čtvrtek 17. července 2014

Sítotisk

Znáte tu situaci, kdy si syslíte peníze, které jste třeba dostali k narozkám nebo na Vánoce a máte je v šuplíku a těšíte se, že až jich bude víc, koupíte si za to nějakou strašně úžasnou zbytečnost? Protože za narozeninový a vůbec dárkový peníze se to smí a líp se to doma obhajuje? Tak. Určitě znáte.

Já jsem toužila po supr džínech. Perfektně padnoucích a klidně děsně drahých. Vím, že bych je měla sto let. Tak jsem si syslila ty peníze. A víte, za co jsem je nakonec utratila?

Za sítotiskový starter kit.

Vzhledem k tomu, že narozeniny mám až v listopadu, na kalhoty si ještě počkám... Na co ale čekat nemusím, jsou vlastní sítotisky.

Sítotiskových technik je celá řada. Pro začátek jsem se rozhodla pro techniku přímou - vykrývanou. Nepotřebujete s ní totiž osvit, tím pádem vám odpadne investice do citlivé emulze, skleněné desky a halogenu.

Kreslí se přímo na síto vykrývacím lakem všude tam, kde se nemá tisknout. Takže kreslíte negativ.
Lak zaschne a můžete tisknout. Jednoduchý, ale musíte umět alespoň trochu kreslit. A taky je to voser s tim lakem, protože jeho konzistence karamelu vám nedovolí kreslit rychle. A nesmí na sítu zůstat žádná nezalakovaná dírka tam, kde se nemá tisknout. Takže to chce alespoň dvě tenoučké vrstvy.

Nafotila jsem vám svůj první zkušební sítotisk. Nečekejte umění, jen dokumentaci. Hezčí věci snad přijdou později.

Síta jsem si koupila malá, to uplně stačí. Původně jsem chtěla kytku v květináči udělat dvěma různými barvami (proto je na dvou sítech zvlášť), ale pak jsem to nechala celé zelené, protože jsem na zkoušku nakonec nechtěla plýtvat barvama.


Tři vrstvy sít nad sebou. Původní plán byl udělat květináč jinou barvou než kytku a kytku udělat dvěma barvami. Proto je rozdělená na dvě síta.

Vykrývací lak.

Začátek práce na květináči.

Před tiskem je třeba nalepit látku na dřevotřískovou (a nebo jinou hladkou desku) speciálním lepidlem ve spreji, aby se látka nehýbala.

Můj druh lepidla se ještě musí zahřát horkovzdušnou pistolí, aby pěkně lepilo.

Plastizolové barvy.


Tisk prvního síta s květináčem.

Vpravo je vidět, že bude ještě potřeba šablonu doupravit další vrstvou laku, aby barva neprotékala, kde nemá.

Druhé síto s květinou.

Barva se protlačuje pomocí těrky, která by měla pasovat na celou plochu síta, aby se tisklo rovnoměrně.


A třetí síto se zbytkem listů.

Hotovo

Po zkušebním tisku se barva ze síta setře speciálním čistidlem, který nerozpouští vykrývací lak. Pak můžete opravit chyby a začít tisknout znovu.
Výhodou sítotisku je, že můžete tisknout do aleluja stejný motiv, kam si jen vzpomenete. Plastizolové barvy se musí ještě vytvrdit horkovzdušnou pistolí a pak drží. A drží fakt dobře, ne jako textilní barva. A až se vám motiv omrzí, lak smyjete a můžete na síto nakreslit něco jiného.

Tímto se moje potřeba dílny zvýšila z rozmarného bodu 5, na téměř akutní 9. (Bodová škála je 1 - 10, při čemž 1 je dětský rozmar a 10 životní nutnost.)

17 komentářů:

  1. Teda máš můj obdiv, do čeho všeho se nepustíš! Však jsem včera obdivovala na instagramu. No kdyby se Ti třeba chtělo potisknout plátno a ušít z něj pytlíky na sušené bylilnky, určitě si nějaký pořídím! :-)))))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hi hi, vzhledem k náročnosti celého procesu, včetně bordelu okolo, si budu hodně rozmýšlet, kam a jaké tisky dělat. Zřejmě to s mým sítotiskem bude jako s tím pověstným šafránem :).

