úterý 1. dubna 2014

The Glass Fairy Tales

For English scroll down.

Pohádky ze skla... sklo přeměněné na pohádku...

Když jsem s Hankou studovala na střední uprumce, byla mojí oblíbenou spolužačkou. Rebelka, co se učila dobře. S talentem, který skrývala za přidrzlou vizáží. Profesoři ji respektovali, protože byla chytrá a mě nesmírně bavil její břitký humor. Pak se naše cesty na hodně dlouho rozešly.

Takhle jsme vypadaly na střední... Nesmějte se, jo...?!


Potkala jsem ji znovu až minulý rok díky Facebooku a zjistila jsem, že se za ten předlouhý čas téměř ani na chvíli neodchýlila od svého oboru, kterým je sklo. Na rozdíl ode mně, která se mnoho let hledala a k tomu, co jí baví, se vrátila až značně omšelá, Hanka má už mnoho let praxe v její srdeční záležitosti, kterou je sklo.


Představuju vám svojí spolužačku, Hanku Vítkovou, která žije v Novém Boru, středobodu českého sklářství a která pracuje jako designérka skleněných svítidel. A protože si myslím, že její pohádková tvorba stojí za povšimnutí, neboť se vymyká všemu, co se běžně prezentuje na téma svítidel, udělala jsem s ní malé přátelské interview.

P.S. Jestli se ptáte, kde Hančiny nápady visí a svítí, pak je to nejčastěji Blízký východ a paláce pánů šejků. Tam se toho prostě nebojí a Pohádky 1000 a jedné noci tak můžou na plno ožít.
Minulý rok spolupracovala i na skleněných šatech s paní Blankou Matragi.
  
Hanko, nebudu tu rozmázávat kolik let už uteklo od maturity, ale sklu se věnuješ už pořádnou řádku let... Dělala jsi vůbec někdy něco jinýho, než věci kolem skla?

Markét, jakoby to bylo včera ... ;)
No, abych pravdu řekla, v mé profesní kariéře jsem se asi týden pokoušela roznášet alkoholické nápoje v baru, ale nedopadlo to dobře ... a tak jsem se po krátké pauze zase dala na studium vysoké školy se zaměřením na sklo a kov, a ta mě přivedla ke svítidlům ... Takže ano, práce se sklem, ať už malování, nebo navrhování, jde se mnou už od střední školy.


Jak se žije designérce skla na severu naší republiky? Cítíš v okolí velkou konkurenci? Jde sklářský průmysl zase nahoru?

Mně se žije celkem dobře, musím říct to otřepané klišé, že moje práce je moje hobby, fakt mě baví, nejvíc jsem se našla právě ve 3D modelování a rendrování svítidel. Tady už tolik nejde o práci se sklem, jako spíš o virtuální svět, ale díky neustálému kontaktu s výrobou už vím, co si můžu a nemůžu dovolit.
Konkurenci respektuji a je dobře, že tu je, myslím, že se od sebe všichni učíme navzájem ... Počet sklářských firem na metr čtverečný je tu abnormální. A je to dobře, práce je tu stále dost. Jen při výběru výrobce musí být člověk opatrný, lustry se pokouší vyrábět opravdu každý. Mrzí mě, že často o získání zakázky rozhoduje nejnižší cena, ale nikdo už neřeší kvalitu.. a za tu se platit musí.

Co Tě inspiruje?

Na to se taky často ptám .... většinou mě inspiruje prostor sám, kam dané svítidlo navrhuji. Často dostávám celkem konkrétní zadání od klienta, kde není moc prostor pro improvizaci, ale i to mě baví. Ale asi tak z jedné třetiny zakázek se po mě žádá ojedinělý design, kde mám volné pole působnosti. Mám ráda jednoduchost tvarů, eleganci a čistotu provedení. A z toho pak vychází i většina mých návrhů.

K čemu směřuješ? Máš nějaký vzor a cíl, kam se chceš ve svém oboru dostat?

Mým cílem je fungovat jako samostatná designérka pod svým jménem, začít se specializovat kromě osvětlení i na jiné obory, například šperk nebo interiérové doplňky.  Zatím pracuji jako zaměstnanec, praxe je to k nezaplacení, ale možnosti k zviditelnění jsou omezené.

Cítíš se u nás dobře nebo bys radši jela do světa na zkušenou?

Do světa na zkušenou mě to nikdy netáhlo ... ale to neznamená, že by mě to nemělo obohatit. Myslím, že podmínky pro růst a realizaci tu jsou velké, a že právě z našeho oboru jsou lidé ve světě hodně žádaní.

Je možné si od Tebe nechat soukromě udělat nějaký designový kousek?

