úterý 18. března 2014

Breda - Netherlands, day two

For English scroll down

Nejdřív ze všeho jedno malé doporučení... pokud chcete v Bredě nakupovat, nedělejte si sem výlet v pondělí. Většina obchodů a hodně restaurací je totiž zavřená. A to, abych po obchodech lítala v neděli, kdy bylo otevřeno, tak to mě včera ani nenapadlo. Přeci jsem ale pár zásadních nákupů učinila, aniž bych je měla nějak naplánované.

Při bloudění po místních malebných ulicích jsem narazila na velký obchod s lokálními a mezinárodními časopisy. Jako, můžu vám říct, teda napsat, že to jsem v životě neviděla, takový výběr časopisů všech možných směrů. Určitě by se tu našel i časopis Kůň a pes, nebo jak se to jmenoval ten časák, co si ho Hugh Grant vymyslel, aby mohl udělat interview s Julií Roberts ve filmu Notting Hill.

Nejvíc jsem se zasekla u časopisů o grafickém designu (jasně, že patřily mezi ty nejdražší) a pak u časopisů pro ty, co rádi dělaj ruční práce. A samozřejmě, u dekoru! Výběr byl z mnoha jazyků, z mnoha zemí, s krásnou grafikou a celkově moc pěkně zpracované. Můžem fakt jenom závidět.

Něco jsem nakoupila a mám tu i jeden nádherný časák o patchworku, který dám do nějaké soutěže, protože ten jsem tam nemohla nechat a vím, že pár z vás se šití věnuje.


Další extázi jsem zažila v shopu Dille&Kamille, kde prodávají věci na vaření, pečení, drobné zahradničení a taky propriety pro děti, když vám za každou cenu chtějí v kuchyni pomáhat. Nádherné dřevěné hračky á la kuchyňka, různé mini tabule a pastelky... Nerada to říkám, já jsem poslední dobou celkem patriot, ale my jsme teda fakt pozadu. Jako, že uplně propastně. Takže si domu vezu mačkátko na citron v tvaru ryby, organické mýdlo s vůní magnolie, malý porcelánový hmoždíř, mini sítka na čaj, mrňavé porcelánové mističky na oříšky nebo na odložení sáčku na čaj, utěrky z organické bio bavlny a podobně...






Vůbec obecně slovo "bio" nebo "organické" tady nejsou sprostá slova, kterým se většina populace u nás vysmívá. Jsou tu nádherné obchody, kde seženete jen takovýhle sortiment a jak jsem si všimla, rozhodně je to zcela běžná část nakupování tady v Holandsku.

No nic, já to mám u nás vážně ráda, ale toto, to je pro mně teda bolestné zjištění pokaždé, když vyjedu na západ od Aše...












OK, first of all a little advice... if you want to go shopping in Breda, don't plan your trip to Monday. Most of the shops and lots of restaurants are closed. And yesterday (on Sunday) I didn't think about shopping, to be honest. However, I made some interesting buys which I didn't plan to.

During my roaming through Breda's picturesque streets I met big international magazine store. And I can say, I've never ever seen something like this before, such an assortment of magazines of all the types of bearings.

I got stuck in the section of graphic design magazines (most expensive ones, of course) and in front of the magazines for crafty people. And, of course, in the decor section! There was amount of the mags in different languages from different countries, in beautiful graphic design and in general very nice looking. We just can dream about it.

I bought some of them and I have also one for the patchwork fans, very nice mag, which I want to give in to some next competition here on my blog. I couldn't leave the magazine in the store and I know that some of you are doing needlework.

Next ecstasy I experienced in the Dille&Kamille shop which is selling stuff for cooking, baking, home gardening and also some stuff for children when they want be with you in the kitchen no matter what happens. Beautiful wooden "kitchen like" toys, various blackboards and colorful crayons... Truth to be told, despite I am a big Czech patriot, we are behind the times in Czech Republic. Like very much behind the times... So, I bought a lemon press in the fish shape, organic magnolia soup, small porcelain pestle, mini tea sieves, small porcelain cups for nuts or used tea bags, organic cotton kitchen towels and so on...