      Vymazat
  2. fíha....musím konštatovať, že až teraz som to pochopila...sieťotlač.. :))
    tak skúšaj, vyzerá to výborne...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mi ta technika nebyla dlouho jasná... A tahle je ještě podstatně zjednodušená tím, že se síto nemusí osvěcovat. A stejně je to docela proces :)
      Díky, snad brzy pokročím :)

      Vymazat
  3. Marki, teda to je paráda, ale dost složitá a chápu, že je třeba hodně přemýšlet kam tisknout a na co a hlavně za kolik. A dílna je teda nutnost, já ji mám taky a je paráda, že tam můžu nechat bordel a nikomu nevadí. Akorát teda v Praze to bude asi trochu problém, že ...Každopádně máš můj obdiv, síto jsem taky chtěla zkusit, ale zatím asi zůstanu u jiných metod potisku látek ...:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, o ceně jsem zatím nepřemýšlela a bude asi dost těžký ji nastavit tak, aby byla akceptovatelná a zároveň nedegradovala tuhle krásnou techniku na úroveň běžně dostupných a laciných věcí...
      Mě by stačila nějaká garáž se světlem, ale muselo by to být u baráku, nechci nikam daleko jezdit. Vodu k tomu nepotřebuju a síta si můžu vymýt pak doma.
      Sítotisk byl můj sen, takový profesní cíl, tak snad to půjde :)

      Vymazat
  4. Seš dobrááá! Jen tak dál! .)

    OdpovědětVymazat
  5. mít tak "prasící" dílnu tak du do toho :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) No, to by se to prasilo! Takhle musím být ultra opatrná a to je dost nepohodlný :)

      Vymazat
  6. Marki, obdivuji tvou činnorodost, ráda sleduji tvé kroky, které nepřešlapují na místě a stále se někam ubírají. Člověk si jen říká, co příjde dalšího. Moc ti fandím. Jo a ten pelikán, ten se ti také hodně povedl. A ano, když se to sype, tak sype, ale když nejde o život, tak jsem v poho. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi hodná, děkuju za komplimenty. Hledám vyhovující techniku, takovou, která mi bude nejvíc blízká. Myslím, že se sítotiskem se kruh uzavírá a teď zbývá už jen pilovat :).
      Ach ano, slovo "sype" je mnohem lepší než to moje téměř celé zahvězdičkované :))).

      Vymazat
  7. Pěkná práce. Myslím, že pořízení dílny je pěkná idea. Bylo by kde pořádat kurzy... Snad se do toho razítkového termínem také jednou trefím. Dokonce jsem nakloněna myšlence vzít sebou i prvorozenou puberťačku :o))))

    OdpovědětVymazat
  8. Ještě k dílně mě napadlo, zda by třeba levně nevyšla nějaká bývalá kočárkárna, většinou jsou nevyužívané.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Náhodou, nějaká šikovná dorostenka na razítkovacím workshopu by byla příjemnou změnou a svěžím vánkem :). To by bylo prima.
      To víš, že i kočárkárna by se hodila, ale u nás je to všechno využité a kolem sebe mám tolik těhotných dam, že to bude využité ještě hodně dlouho :)))

      Vymazat
  9. Úžo žůžo!!
    Sítotisk vlastní ručkou mám taky na programu :-) Jen doma už to není kam dávat... A Provensálec valí očima když táhnu další vercajk :-D
    Těším se na další sítotvorbu!!
    PS: a co si dílnu kde dělají sítotisk z času na čas pronajmout? Třeba o víkendu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já si pořád myslela, že chceš vlastní kavárenský podnik a ne být výtvarnicí :D
      Ach ano, i sdílený pronájem sítotiskové dílny jsem promýšlela, ale ta moje spřátelená je daleko ve městě.

      Vymazat