čtvrtek 5. června 2014

Eat Local!

Můj vzkaz a moje agitka - JEZTE LOKÁLNÍ POTRAVINY!

Trápí mně, že se tu prodávají v zimě španělské jahody, které dozrávají v kamionech a můžou způsobit našemu organismu alergie, neboť na ně není připraven. Trápí mně, že v supermarketech nakupujeme unavenou zeleninu z dálky a nedozrálé ovoce z ještě větší dálky. Trápí mně, že podpora místních zemědělců je tak mizerná...

V Praze je to dobrý, trh s lokálními produkty má snad každé centrální náměstí v každé čtvrti. Ale co za hranicema Prahy? Bída, bída, bída. A všechny ty pitomý supermarkety jsou pořád plný, plný a plný. Nemám je ráda. Supermarkety.

Mám ráda malé obchody. Takové, kde si vás pamatují a kde najdete to, co jinde ne. Chtěla bych, aby to tady fungovalo třeba jako v Holandsku nebo v Belgii. Jsem zvědavá, jestli se dočkám.

Zatím je to mizerie. V Teplicích na náměstí u radnice postavili hned dvě obchodní centra. Absurdní. Tohle malé město nepotřebovalo ani jedno z nich a najednou jsou tu dvě. A víte co? Místní mají radost. Konečně značkové obchody, konečně další suermarkety! Je mi z toho na zvracení a do pláče. Jediná výhoda je, že to přineslo nová pracovní místa.

A malé obchody kolem náměstí končí jeden za druhým...

Mohla bych tu napsat dlouhatánský rozzlobený článek, ale tím bych ničemu nepomohla a nejspíš by to ani nikdo nečetl. Takže jediný, co můžu udělat, je ušít si tašku, pomalovat jí a trošku na ní něco vyšít. A vyrazit do ulic.

Taška je z již zmiňovaného ručně tkaného plátna, pomalovaná textilními barvami, nápis je nastříkaný stříbrnou textilní barvou a divně barevné ovoce je sem tam obšito modrým řetízkovým stehem. Je prostorná a plátno je dokonalé.

P.S. Vzkaz pro Karla: do Billy už nechodím!






No a jak je to u vás? Vytlačují stále supermarkety malé lokální obchody i ve vašem městě? Vadí vám to?




19 komentářů:

  1. Vytlačují a vadí. Bojuji sklízením plodů zahrady a raduji se, když zapojím do jídelníčku něco, co roste volně v přírodě - je to zdravé a zadarmo. Kombinace barevného obrázku a výšivky je super! Jaké používáš barvy na textil, jestli se můžu zeptat? Simona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simono, barvy jsou různé, vůbec nemám oblíbenou žádnou konkrétní značku. Stříbrný nápis je sprejovou barvou Marabu a ovoce a zelenina je barvou v kelímku od Lumiere :).
      Zahradu upřímně závidim!

      Vymazat
  2. taška perfektná...takže singerka už šlape....:)
    jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šlape jak ďas a už mám ve frontě čekatelky na vyšívané a malované plátěné tašky :). Je to radost!

      Vymazat
    2. Tak to je fajn....drzim prsty...u mna naopak stoja tasky vo fronte a cakateliek na nich nikde...

      Vymazat
    3. Abych byla upřímná, u mně stojí ve frontě rodina a kamarádky. Možná bys měla zkusit udělat si účet na Fleru...

      Vymazat
  3. pochádzam z malého mesta na východe Slovenska cca 15tis obyvateľov a už tam stoja 3 markety...nechápem a pritom skoro každý ma vlastnú záhradku a chová min. slepice...som tiež proti marketom a preto sme si tento týždeň zariadili s priateľom v Liberci kde žijem záhradku. Zatiaľ tam mám jahody:-D, ale dúfam, že sa to postupne bude rozrastať a budem schopná vypestovať viac než len to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 3 supermarkety na 15 tisíc obyvatel je mazec. Docela by mně zajímalo, jestli jsou plné, ty supermarkety...
      Ať se zahrádce daří, taky bych nějakou chtěla :)

