čtvrtek 27. února 2014

Stop kopírování!

Kopírování něčích nápadů je fuj, na tom se asi shodnem všichni.

Když mě Alex alias Peerko oslovila, zda bych ji neudělala protikopírovací bannery, anžto má problémy se slečnou, co si o sobě myslí, že je kopírka, neváhala jsem ani minutu.

Daly jsme hlavy dohromady (virtuálně) a došly k závěru, že si to nenecháme pro sebe, ale že dáme bannery volně k dispozici ke stažení pro stejně vykrádané prodejce. Takže tady bannerky najdete (stáhnete si obrázek, když na něj najedete myší a kliknete pravým tlačítkem a dáte "uložit obrázek") a můžete si vybrat barevnou variantu, kolečko nebo obdélník. A nebo si stáhněte klidně všecko, nám je to jedno. Hlavně, že to třeba pomůže. Jako výstraha.

Já to mám s grafikou dost jednoduchý, sama nikoho nekopíruju, je to z mé hlavy a pochybuju, že moje myšlenkové pochody může někdo vykrádat či přímo předjímat. Bohužel, všichni to štěstí nemají.

Tady je malá ukázka, zbytek je na adrese výše.

A co vy? Pokud tvoříte a prodáváte, máte podobný problém nebo se to třeba stalo někomu ve vašem okolí?






Hezký den vám přeju!


33 komentářů:

  1. JO!

    Plus - když ostatní kopírují tebe, ty budeš ... holt dycinky první ... !!! ... :o)

    Krásné pastely to jsou. Mňam!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jo, Rosi, pravda, vytesat do kamene!

      Jo a černá verze obdélníkového banneru vypadá jako výstraha na krabičku od cigaret :))) To by tam vlastně taky mohli dát. Aby lidi nekouřili, jenom proto, že to vidí u ostatních :)))

      Vymazat
  2. Tím, že nic nevyrábím na prodej, tak jsem toho ušetřena, ale pohybuji se mezi švadlenkami a ty to občas řeší. Teď to na chvíli otočím. U šití nejde toho tolik vymyslet a sama jsem viděla výrobek paní, která na tom měla jako nějaký patent, tak jsem se jí ptala, v čem je to její autorství, že jsem to samé už viděla 2 roky na US blogu. Ona byla zlatá už v tom, že mi odpověděla a jsem přesvědčena, že to opravdu vymyslela sama. Někdy se mohou sejít podobné či stejné nápady. Taková Dara Bags mi ohledně autorství nikdy neodpověděla, i když se tím také ohání, občas některým holkám zakazovala šít nějaké kabelky a vím, že to nebyly kopírky. Někdy je také nemožné prolézt celý Fler a zjistit, zda to už náhodou někdo nešije. Ovšem, aby se scházely u dvou lidí neustále ty samé a stejné nápady, to už náhoda nebude. Nedávno jsem na toto téma viděla diskuzi, zda si nechat a co jde patentovat, jak se bránit, zda jít na to právní cestou. Holka, která v tom měla přehled, uváděla různé citace, řekla, že právníkem se dá max. pohrozit, že celkově by člověk nic nezískal. Pokud jde o kopírování obecně, tak to kopíruje asi každý. Vidím blogy a než dát spousty peněz, tak si to samé člověk udělá sám. Tak se rozhlížím a zatím nic takového doma nemám. :-) Kopírují se dekorace, interierový design :-) Ale jak je to pro domácí účely, tak je to v pohodě. :-) Opačně je to vážně nepříjemné. Nevím, zda je to běžnou praxí i v zahraničí nebo jestli tam je to v lidech jinak? Jen vím, že v zahraničí jen tak nikdo nebere texty a fotky a vždy je u všeho uveden zdroj. Mně se jednou stalo, že mi někdo vzal text a hodil ho k sobě a to jsem byla hodně vytočená, protože nejdražší jsou dnes informace a zvlášť tam bylo napsáno, že si nepřeji, aby kdokoli cokoli kopíroval bez mého souhlasu. Ale to zmiňuji jen pro dokreslení, jak stále to duševní vlastnictví lidem v našich dvou zemích (myslím i Slovensko) nic neříká.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olive, díky za komentář! Vnímám velmi tenkou hranici mezi kopírováním a inspirací, což je uplně nejlépe vidět třeba na blozích. Přebírat fotky z pinterestu umí opravdu každý a tak jsem se setkala se stejným interiérem (skandinávským, samozřejmě!) na čtyřech různých blozích a podobně. Ale to je jen na okraj a obávám se, že v tom nejedou jen Češi a Slováci, ale je to všude.
      Kopírování tvorby je podle mého názoru věc hrozná a boj proti tomu marný a hodně těžko se to tomu druhému dokazuje. Můžeš udělat jediné, být aktivní, být vidět, použít dostupné prostředky k odstrašení a uplně nejvíc a to považuju za zásadní - dělat svoje výrobky tak dobře a tak precizně, tak moc si je vypiplat, že bude na první pohled hned patrné, kdo umí a kdo jenom čumí :). Myslím, že zrovna Alex je ten případ, kde je patrné na první pohled, kdo umí, protože znám její "kopírovačku", ale nebudu jí dělat reklamu. Alex je o několik tříd výš a já jí držím palce!
      A vůbec všem, kdo tvoří srdcem a věří v to, co dělají, držím palce. Držím NÁM palce! :)

