pátek 16. května 2014

DIY Concrete Pots / Betonové květináče

Varování na začátku - je to špinavej job. Ale sakra efektní.

Když jsem hledala návod na vytvoření vlastních betonových květináčů (neboť díky šíleným afrikánům už nemám jediný květináč, kam můžu sázet), našla jsem shodou okolností dva roky starý článek na Fleru psaný Renatou, která vedla nedávno uzavřený blog a e-shop Kokino. Renatě tímto děkuju a na dálku moc zdravím!

V Bauhausu už můžete sehnat hotovou směs na beton, takže nepotřebujete nic moc dalšího. Nechoďte ale pro betonovou směs s igelitkou, vemte chlapa s autem, protože pytel má 25 kg.

Když zadáte na Pinterestu "concrete pots" objeví se vám celá škála různých nápadů na betonové květináče, jeden hezčí než druhý. Květináče snesou i nátěr akrylovými barvami, které jsou voděodolné, takže není žádný problém nechat natřené květináče venku.

Moc se mi na nich líbí jejich jednoduchost až surovost. Chladná šedivá barva betonu tuhle strohost už jen podtrhuje, ale květina zasazená do něj to všechno stírá a dělá z květináče milý objekt.
Já rozhodně nejsem ten typ, co se bude rozplývat nad květináčem zdobeným dekupáží, ovšem toto, to je můj šálek čaje. (Jdu si ho udělat. Ten čaj.)

K betonové suché směsi potřebujete už jen vodu. Materiál je hodně savý a vody vypije spousty, takže si do kýble (který potom určitě vyhodíte) dejte té vody raději míň. Množství samozřejmě záleží na tom, kolik těch květináčů chcete odlít.

Co budete potřebovat:

betonovu směs (ta z Bauhausu se jmenuje Betonový potěr (vážně) a nejmenší balení má 25 kg)
vodu
klacek nebo starou vařečku na míchání
kýbl
plastové kelímky od jogurtu, pití, sladkostí, sladkého pečiva, atd.
šmirgl papír
kamínky

Když si umícháte směs s vodou tak, abyste dosáhly kašovité konzistence, která je ale ještě dostatečně tekutá pro lití, připravíte si kelímky. Na každý květináč potřebujete vždycky dva. Jeden větší a jeden menší.
Do většího nalijete asi do dvou třetin beton a menší vtlačíte dovnitř a zatížíte kamínky, aby nevyplaval.

Nechte schnout minimálně 24 hodin, ale radši 48. Pak kamínky vyndejte, kelímky opatrně odstraňte a nechte schnout alespoň další den.

Nerovnosti zahlaďte smirkovým papírem nebo nechte tak.

Pak už je jen na vás, jestli necháte květináč šedý nebo jej natřete akrylovými barvami. Zkuste se inspirovat na Pinterestu, je to opravdu výborný zdroj.

P.S. Renata ještě radí do betonu přimíchat rašelinu, která směs obarví na tmavší barvu.

Poznámka na závěr: fotky z betonování ze zcela praktických důvodů nemám... sázím na vaši představivost, neboť míchat beton, lít ho do plastových "formiček" a ještě se u toho fotit, to mi nějak uplně nešlo. Pokud byste měli dotaz ohledně procesu nebo vám není něco jasné, klidně se zeptejte v komentářích nebo po mailu.








23 komentářů:

  1. Trefila jsi se mi do noty. Také se na ně chystám. Vypadají výborně a efektivně.
    Doufám, že se mi také povedou a nefocení chápu. Jak znám sebe, víc betonu by bylo na foťáku než ve formách.

    Jak šlo vyndavání z forem?

