pondělí 12. května 2014

Screen Printing Workshop / Kurz sítotisku

For English scroll down.

Sítotisk jsem si přála vyzkoušet už dávno. Nejdřív tak nějak abstraktně v pubertě, když jsem poprvé objevila Andyho Warhola, Roye Lichtensteina a Victora Vasarelyho v rámci dějin umění na škole.
Touha po poznání pak zesílila v poslední době, kdy jsem se už poměrně suverénně začala orientovat v grafických programech a přemýšlela, jak to všechno využít dál.

Nejlepší je odsrabit se a tak jsem to udělala a zaplatila si jednodenní workshop ve vyhlášeném pražském sítotiskovém studiu Kredenc. Když pominu genius loci, který se ve Vršovicích podle mého názoru snad narodil (ty vily, ty činžáky, ta zeleň!), tak samotné studio (aka jakýsi veliký podzemní prostor pod jedním z činžáků) je perfektně fotogenickým místem, kde vznikají velmi krásné produkty.

Bylo mi ctí učit se na místě, kde se tisknou např. tašky pro Národní galerii nebo kde si studenti pražské umprumky nechávají tisknout (nebo snad i tisknou osobně) svoje výtvory.

Začali jsme teorií o sítiskové historii (Čínané jej vymysleli!) a pokračovali praxí proloženou povídáním o celé technologii. Bylo to zajímavý, bylo toho hodně (dělala jsem si i poznámky) a mohla bych tam strávit zbytek mládí, kdybych měla dostatek materiálu na potištění. Ale já neměla. Sedm tašek muselo stačit. I tak to bylo krásný.

A co je nejdůležitejší, i bez strojů a všech profi udělátek lze sítotisk provádět i v domácích podmínkách. Sice omezeně a v malém měřítku, ale přece. A to je pro mně dobrá zpráva. Musím to nechat ještě chvíli v hlavě dozrát a promyslet, jestli se do toho pustit, ale skoro to vidím jako jistou věc.

Tady je pár fotek a taky ukázka, co v neděli vzniklo a zbytek najdete na mém Instagramu včetně obrázků krásné vršovické architektury.

Baobab a srdce budu dávat na Fler. Pouze po jednom kusu (zbytek si nechám na památku), tak jestli je někdo chcete, písněte mi dřív, než to tam dám. Cena je 150 Kč. (Taška je bavlněná, prát lze na 30 stupňů, i když je tam napsáno na 40, moje zkušenosti jsou jiné.)


Jestli máte pocit, že v modré probleskuje růžová, je to pocit správný. Zkoušeli jsme zkombinovat tyhle dvě barvy a povedlo se to moc hezky.





---------------------------------

Since my teenage years I've dreamed about screen printing. In the beginning it was kinda abstract imagination when I discovered Andyho Warhol, Roye Lichtenstein and Victora Vasarel in the school during the history of art classes. Lately I've been sure that I want to learn how to do it because I got enough skills in the digital art and I was thinking about how to use it.

The best way how to learn something new is get rid of your fear. So I did it. And I paid and sign up for one day screen printing workshop in the Kredenc studio. The studio is based in the beautiful part of Prague called Vrsovice. You can see there lot of awesome houses and interesting architecture in the middle of green.

The studio itself is in the basement in the one of the interesting houses and the place is very large and so art. You can feel it everywhere. It was my pleasure being taught so close to the all artful stuff.

We began with the history of screen printing (Chinese invented it!) and continued with practicing and chatting about whole technology. I could literally spend my life there if I would have enough material for printing. But I didn't have. I got just seven cotton shopping bags. Anyway, the workshop was great.

And what is most important is the fact that it's possible to do screen printing at home. To be honest, home screen printing is little bit limited but still possible. And it is superb! I have to leave it for a while and think about it, but I am pretty sure I want to try it. Try to make my own textile fabric patterns.

Here are some pictures from the workshop and rest of the photos are on my Instagram account (included beautiful Vrsovice houses).

