pondělí 19. května 2014

DIY Stamps / Razítka

Musím říct, že mě to ospalé počasí o víkendu za prvé donutilo udělat si horké kakao a za druhé konečně dokončit razítkovací diy článek.

Neříkám, že jsem se konečně stala expertem na razítkování, to by se ten článek tady objevil asi tak za deset let, ale nasbírala jsem alespoň dostatek fotek, abych vám naťukla, jak na to.

K vlastním razítkům jsem přišla prakticky díky balení objednávek, protože mě napadlo, že by třeba mohlo být fajn balit balíčky s objednanými obrázky do vlastního balícího papíru. No, proč ne, minimálně dámy za přepážkou na poště z toho mají docela často radost, tak jestli takhle reagují i zákazníci nebo alespoň jeden z deseti, tak hurá, svůj účel to splnilo.

Co budete potřebovat? Tak tady se na chvíli zastavím u materiálu na razítka. Nejdřív jsem myslela, že je super nápad to dělat na klasický lino jako linoryt, ale je to moc tenký a zbytečně tvrdý. Pak jsem našla na Amazonu vysokou gumu na razítka, ale u nás se nic takovýho nevede, no a nakonec jsem skončila u klasický školní gumy. Funguje to stejně. Levný, k dostání všude a v mnoha velikostech. Dokonce jsem koupila v jednom papírnictví i uplně obří gumu, měla snad 10x10 cm.

Takže ještě jednou, co budete potřebovat?

Gumu - jak jsem psala výše, máte tři možnosti: gumu na gumování, lino na linoryt a nebo gumové bloky z Amazonu.

Rydlo - k dostání ve výtvarných potřebách, nejlepší dostupné rydlo pro amatéry je rozhodně značka Šerák.

Razítkovací barvu - záleží, nač chcete tisknout. Jsou zvlášť razítkovací polštářky na textil a zvlášť na papír.

Nožík

Pokud se rozhodnete pro linoryt, budete ještě potřebovat dvousložkové lepidlo a kus korku na udělání držátka, protože je lino moc tenké. Důvod navíc koupit si láhev vína.

Takhle vypadají gumové bloky na razítka, které jsem koupila na Amazonu.


A tohle je moje oblíbené rydlo značky Šerák. Dobře se drží, je tvrdé a ostré.


Gumy skladuju ve staré krabičce od doutníků značky Romeo y Julieta...


Motiv si nejdřív na gumu předkreslíme, doporučuju pro začátek něco nekomplikovaného. Srdíčka, puntíky, domečky, šipky... i tak to bude vypadat pěkně. Potom vyryjeme po obvodu tvar rydlem (vždycky ryjte směrem od sebe!) a zbytek ořízneme nožíkem, aby nepřekážel.




Držátko pro linorytové razítko přiděláte následovně:

Máme dvousložkové lepidlo, špachtličku na míchání lepidla, nepotřebné víčko na kterém lepidlo budeme míchat a uřiznutý kus korku. Tu špejli tam mám nevím proč.





Když je hotovo a tiskátko je připravené, vybereme barvy. Jak už jsem psala, záleží na tom, na co chcete tisknout. Textilní razítkovací barva se pak ještě zažehluje a drží velmi dobře. Mám potisknuté utěrky, které při praní vyvářím na 90 stupňů a barva drží.
Razíkovací bločky s barvou na papír jsou různé a dají se běžně sehnat na netu a jinak v Praze vím jen o jediném papírnictví, kde je mají a to je v ulici Trojická u Výtoňe.

Já jsem pro dnešek vybrala tisknutí na balící papír, který kupuju v Praze - Bohnicích v papírnictví. Mají různé barvy, má hezkou strukturu a je francouzský. Značka Maildor. Bude ale určitě moc pěkné tisknout i na klasický obyčejný hnědý baličák.




Nakonec do papíru zabalím zase nějaké balíčky na odeslání a nebo narozeninové dárky, i když u těch je mi trochu líto, že vidím, jak to oslavenec nedočkavě trhá, aniž by si všimnul, že má dárek v ručně potisknutém skvostu... ehm. No, ale to už je úděl balících papírů, žeano.

Kdežto na poště se rozloučím se zcela krásným a celistvým balíčkem a víc už mě nic netrápí.


V knížce o razíkách od mexické umělkyně (původně z USA) Geninne D. Zlatkis se píše, že je hezké udělat si takový malý přehled svých razítek třeba do zápisníku. Tak jsem to udělala. Do krásného zápisníčku od Anýzovky.

Berte to třeba jako inspiraci. Barevná razítka uděláte tak, že si každou část vyřežete zvlášť. Pro květiny v květináči je to třeba ideální postup, protože si můžete natiskat hnědý květináč a do něj doplňovat barevné kytky.





Další krabička od doutníků a moje razítkové poklady.

Dočetli jste až sem? Velký respekt!
Hezký týden přeju!

