středa 7. května 2014

DIY Vertical Garden / Vertikální zahrada

For English scroll down.

Na poslední návštěvě u táty jsem si všimla odložených palet na kterých tátovi chodí zboží...

Já: "Tati, co děláte s těma paletama, když už je nepotřebujete?"
Táta: "Rozsekáme je a spálíme."
Já: "Pane bože!"
Táta: "Co blbneš?"

Asi chápete, proč jsem se nad osudem palet chytala za hlavu...

Takže jsem jednu paletu naložila do auta a odvezla si jí do Prahy, abych z ní u nás na terase vytvořila tzv. vertikální zahradu.

Zvolila jsem ten nejjednodušší způsob vertikálního zahradničení pro případ, že povětrnostní podmínky nebudou příznivé. Tedy udělala jsem z ní jen takovou polici na květináče a nádoby s kytkama. (Pinterest zná asi milión dalších možností, stačí zadat "pallete garden".)

Na nožičky palety jsem z jedné strany nabouchala prkýnka (tati děkuju), takže vznikly takové tři police nad sebou. Na vrchní bude pršet, terasu nemáme celou krytou, ale jen z jedné čtvrtiny, takže nahoru nejspíš nedám nic, možná jen nějakou dekoraci.

Na jednovrstvé natření bílou barvou z obou stran bohatě stačila jedna plechovka Balakrylu. Z provaznictví na Újezdě jsem si přinesla krásný pevný provaz a paletu jsme přivázali ve vertikální poloze k zábradlí na terase. Pro jistotu v místech, kde se paleta může opírat o kovové nýty spojů u skla, abychom to zábradlí nerozflákali. Respektive, aby jej paleta nerozflákala, až se třeba kvůli větru pohne nebo tak něco.







Mírnou nevýhodou je, že paletové police nejsou příliš široké, takže kónické květináče se tam vejsou jen opravdu malinké. Proto jsem si vzala další inspiraci z Pinterestu a květiny začala sázet do sklenic od zavařenin. Pro jednoletky je to v pohodě, u trvalek bych to moc nedělala, tam si myslím, že je potřeba, aby půda dýchala a měly dost místa.

Mně vyklíčily snad všechny afrikány, které jsem vysela, s čímž jsem nepočítala... Takže paleta je plná sklenic s afrikány a taky bazalky. Ta mi taky vzešla asi všechna. Až ty afrikány obrazí květy, bude to moc pěkný, myslim.


Vedlejší efekt téhle palety na jih je ten, že slunce svítí na její zadní část, takže paleta vepředu vytváří stín. Což je super. Rostlinky tak nejsou na přímém slunci a to jim náramně svědčí. Rostou jak z vody.

A nakonec názorná ukázka, jak dobře se vede koriandru zahalenému textilií. I na jižní straně to perfektně zvládá a nádherně roste!

Na fotce je nějakej žlutej, ale ve skutečnosti neni.


Takže co budete potřebovat:

paletu
3 prkýnka (šířka a délka záleží na rozměrech palety)
18 dlouhých hřebíků (tak dlouhé, aby prošly prkýnkem a nožkou palety, minimálně tedy 5cm)
Balakryl (nátěr potřebujete, aby se paletě dobře vedlo i v dešti)
štětec
nádoby s vhodným průměrem (v mém případě maximálně 9 cm v průměru)
provaz pro upevnění palety, případně jiné upevňovací nástroje

Paletové zahradničení má mnoho možností. Můžete ji použít i na ležato, případně udělat z ní přímo záhonek, což se ale pro terasu nehodí. Někudy musí odtékat voda. Navíc, vertikální způsob zabere minimum místa a je přitom velmi efektní. A vypadá to hezky.

Zbytkem Balakrylu jsem natřela starý jídelní stůl a potiskla ho razítkem s ptáčky.


A co vy, zahradničíte?

-------

On the last visit at my daddy I noticed the pallets left in the corner of the yard.

Me, "Daddy what you will do with those pallets?"
Dad, "Nothing, I will cut it and burn it."
Me, "Oh my God!"
Dad, "What???"

I guess you know why I acted like this...

So I took one of these pallets to the car and brought it to Prague to make a vertical garden for our terrace.