21 komentářů:

  1. Moc pekne, videla jsem uz na FB a rikala jsem si, ze pockam na clanek. :-) Nakukuji, ale nestiham komentovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olive, díky že se vracíš, toho si moc vážím!
      Děkuji! :)

      Vymazat
  2. To je hrozně super. Moc bych si to přála taky vyzkoušet! :) A tašky jsou nej :)

    OdpovědětVymazat
  3. Paráda, já se snad taky přihlásím na nějaký workshop, když je to tak skvělý:) Jen nevím čeho.) Tašky jsou moc povedený, jen kouřící slečnu bych možná dala větší, ať její krása pořádně vynikne:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iri, kuřačka určitě měla být větší, proto jí taky neprodávám, není to stoprocentní, jak bych si představovala. Co třeba jednodenní kurz základů šití? Na ten jdu asi 25. 5., pokud tedy ve Zdrojovně zaznamenali moji přihlášku. Zatím mi nepřišlo žádný potvrzení :))).

      Vymazat
  4. Už jsem obdivovala na instagramu. Baobab vypadá opravdu skvěle. Jaké jsou prosím rozměry tašky? Díky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baru, taška má 38x42 cm.
      Workshop byl fakt super, vůbec nelituju neděle strávené v podzemí :).

      Vymazat
    2. Tak super, prosila bych si zabalit jeden baobab :-) Pošli mi do mailu, prosím, podklady, děkuju ♥

      Vymazat
    3. Óóó, tak to moc ráda! Děkuji! :) Jdu psát mail.

      Vymazat
  5. To muselo být super. Už jsem na Kredenc taky narazila, když jsem kdysi hledala jak na domácí sítotisk. Ale zatím uvidím, nejsem tak kreativní jako ty, tak bych ho možná tolik nevyužila. Třeba si pak u tebe udělám objednávku a budu u tebe látky tisknout :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    2. Jane, jestli Ty nejsi kreativní, tak pak kdo už?! :)
      Kredenc můžu doporučit, jsou to profíci a Martin, co kurz vedl byl moc fajn. Se vším pomohl, všechno vysvětlil.

      Vymazat
  6. Uaaah! To je bomba! Je to magic! Na nejakej kurz bych taky sla (a siti je dost aktualni!), ale nevim nevim, jestli by mi to uz 25. proslo (a smozrejme taky, jestli maj jeste misto…)
    Papa zitra!
    K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako, byl to magic jak blázen! Určitě tenhle kurz můžu doporučit :)
      Já myslím, že by Ti šití prošlo... co? Ne? :) Kdyžtak mrkni na fb Strojovny. V podstatě asi nikdo neví, jak se tam přihlásit, dotazy pod postem zůstávají nezodpovězené a tak jediné, co můžeš udělat, je vyplnit dotazník, který tam ke kurzu mají... a pak čekat... jako já :))) Je to trochu punk :D

      Vymazat
  7. Jako siti jako takovy problem neni, spis termin, je to asi brzo na to, ze mam do konce kvetna spoustu prace a naplanovanej dvoudenni vylet za kamaradkou, ergo na dalsi vetsi volno/hlidani si budu zas muset chvilicku pockat (zrejme/mozna az na prazdniny). Kazdopadne je to skvelej tip - dekuju!

    OdpovědětVymazat
  8. Tak uz vim kdo mi vyfoukl baobab!! ;-)
    Krasa!! Uz vim kde bude muj dalsi workshop v Cechach ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, Barča je moje věrná zákaznice <3
      Kurz si dej, je to paráda!

      Vymazat
  9. Parádní :). Já bych taky potřebovala umět udělat šablony. Vždycky mě ale odrazovalo to patlání a svícení, na to bych potřebovala asi prostor :-D, to by mě manžílek hnal... Ten strom se ti moc povedl, já se těším na baletku..zítra pro ni jdu na poštu ;) M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prostor kupodivu není až tak potřeba, pokud se spokojíš s menšími formáty tisku (do A3 třeba). Všechno lze v podstatě dělat na kuchyňském stole. Horší jsou počáteční náklady, ale na druhou stranu, dost se to vyplatí, protože pak můžeš tisknout do omrzení a náklady se brzy vrátí, pokus bys to prodávala.
      Mě to patlání na tom baví nejvíc, ale tak to mám i s ruční grafikou.
      Kdyby baletka třeba neseděla nebo se nelíbila, dej vědět, něco vymyslíme! :)

      Vymazat