27 komentářů:

  1. Páni, ty jsou krásné. Já jsem taky zkoušela vyrýt do gumy "něco" ale moc mi to nešlo. Takže jsem si koupila ve výtvarných potřebách tenkou pryžovou desku na razítka a z toho je vystřihuju a pak lepím na kousek dřeva nebo špuntu. Ale to je dobré jenom na ty moje jednoduché tvary. A naše paní na poště je taky z mých nazdobených balíčků vždycky nadšená:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Docela by mě zajímalo, jak se dělají razítka laserem. Jak celý ten proces funguje. Protože mám osobní razítko z Fleru od Design21 a to je právě dělané laserem, to děvče, co to dělá má normálně dílnu na Smíchově, takže to není žádná velkovýroba a to mi připadá zajímavý.
      Jsem ráda, že i brdské pošťačky mají veselo :). Asi to není uplně vtipná práce, obzvlášť v Praze a věčně nakrknutýma lidma ve frontách u přepážky :).

      Vymazat
  2. To je krása! Díky moc za tenhle článek!
    Já se na vlastní razítka chystám už dlouho a pořád jsem to odkládala, protože jsem pořádně nevěděla, jak na ně.
    Linorytu jsem se trochu bála, protože jsem docela nešikovná a připadal mi hodně tvrdý. Ale ta obyč guma z papírnictví je fakt super nápad! A zkusím i ty výtvarné potřeby a tu pryžovou desku na razítka, jak píše Jane výše.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, určitě doporučuju to zkusit. Do gumy se ryje moc dobře, je měkká jak máslo. Tak pozor na ručky :). Výsledek bude určitě parádní a i děti si s tím užijou legraci!

      Vymazat
  3. Júúúú! Ta houba! Ti ptáčci! … Zítra tě na vyšívání podrobím výslechu!

    OdpovědětVymazat
  4. Zkoušela jsem kdysi a dopadlo to strašně, vždycky mi někde něco ujelo, výsledek fuj... :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to zkus ještě jednou :), třeba to tentokrát bude fajn. Dělala jsi to do tý gumovací gumy?

      Vymazat
  5. Kráááása! Já jsem kdysi taky dělala článek o razítcích, ale bylo to někdy ze startu, tak asi nejni nic moc, tvůj je tak bilionkrát lepčí! Držátko z korku mě vůbec nenapadlo, hned si budu muset všechno održátkovat:) La Petite Anne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem si ten Tvůj článek našla a máš ty papíry stokrát hezčí!
      Držátko z korku je prima a aspoň člověk spojí příjemné s užitečným, tedy nákup vínka a využití korku ze zátky :)

      Vymazat
  6. Tak na toto zbieram odvahu uz dlho...ale to rydlo, ja som strasne nemehlo a halvne na kreslenie nvytvarny talent...radsej asi vyhrabem tu machovu gumu co mam doma uz rok presne na tento ucel... ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvělý nápad! A nevěřím, že nemáš výtvarný talent, taková kreativní osoba! :)

      Vymazat
  7. :-) šikovné, krásné inspirace. Já zatím zvládla jen geometrické tvary :)

    OdpovědětVymazat
  8. Myyno, nádhera a super DIY!! A tvá razítka jsou navíc originální a nikdo jiný je nemá. Moc jim to v notýsku sluší :-) Děkuju <3
    Práce s laserem je jednoduchá, asistovala jsem při vypalování mého loga na prkénka-obláčky. Prakticky vše co na compu vytvoříš, zadáš "do tisku" a po kalibraci laseru stáhneš taková "krabici" kde je laser ukrytý na výrobek a ono to samo vypálí. Nezabere to moc místa ale není to nejlevnější mašina...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Až po to "zadat do tisku" rozumim a dál bych to potřebovala právě vidět :). To musí být moc zajímavé!

      Vymazat
    2. Zklamu :-( Neuvidíš nic! Si to představ jako velkou obrácenou krabici od bot ;-) která sjede na výrobek téměř na doraz (max výška výrobku 14cm), samo se to vypálí a ty máš překvápko, když tu krabici zvedneš :-) Proto se to kalibruje a dělá jeden zkušební test kam přesně výrobek umístit, pokud tedy nevypaluješ něco sériově, celoplošně. Taky jsem si myslela, že na mém prkénku uvidím na živo jak se budou písmenka psát :-)

      Vymazat
    3. Ahaaaa, no tak to je nespravedlnost :(

      Vymazat
  9. Krásná razítka! Nejhorší je, že takové nápady přichází vždy, když se musím učit :-D Tak snad někdy v létě ;-) bára.kára blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báro, tak ať se všechny zkoušky povedou! Razítkovat se dá celoročně, takže Ti nic neuteče :)

      Vymazat
  10. Skvělý článek!
    Já zatím razítkovala jen puntíky (známá guma od obyčejné tužky) a pak tvary předmětů co jsem našla někde doma.
    Ale teď si vzpomínám, že na nudných hodinách ve škole jsem si kreslila své motivy, které bych chtěla tisknout.
    Takže děkuju za super inspiraci a pustím se do vlastních razítek :-)
    Lífi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak super! Rozhodně to je příjemná relaxační práce a ještě to je k užitku :)

      Vymazat
  11. Dobrý den, můžu se Vás zeptat na název té textilní razítkovací barvy? Razítka si vyrábím už dlouho, všechno mám potištěné, jen opravdu dobrou barvu na textil jsem ještě nesehnala.
    Díky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, používala jsem normální barvy na textil v kelímku, které se dají sehnat ve všech výtvarných potřebách a se všemi jsem byla spokojená. :)

      Vymazat