Určitě, moc ráda.
(Pozn. Myynice - stačí, když mi písnete na email, já už to předám.)

Vím, že spolupracuješ s celou řádkou našich spolužáků, ať už ze stejného ročníku nebo jiných. Jak spolupráce probíhá? Jak je ta práce vlastně rozdělená?

To je různé .... Někdo vyrábí lustry, někdo dělá vitráže, někdo konstrukci, a někdo fotí a dělá grafiku ... Umělecký spektrum je fakt široký. Naše setkání jsou spíš přátelská, než pracovní ... S lidma ze školy se potkávám čím dál častěji, a baví mě vidět, kam až se kdo za ty roky vypracoval. Jedno je ale jisté - kdo byl dobrý na škole a zůstal u toho, ten už má dnes vybudované slušné portfolio. Líbí se mi, jak jsme se každý vyprofiloval v tom, co nám jde nejlíp.

Štve Tě něco z oblasti designu skla nebo bys chtěla na něco upozornit?

Možná bych uvítala, kdyby se mezi návrháři neomílali stále dokola stejné designy, ač v různých obměnách .... ale právě to je často požadavek od zákazníka, který sází na jistotu a nechce žádnou změnu. Je štěstí natrefit na člověka, který se té změny nebojí, dá Vám volnou ruku a důvěřuje Vašim schopnostem.
Hanko, díky moc za Tvůj čas!

A tady je Hančin svět... (Galerie obsahuje chráněné autorské designy, které Hanka navrhuje pro sklářské firmy zabývající se výrobou moderního osvětlení.)

Medúzky

Rejnoci

Rolling Stones

Smoky time

Spring

Šaty pro Blanku Matragi



Salam Gate Shopping Mall

Organic
Kokony
--------------------------------------------------------
Glass fairy tales... Fairy tales made of glass....

Hanka was my favorite classmate. Pretty clever badass. With talent covered behind the cheeky face. Our professors took her very serious because she was so smart and I loved her sarcastic humor. After the graduation our ways were divided.

I've met her last year again thanks to Facebook and I figured out that she was all the time working with glass and almost never lost her way. Contrary to me, who was seeking the right way so many years and finally found it almost in my middle age. Hanka has many experiences in the glass industry and glass is her hobby.

I want to introduce you Hanka Vitkova, glass designer from Novy Bor which is the most important place of the glass industry in Czech Republic. And because I think her work is beautiful and very unusual I made with her this short friendly interview.

P.S. If you wonder where are the places where Hanka's light objects and sculpturs are placed, it's Middle East mostly, in the houses of the sheiks where the One Thousand and One Nights fairy tails can revive again.
(Pictures gallery contains designs under the author's protection, which is Hanka designing for the various glass companies.)

Dear Hanka, I'd rather not to mention how many years have passed since high school ... :-)
You are working in glass industry since our school exams. Did you also worked in some different field than the glass?


Well, as if it were yesterday ...
After the high school I tried to work for about one week in a coffee bar, but it wasn't a good choice :-) ...
After short time, I decided to continue with the studies at the college, focused on glass and metal accessories, and there started my interests in lighting objects and chandeliers.
So yes, I work with the glass (and everything that goes with it - as painting, designing ... ) from school years.

How is your living in the north of Czech republic, is there a lot of competition? Is the glass industry again on the rise? 

I live quite well, I have to say that my work is my hobby, I really enjoy it. I found myself in designing by 3D and rendering the most. It is a bit virtual reality, not so close to the glass … but thanks to my close cooperation with the production I know, what is possible to create or not.
I'm glad to have so many competition here, it's healthy, we learn from each other and forces me to develop. The number of glass companies per square meter here is unique. And it's great, I think we all have enough work. But there is also dark side of the number of glass companies, you have to choose well, who will produce the lights, because the quality is quite different.

Where do you find the inspiration?
 

That's a good qustion, I ask often myself … Usually the best inspiration for me is the space, where the chandelier will be installed. Sometimes I get almost concrete idea form our client, he knows exactly how the light should look like … there is not much space for my creation, but I try to satisfy the client wish, and I like it.
But in other pojects I have a „free hands“ to creat something new and special, and that's a big challenge. I like easy shapes, elegant and pure design. And so my work looks like.


What are your plans? Have you got some vision what do you want to do in future? 

In the future I want to work as a self-employer designer, my name = my brand.
I also want to devote to some other disciplines such as jewelry or interior accessories. Currently I work almost as a “noname” designer in a company, which is a great experience for me ... but there is almost no opportunity to break into the design world.

Do you feel well in Czech? Or would you like to go to some other country to gain experiences? 