      Vymazat
  4. S těmi obchodními centry je to těžké, staví se pořád a všude a nelíbí se mi to. Díky Nové Karolině z našeho centra města pomalu vyprchává život. :( Od jara do podzimu kupujeme ovoce a zeleninu jen na trhu a ještě si můžu kdykoliv přijet k dědovi téměř pro cokoliv. :D
    Dlouhatánským rozzlobeným článkem asi nepomůžeš, ale kdybys těchle tašek třeba i s různými motivy, ale stejným nápisem vyrobila více, mohl by z toho být i super projekt!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem skeptická. Lidi si na to musí přijít sami. A ve chvíli, kdy mají radost, že jim na malém městečku konečně vyrostlo obří nákupní cesntrum se všemi pitomými háemky a já nevím s čím ještě, tak se obávám, že ta cesta bude ještě chvíli trvat. Ale třeba se dočkám! :)
      Užívej si dary přírody u dědy, já už dávno žádný zdroj nemám a věř mi, že bych to brala všemi deseti :)

      Vymazat
  5. Zrovna dnes aktuální téma, na které jsem rozmlouvala s lékařem. Doplnila bych nejen alergie, ale i další spoustu virů a parazitů, které potom dokáží v organismu nadělat pěknou paseku. Dnes jsem se nechala všechny tyhle "návštěvníky" vytestovat a je to docela mazec. Prostě se nehodlám spokojit s výrokem klasické medicíny, že mám problém, se kterým se nedá dělat. Po dnešku mám velkou naději, že dá! Ale k jídlu ... u nás na malém městě jsou farmářské trhy 1x za 14 dnů a ještě to samo o sobě není žádnou zárukou. Bezpečně vím, že se tu prodávají i dovezené věci! Kdybych měla objíždět jednotlivé prodejce po farmách, celý den nedělám nic jiného. Ale snažíme se jíst také lokálně, dokonce když mi dneska MUDr. vysvětlil, co mohou obsahovat jahody, které se k nám dovážejí a dozrávají po cestě, už je do pusy inkdy nedám! Jenže v nákupních centrech abys o český produkt zavadila. Viz např. Billa, nedávno jsem zjišťovala, co z české produkce nabízí. Byly to pouze brambory a jablka. Česká jablka kilo za 49,90, polská jablka 19,90. Koupila jsem tedy čtyři česká a nesla si je domů jako svátost :-) A stejně jako ty nesnáším supermarkety a nákupné centra vůbec. Takže když to jen trochu jde, pečivo čerstvé z pekárny, maso od řezníka, zelenina od farmáře, ale i tak je to ve 20tis. městě pořád problém. I když si čtu složení některých výrobků, které se tváří, že jsou české a najdu v čerstvém sýru kyselinu citronovou nebo zvýrazňovače chuti, berou mě všichni čerti. Doufám, že jednou i ostatní lidi začnou přemýšlet, ale přesně jak píšeš, na to si každý musí přijít sám.

    OdpovědětVymazat
  6. Jo a ten projekt s taškou je bezva nápad!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vim! Je to hrozně těžký nenakupovat v supermarketech. Ale jde to. Určitě to jde, jen se člověk naběhá, což při současném trendu tloustnutí rozhodně nebude na škodu. Jsem připravena a od prvního června jsem zastavila nakupování v supermarketech. Tak uvidíme, jak to půjde.
      S trhy to není uplně růžové ani v Praze. Zrovna v naši čtvrti, respektive kousek ve vedlejší je farmářský trh, který bych dala do obrovských uvozovek, protože doopravdy stojí za starou belu, ale něco málo se tam přeci jen sehnat dá. Jenom mě dost štve, jak zemědělci, teda pardon - farmáři, zrovna pro tenhle typ trhů dávaj uplně jiný ceny, než normálně mají... nevím proč, jestli je to místo tak drahé, nebo co... každopádně nappříklad jahody na ulici, malá vanička, stojí 30 Kč a na trhu 50 Kč. No tak co to je, toto?
      No ale tak je potřeba vědět, kam má člověk jít, trochu si to oběhat, zjistit a pak už se to dá :)

