středa 21. května 2014

Recept na bezlepkovou máslovou buchtu

Jenom bych chtěla hned na začátku upozornit, že tahle buchta není dietní... Jako, že vůbec. Neměla by sice obsahovat lepek, takže bude asi líp stravitelná pro každého, ale jinak je v ní spousta másla a taky třtinový cukr.

Jinak si myslím, že dietní pečení obecně neexistuje vůbec. Jsou to prostě škroby a ty dietní bohužel nejsou. Tolik moje "osvěta" á la výživové poradenství. Tak se dáme do pečení, ne?

Budete potřebovat:

300 g bezlepkové pohankové mouky (kupuju v Bille, maj tam takový skromný bezlepek koutek, ale díky za něj)
200 g změklého másla
2 vejce
200 g třtinového cukru
4 jablka
mléko (míru neudávám, vysvětlím v postupu)
prášek do pečiva (dávám celý sáček, protože nepšeničné mouky nerady vybíhají do výšky)
rozinky (nepovinné)
nasekané vlašské ořechy (nepovinné)
špetka soli
2 lžíce rumu (nepovinné)

Předehřejte troubu na standard, jak jste zvyklí, mělo by to být v rozmezí 150 - 170 stupňů.

Nastrouhejte jablka a nechte je odležet, přebytečnou šťávu pak vylejte/ vypijte. Změklé máslo rozšlehejte se žloutky a s polovinou cukru do pěny.

Do mouky vysypejte prášek do pečiva a tuto směs spolu s mlékem postupně zapracujte do pěny z cukru, másla a žloutků. Postupujte relaxačně, ať se vám tam nedělají hrudky, klidně třeba na čtyřikrát.  Mléko přidávejte postupně po troškách tak, aby se vám udělalo těstíčko. Přidejte i ořechy a rozinky. Kdo chce rum, přidává do téhle směsi ještě rum.

Ušlehejte pevný sníh z bílků, špetky soli a zbytku cukru. Cukr přidávejte postupně.

Jemně smíchejte sníh a jablka s těstem. Sníh nepřidávejte naráz.

Vymažte si formu máslem, jakou formu nechám na vás, mě to vyšlo do dvou forem (jedna byla na biskupský chlebíček a druhá na srnčí hřbet).

Pečte 50 - 60 minut, já pekla dokonce něco přes hodinu, ale naše trouba je divná.

Ve finále byste měli dostat středně vysokou vláčnou buchtu, uvnitř trochu vlhkou díky jablkům. Nechte ji nejdřív vychladnout, ať vám nesplaskne, to taky dělá bezlepková mouka ráda. Já samozřejmě miluju jíst ještě všechno horký, takže druhý den míváme k snídani placatý věci. Manžel si nestěžuje, já ale jo.

Jinak, kdo by chtěl zkusit tenhle recept i "normálně", tak je to lehká modifikace receptu na bábovku tady od Kitchenette, která má úžasný food blog.







I přes dostatečné množství kypřícího prášku do pečiva zůstalo těsto ve formě tak poloviční. Ale i druhý den byla buchta dobrá a nestal se z ní beton, což se mi občas stává s rýžovou moukou.


P.S. Abych to s tím svým nelepkovým stravování uvedla na pravou míru, tak musím napsat, že oficiálně ještě nemám celiakii diagnostikovanou (jde totiž o to, dojít si k doktorce na testy... ehm... ale už ve čtvrtek jdu), nicméně, všechny nepěkné následky, které mám z konzumace potravin vyrobených z běžné pšenice a zejména z milovaných baget nasvědčujou intoleranci na tuhle surovinu. 

4 komentáře:

  1. je mi to ľúto...raz som si omylom vzala bezlepkový chlieb....a veru na tú chuť si asi treba zvyknúť...
    ale keď musíš, tak musíš....
    aj ja mám intoleranciu na niektoré potraviny....čo už...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bezlepkový chleba je hnusný. To ani nekupuju. Připomíná mi ohavný pečivo, co měli ve Švédsku :).
      To je asi jediné, co mi na bezlepkové stravě vadí, že si nemůžu dát klasický chleba.

      Vymazat
  2. Zni to lakave, diky, vyzkousim. Ze bych po hodne par mesicih pojedla neco z testa?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No zkus to, snad mě za to nepošleš do háje :)

      Vymazat