In general the words "bio" or "organic" are not a nasty words here like in CR, where most of the population is laughing about it. There are beautiful shops where you can buy everything bio and people here are very familiar with it.

OK, I love CR but this fact always hurts me during my traveling to west of our borders...



24 komentářů:

  1. Markét, myslím, že nezaostáváme jen co se časopisů a bio produktů týká :-) Je to smutné, ale je to tak. Když to máš těžký, dokud ta mentalita u nás bude taková jaká je, nehneme se z místa. Když občas uvedu na blogu, že jsem něco vařila nebo pekla z bio suprovin, okamžitě je plno řečí o tom, jak tomu bio se nedá věřit a kecy kecy ježek v kleci. No jo, nic pro lidi, co nepřemýšlejí. Neříkám, že kupuju všechno bio, protože to tady na malém městě prostě ani nejde, ale snažím se. Fotky jsou krásné! V Holandsku jsem ještě nebyla, takže třeba tip pro příští rok :-) Díky za zprostředkování!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baru, podle mého názoru, je čisté bio marketingový přelud (pěkně jsme si tu planetku zadělali a bio už nebude nikdy nic), nicméně si myslím, že nakupovat potraviny bez chemických přísad a hormonů je základ toho, jak se zbavit alergií, patného zažívání, hyperaktivity, mizerné nálady a podobných neduhů, které českou populaci trápí. A to se změní až ve chvíli, kdy Češi přestanou nakupovat chemické sračky v akci (jinak se to říct ani nedá) a začnou číst etikety. Kdyby to byl jenom problém starších lidí, tak si řeknu, že už je to v nich zažraný, ale pokud jsou mladé holky nadšené z takových šlágrů jako jsou balíčky s chemickýma potravinama (teď si dobře nevzpomínám co to je zač, myslím, že Brandooz nebo tak něco), dělaj na to nadšené recenze na svých blozích a tím pádem se to šíří jako rakovina, tak pak je to fakt v háji. Já jsem v tomhle nesmiřitelná, až militantní... vím o tom, ale nehodlám to měnit.

      Vymazat
    2. Naprosto souhlasím. Ale pořád si myslím, že v rámci toho, co nám z té přírody zbylo, se z toho dá vytěžit alespoň něco, třeba jak píšeš potraviny bez chemických přísad a hormonů. Holt jsme kontejnerem Evropy a ještě dlouho budeme. Možná lidí, kteří přemýšlení přibývá, ale pořád je jich málo. Balíčky jako takové (nejen ty potravinové) ve mě jímají odjaktěživa hrůzu. To raději nechám bez komentáře. Tak si užívej dny v civilizaci, která je zjevně o kus před námi, alespoň v tomto :-)

      Vymazat
  2. Krásné fotky. Taky si myslím, že pravé bio neexistuje. A taky je pro mě radost nakupování potravin v zahraničí. Já mám pocit, že se to pomalu mění nebo mám nějaké štěstí na lidi, kteří si uvědomují, že výživa je základ. A jsem ráda, že u nás vznikají malé obchůdky, kde si člověk může koupit domácí vajíčka, domácí máslo, zeleninu od místních apod... A ty obchůdky se drží, jsou tam občas řady, ale moc mě to těší, protože mám kde nakoupit, ikdyž musím oběhnout celé město, občas od sebe i půlhodiny chůzí, ale pohyb je zdravý. :-) A mám radost, že se daří i těm obchodníkům.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olive, podpora malých lokálních obchodů je tenzáklad úspěchu, troufám si tvrdit. V Holandsku to, myslím, funguje stejně a i v Belgii jsou lidí zvyklí nakupovat v malých obchodem čerstvé potraviny. U nás to jde pomalu nahoru, ale chtělo by to ještě víc a houšť :)