I choose easiest way how to make the vertical garden for the case that the weather conditions on the terrace won't be good for pallet gardening. I made just three vertical shelfs for flower pots. (Pinterest knows like hundreds ways how to make a pallet garden.)

I nailed the planks on the feets of the pallet, so I made three shelfs, one above the other. The top one will catch every kind of weather so I will leave it empty or I will put some decoration on it. The other ones are covered.

I painted the pallet with one coat of white acrylic colour and fixed it with nice massive rope to the terrace rail.

There is a little disadvantage... the place for the pots is not too wide, so the classic conical flower pots are useless and it's better to use stright glass bottles. It is ok for the annual flowers.

This year I sow the marigolds and basil and I didn't count on the fact that all of them will arise... But they did. So everywhere on the terrace are pots with basil and marigold and the pallet is full of these plants as well. But if the marigolds will survive and blossom out, it will be very nice, I guess.

The side effect of the vertical garden is that the south sun is shining to the back of the pallet and it makes nice shadow for the plants on the other side. So they are growing very fast.

Well, what you will need:

pallet
three planks
can of acrylic colour
brush
18 long nails
massive rope
bottles

The rest of the colour I used on the old kitchen table and covered it with the birdie stamp.

And what about you? Do you like gardening?

14 komentářů:

  1. fantázia....pečiatka s vtáčikmi je úplne božská...teda vtáčiky...jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Janko... ptáčci vždycky potěší :)

      Vymazat
  2. To je úžasnej nápad! Vypadá to skvěle a ještě to plní funkci zastínění. Já ještě nezahradničím :-( Ale o víkendu už bych ráda vyrazila do zahradnictví a konečně za pomoci rodinných příslušníků zasadila první bylinky a přesadila konečně rajčata. Jo a taky taky mám semínka afrikánů, tak s nimi musím něco udělat. Letos nemám zatím ani ťuk. Teda co ty všechno stíháš!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to se Ti jenom zdá, že toho stíhám hodně, ale tohle je výsledek čtrnáctidenního snažení :))). Jen jsem to postupně fotila... Se zahradničením to máš akorát, rozhodně není pozdě, takže je všechno v cajku a těším se na Tvé zahradnické fotky :)

      Vymazat
  3. Skvělý nápad! Mně ty moje sukulenty ve sklenicích zmokly a plavaly ve vodě, i když byly schované pod stříškou,u nás pršelo nějak nakřivo ...Ale dobrý, vodu jsem vylila a zdá se, že jim to spíš prospělo - rostou jako z vody:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se dneska uplně náhodou ocitla na prodejní výstavě skalniček na Karláku a odnesla jsem si domů plnou tašku nových sukulentů :))). Nejradši bych je chtěla všechny!

      Vymazat
  4. Jééé, to je super nápad! Když jsem četla název, tak jsem si představila zahradu na zdi, někde jsem o tom slyšela v televizi, ale tohle je jednoduché, geniální a ne tak nákladné! ;-) já ovšem balkon nemám, a tak mám bylinky v květníčkách na parapetu v kuchyni bára.kára blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I bylinky na parapetu vypadají krásně! :)

      Vymazat
  5. skvělý nápad to by bylo skvělý, ale mám malý balkón :(. Koriandr vypadá skvěle, já si vysadila bazalku a rozmarýn. Bazalku sežrali nějací broučci, rozmarýn se zatím drží, tak uvidím co v létě venku :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ale to je strašně smutný příběh s tou bazalkou! Doufám, že takoví broučci nebydlí na naší terase :)
      Koriandr sice vypadá super, ale je to jednorázovka a už ho mám skoro spotřebovaný a nově zasetý ne a ne vyklíčit. Asi blbý semínka :(

      Vymazat
  6. To je úplně bezvadné! :)

    http://ordinary-silly-things.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  7. Pre ludi s panelakovym balkonomidelane..Mame uz v zahrade sedenie z paliet a je super a celkom si viem predstavit ako mi z takejto parady este aj nieco rastie napr hrasok...len sa natiahnut pre ten cerstvy lusk... ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Niko, je to pravda, palety mají nesmírnou škálu využití a ještě vypadají stylově. :) Máš na blogu vyfocené to Vaše paletové sezení? Ráda bych to omrkla.

      Vymazat