve Vietnamu, zmokla jsem jak pes v deštnym pralese v Kostarice, ale Jeseníky, ty si na mě nepřijdou! :D

      Vymazat
  3. Moje mezery mě nikdy nepřestanou udivovat. Do vody skákající pánové s červenýma prdýlkama mě dostali! Užij si dovolenou, v dešti je všechno mnohem zelenější ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pánové jsou bezva, taky mě pobavili :).
      Před chvílí jsem si koupila nepromokavou bundu, takže dovolená může začít :).

      Vymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Na VŠUP učil od 45. roku. Díky za tenhle článek, kdo by měl v létě cestu po Valašsku, jeho rodném a milovaném kraji, tak 4. července bude vernisáž v Novém Hrozenkově, kde má památník, protože to bude už 40 let co umřel, a představeny budou jeho deníky (on si do deníků kreslil, skicoval lidi v tramvaji a tak) a zároveň jeho kresby a akvarely květin a rostlin. A můžu říct, že ty jsou krásný, vůbec jeho akvarely stojí za to. A tyhle ilustrace z Čarovného ovoce... já mám pocit, že on zkrátka i akvarelem i těma kolážema (který začal dělat asi v tom roce 65) dokázal vystihnout nebo vyjádřit nějaké tajemno nebo mystično... které je ale v ději mnoha těch (zejména) moravských pohádek obsaženo... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane bože! Vy jste jeho vnučka??? Jestli se tu ještě ocitnete, napište mi na email jinochova@gmail.com, mohly bychom sepsat společně nějakou pozvánku na tu výstavu a dát to sem a na by myyna facebookové stránky!
      Díky každopádně za info, to mne moc potěšilo :)

      Vymazat