I never wanted to leave our country … but I don't want to say that it's not necessary … for somebody it is. I think we have here a lot of conditions and challenges to grow up and specially people from our region are asked around the world for their talents and experiences.

Can somebody privately ask you for some new original design?

Sure, it will be great pleasure for me.

I know that you work with a lot of our classmates or people from school.
How the cooperation looks like?


It depends … somebody produces chandeliers, somebody stained glass, somebody is a draftsman, photographer, graphic designer … the art spectrum is really wide. Our meetings are rather friendly than working. It's nice to see my school friends, who started with almost nothing, „just“ with a talent and enthusiasm. It's great that we are each profiled in what we do the best.

Is there something in the design world that makes you angry? 

Maybe I'd like to see less designers repeating the same designs over and over again, though in different variations .... unfortunately this is very often requirement from the customer, who wants almost the copy of chandelier and does not want any change. It is lucky to meet a man (client) who is not afraid of the change, gives you a free hand and believes in your abilities.
Thank you very much, Hanka!







23 komentářů:

  1. Nádhera, sklo je prostě moje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak, tak, láska na celý život :)

      Vymazat
  2. Ne nadarmo se říká zlaté české ručičky. A já obdivuji každého, kdo je má. Moc pěkný!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Baru. Jen ty ruce nenechat zahálet! :)

      Vymazat
  3. UFFF...ešte som nevidela niečo také jemné a nádherné a okúzľujúce a ...
    to žieňa je z mäsa a kostí? nie z medziplanetárnej hmloviny vytvorenej vo fascinujúcom podmorskom svete?
    a vôbec neviem určiť, čo sa mi páči najviac...asi všetko...
    jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje top jsou medúzky a rejnoci :)
      Jsem ráda, že se ti to líbí a Hanka určitě taky :)

      Vymazat
  4. Market- velmi prijemny rozhovor! Ceskemu sklu moc fandim a myslim, ze je treba ho porad posouvat dal. Hanka navic vypada krome velkeho talentu i na moc prijemnou holku!
    Ps: fotka z puberty me dostala!....:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veroniko, díky! Fotka z puberty je příšerná. Když jsem ji viděla po dlouhé době v krabici se starýma fotkama, nejdřív jsem se příšerně lekla a pak se začala šíleně smát :)

      Vymazat
  5. Wau, pozerám na prvú foto a musím sa spýtať: Markét, ty si chodila do školy s Catherine Zeta-Jones?? :O ;-))
    Potom pozerám na ostatné fotky a musím (sa opakovať)...wau! Úúžasné! Rejnoci fascinujúci!♥ Milujem sklo! Aj Catherine Zeta sa mi páči...;-) Skvelý nápad urobiť rozhovor so spolužiačkou:-), najs!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lusy, Catherine by mohla jen závidět ;)
      Mám celou řádku hodně šikovných spolužáků. Naše škola byla v té době v dobré kondici a vychovala vynikající řemeslníky a designéry v jedné osobě.

      Vymazat
  6. Taky jsem okouzlená. A ta old school fotka je naprosto boží. Hance fandím a až díky psaní nebudu jen průměrně přežívat, ale pohádkově vydělávat, něco si od ní objednám.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanka nedělá jen nákladná svítidla, ale i uplně běžné lampičky, které si může dovolit snad každý. Jen je třeba si počkat, malovýroba se někdy dost vleče :)

      Vymazat
  7. No to je nádhera. Jste obě moc šikovný a talentovaný holky.
    Promiň, ale té fotce se musím smát.Stejně jsem se smála, když jsem minulý týden vytáhla své fotky ze střední.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jano, děkujeme! Vůbec se neomlouvej, já se té fotce směju pokaždý, když jí vidim, takže dneska se za břicho popadám téměř celý den :D

      Vymazat
  8. krásná práce, jeden lepší než druhý, medůzky jsou kouzelné

    OdpovědětVymazat
  9. Nemůžu najít slova, snad fascinace?! Hančiny výtvory jsou úžasné. Moc bych si přála rejnoka nebo manty. Pod vodou už jsem si ten sen splnila včetně mantí školky. Medúzí lampičky jsou taky báječné. Přeju pořád tolik radosti z tvorby a moc moc nových nápadů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pod vodou museli být nádherní! A mít je doma svítící, to by bylo! Též by se mi líbily takové lampičky :). Ale jak jsem psala už výše, Hanka není tak nedostupná, jak se zdá. Pokud bys měla zájem, můžu Ti předat kontakt :).

      Vymazat
    2. Díky díky, určitě toho využiju a napíšu ti.

      Vymazat
  10. Tak to je krasa!
    Kaca (z vysivani, zase :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že jo?! :)
      Tak příští úterý! :)

      Vymazat