      Vymazat
  7. Taška je krásná! Co se týče Tvého názoru, naprosto s tebou souhlasím. V obchodech si připadám jako v knihovně, přečtu tam tolik etiket, abych si nakonec mohla domů odnést jednu zakysanou smetanu nebo třeba kakao na pečení. Je to šílené, obchoďáky všude a lidi jsou jak mravenci. To se mi líbí na Švýcarsku, kde kromě pár obchodů 24h je všechno zavřené a lidé se musí věnovat sami sobě a svým blízkým. Trhy podporuji, tady v Brně máme na Moravském náměstí jeden a jsem nadšená, protože kdykoli jedu kolem, je narvaný lidmi, kteří si vybírají čerstvé ovoce, zeleninu, ale i květiny a med. Když nemám po ruce trh, jdu do supermarketu, ale kupuji věci s českým původem, protože to tak cítím a jsem moc ráda, že mě k tomu doma vedli. Tedy do boje za lokál!
    Teď jsou hodně moderní farmářské trhy, o kterých dokonce budu psát diplomku, o jejich možnostech, podporách, obchůdcích a nevyužitých oblastech... :-) bára.kára blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máš Báro hodně zajímavé téma na diplomku!
      Tak ať Ti jde psaní pěkně od ruky :)

      Vymazat
  8. Naprosto s tebou souhlasím a taky brečím co tu u nás vzniklo! Já holka z vesnice se zahradou trpím když si mám koupit vajíčka za skoro 50kč bez naprosté vůně a chutě. Věděla jsi že mají dokonce barevný vzorník žloutků, které dobarví příkrmem. No blééé. Zahrada mi chybí neskutečně. Letos jsem rozjela zeleninu ve velkém, teda jen na balkóně rajčata a papriky, salát a ředkvičky. Na jahody jezdíme do Turnova na sběr, jablka kupujeme do zásoby u nás na Moravě ať žijou sady Veleboř! Marmeládky, kompoty a naloženou zelenu, vajíčka prozatím od maminek. Pro nejlepší med zajedeme po cestě do Letovic. Pečivo, nejlepší šunku kupujeme v malém krámku přes kopec. Nejhorší je to s masem. Kuřata už nekupuju! Je to děs! To by se člověk mohl rozčilovat. Bohužel cenu dělají lidi, a nechápu že může být levnější něco ze zahraničí než u nás vyrobený a vypěstovaný. Taška je skvělá, s motem se ztotožnuju. Uf to je ale dlouhý komentář .D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem strašnej žabař, koukám... nemám žádné pořádné zdroje, jen ty, které jsou tady na místním ubohém trhu a na ten lepší si musím dojet metrem, ale ani tam to není příliš pestré. Ráda bych sehnala nějaký domácí zdroj na vajíčka a na maso.
      No o kuřatech nechci ani slyšet, to je takový humus, co se prodává v obchodech, že bych to nepozřela dobrovolně. Já už jim v podstatě jenom červený maso a ryby. Vepřový jen výjimečně. Ale těším se na dovolenou v zimě, to si snad pošmáknu zase na drůbežím mase bez strachu.

      Vymazat
  9. Taška je naprosto perfektní a situace smutná, bohužel přesně, jak píše Bára, farmářské trhy jsou moderní záležitost, kde lokálnost obohužel není zaručena. Stejně tak i v té Bille si můžeš koupit česká jablka, je to spíš o konkrétním výběru, než zobecnění prodejců. A i my v Praze můžeme mít své terasy a "pólíčka", kam jsem v dětství chodila s babičkou a o každých prázdninách jedla pouze lokálně.) Ach jak ráda na to vzpomínám, na maliny a ostružiny za domem, rybíz na dvorku, jahody na záhonku pod oknama ... snad jsem tím dostala spoň zdravý základ do života:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Vinohradech už dokonce vzniká jedná komunitní zahrada, kam si lidé můžou přijít zasadit zeleninu. Ale mylím, že už je kompletně pronajatá. To u nás v Troji se nic neděje a asi ani nikdy dít nebude, v tomhle ohledu je to dost nepřístupná čtvrť. Zřejmě musí stačit Botanická a ZOO :).
      Snažím se rovnováhu, co to jen jde. Pokud mám možnost vybrat si český produkt, beru český, i když je dražší.
      Víc dělat bohužel nemůžu.

      Vymazat