    Zdravím a přeji krásný víkend,
    Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martino, vyndavání bylo uplně v pohodě, něco šlo výtáhnout rovnou, něco jsem jen lehce nařízla nožíkem a natrhla a šlo to ven. Jen opatrně, pokud není beton ještě 100% suchý, je docela křehký.
      Hezký víkend i Tobě :)

      Vymazat
  2. už snad rok visí na mém seznamu a mám pocit, že další rok bude. Máš to pěkné

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olive děkuju! Zkus si na to najít čas, je to fakt příjemný relax a vymýšlení tvarů z dostupných plastových obalů má taky něoc do sebe. Dokonce jsem se přistihla, jak nakupuju potraviny s myšlenkou, který obal by byl vhodný na zalití do betonu. :)))

      Vymazat
    2. Marki, jsi mě pobavila, jak vybíráš potraviny s myšlenkou na obal. :-) Já taky. :-) My, ženy tvořivé, to je občas na diagnozu. :-)

      Vymazat
  3. Betonové květináče jsou "the best"! Taky bych to chtěla vyzkoušet, ale musí dozrát ten správný čas. Zatím nejraději sázím do keramických, které mi vyrobil bratranec nebo obyč terakotových. No a moje afrikány jsou teprve v prenatálním stádiu, takže času dost :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám ty afrikány zcela šílené! Vyrostlo snad všechno, co jsem zasela. A že těch semínek v sáčku bylo! :)
      Obyčejné terakotové mám taky moc ráda. :)

      Vymazat
  4. Jsou úplně nejlepší! Zatím jsem na to nenašla odvahu ... i když možná beton máme i doma. Že bych to vyzkoušela? Ještě se zeptám, ten menší, co jsi dávala do betonu, nemusí se třeba nějak naolejovat nebo tak něco, aby šel líp vytáhnout? Nebo to jde samo? Díky:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jano, taky jsem se toho bála, ale kupodivu se ten plast odděluje od hmoty uplně bez problémů. Někde je potřeba to trochu naříznout nožíkem a lehce uvolnit, ale jinak to jde dobře. Jenom opatrně, ten nedoschnutý beton je překvapivě docela křehký.
      Tak betonování zdar! Je to super relax :)

      Vymazat
  5. No vidím, že je nás viac takých čo sa zamilovali do betónu alebo sa naň ešte len stroja :) a ja samozrejme tiež!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za mně můžu jen doporučit! Je to prima patlačka a já si u toho bezva odpočinula :)

      Vymazat
  6. Taky se na ně chystám, ale chtěla bych si vytvořit "speciální" šablonu na odlití ;) Tak se nech překvapit. Takže je to kompletně ztvrdlé a suché po 48hod? To je dobré :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se teda těším, co vymyslíš!
      No, kompletně zatvrdlé jsem to měla později, až po prád dnech na sluníčku to pěkně vyschlo a zesvětlalo. Ale po těch 48 hodinách už to není tak křehké jako ze začátku.

      Vymazat
  7. Také jsem uvažovala nad výrobou, ale neměla bych je momentálně kam umístit. :( Tobě se moc povedly! Líbí se mi, že jsi vytvořila různé tvary! .)
    Jinak mrzí mě má neaktivnost komentování u tvých článků. Škola na mě dost tlačí, a proto se snažím Bloggeru (mému momentálnímu ztráceči času) vyhýbat. Nikam jsem se neztratila, jen po přečtení tvého článku musím bohužel okno vždy hned zavřít a věnovat se dál momentálně důležitějším věcem. :/ .)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anet, Ty jsi milá, že se takhle ospravedlňuješ :), však škola je důležitejší, tak držím strašně moc palce ke všem možným zkouškám a když budeš mít čas, víš kde mě hledat ;).
      Děkuju a hezký víkend!

      Vymazat
  8. Řekla bych že se povedly na jedničku:-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nooooo, tak jako nějaké výhrady bych měla, ale děkuju Ajko, jsi moc milá :)

      Vymazat
  9. Je nas viac takych... Ja som uz betonovala(nedopadlo dobre) ale este budem, mam super formy

    OdpovědětVymazat
  10. Jéééééé, za měsíc ( hehe ) jdu na to! Jen ale pořád přemýšlím kudy odtéká voda ze zálivky, dírku vyvrtat? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikam neodtéká, co se nevsákne do půdy, vsákne se do betonu :). Je pórovitý.
      Přeju úspěšné betonování. Taky se na to chystám ještě jednou.

      Vymazat
    2. Ahá, beton je takový frajer, to mě vůbec nenapadlo! :)

      Vymazat