      Vymazat
  3. Ty si dokázala z toho obchodu odísť???? Ja by som sa tam nasťahovala....A bio...no jo...bio už asi nič na tejto planéte kvôli ovzdušiu nemôže byť, ale môžem sa snažiť množstvo chémie aspoň eliminovať...takže radšej menej a kvalitné ako veľa a chémia...
    chcem žiť v Holandsku! :)) ja mám veľa krajín, kde chcem žiť... :))
    jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem z toho obchodu prostě musela odejít, to jinak nešlo :)))
      Ráda bych tu žila, ale k tomu bych potřebovala vydělávat holandský peníze, aby to mělo smysl :)))

      Vymazat
  4. Taky si na západ od nás vždycky uvědomuju jak hrozné potraviny nám tady v obchodech nabízejí a jak jsou i ty jedy předražené. Bohužel o českých bio koutcích také nemám valné mínění, tak se snažím si vypěstovat něco na zahrádce a hlavně zužitkovat vše, co příroda a zahrada dá...a také nakupovat na trzích. Myslím, že spousta lidí o kvalitní stravě a hlavně o zdravějším vaření přemýšlí a že to je vlastně u nás už také lepší. Tak si to tam pěkně užívej a fotky jsou super!:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jano, díky, užívám, jak to jen jde :))).
      Ráda bych tenhle rok začala něco pěstovat doma. Aspoň bylinky a salát. A zbytek si holt oběhnu na trzích. :)

      Vymazat
  5. Marki, tak jsem mrkla na ty krabičky s tím jídlem a 2 recenze. No, jsem se pobavila, zabolelo me u břicha. Tak taky posílám tip na jednu krabičku se sympatickým obsahem, i když možná znáš. http://www.zajicivkrabici.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chemický krabičky s jídlem jsou síla, co? Já fakt nechápu, co ty holky blbnou.
      O zajíci vím, ale přeci jen tady v Praze není moc důvod si něco takového objednávat, všechno se tu dá snad sehnat. Vidím to ale jako dobré řešení pro ty, kde to zásobování zdravějšími potravinami vázne.

      Vymazat
  6. Krásné fotky ... jak tak koukám na Dille&Kamille, tam bych se musela tak minimálně na tři dny odstěhovat, abych všechnu tu krásu zvládla vstřebat ... a pak bych potřebovala další tři dny na to, abych vyselektovala, co si opravdu koupit a co tam s lítostí nechat :-) Užívej si dovolenou, těším se na další fotky ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! :)
      Já teda u některých věcí ani nevěděla, na co jsou... se přiznám :). Prostě, holka z vidlákova :)))

      Vymazat
  7. Já tam chciii :(
    A s tou úrovní - neúrovní tady u nás rozhodně souhlasím. :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to daleko! Tak šup, jsi tu co by dup :)))

      Vymazat
  8. Super post,krasne fotky,zaujimave nazory...Holandsko je naozaj skvele... posielam usmev a tesim sa na dalsie posty :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dario, díky! Už mám kopu fotek na další post. Stay tuned! :)

      Vymazat
  9. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  10. Já chci do Holandska, příště jedeme spolu:)

    OdpovědětVymazat
  11. It looks like such a lovely town - thank you so much for all the tips, I'll save them for a visit. /Niki

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Niki, thanks for the comment! Yes, this place is really nice, I could recommend it! And the shops here.... ahhhhh :)

      Vymazat
  12. Celý den se těším, až přijdu domů, lehnu si do postele a v klidu si tvůj článek přečtu. A těšila jsem se oprávněně! .) Skvělé fotky, obchod vypadá úžasně! A ty dvě židle před vstupními dveřmi! Super! Těším se na zítra. .))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty dvě židle byly normálně na prodej jako "vintage" nový židle :)))). Ideální pro ty, co takový nemůžou za boha sehnat v antiku :)))
      Anet díky, jsi věrná čtenářka!

      Vymazat