      Vymazat
    2. Omylem jsem si vše vymazala, tak už jen krátce. Ta hranice je opravdu tenká, ale někteří opravdu kopírují.
      Pinterest mi nevadí, protože odkazuje vždy na zdroje, ikdyž někteří jako i já víme, jak si dát do odkazu jen fotku a pak to na zdroj neodkáže, což je škoda.
      Bannery jsou trefné a snad to zapůsobí na ego některé kopírky a ta se pak stáhne. Pošlu odkaz švagrové, ať to rozhodí mezi holky, co prodávají na Fleru.
      U šití se občas stává, že kopírka má kvalitnější šití než originál. Být kreativní neznamená být i zručný. Nevím, proč se lidé raději nespojí.
      Jinak pokud jde o mne, tak na Fleru jdu jen, když dostanu přímý odkaz na někoho šikovného. Jako u Iri na tebe, u Rosy na Sarkas, u Báry na Bon Savon.

      Vymazat
    3. To od Tebe bude moc pěkné, když to rozhodíš dál, my už jen s Alex čekáme, jestli nám to Fler nezatrhne, ale snad ne :)
      Já jsem na Fleru už jako doma, ale být nakupující, který nechodí pravidelně, tak se na to asi vyprdnu, je toho tam už příšerně moc.

      Vymazat
    4. Hotovo. Na blogu, ve skupině švadlenek na FB a švagrová v jiné skupině švadlenek na jiném webu. :-)

      Vymazat
    5. Jsi žena činu! Díky za podporu!

      Vymazat
  3. Výborný nápad! Myslím, že tento problém byl, je a u nás ještě dlouho bude. I mně se párkrát stalo, že jsem našla svoji fotku někde jinde a prezentovanou beze studu někým jiným. Ochranný tisk na fotkách je k ničemu, ten se dá poměrně snadno odstranit a navíc ve většině případů kazí výsledný dojem z fotografie. Přivedl mě k tomu jeden z mých čtenářů a už to nepoužívám. Cizí fotografie si půjčuji málokdy a když už to udělám, uvádím zdroj. Jako třeba v dnešním příspěvku, tam to jaksi bez cizích fotografií nešlo. A obvykle, než si dovolím ty fotky stáhnout, požádám o svolení, ale když je několik různých zdrojů, tak ne, protože to je potom vždycky na dlouho, takže raději uvedu zdroj :-) Protikopírovací bannery se Ti povedly a ty pastelové barvy jsou super!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báro díky!
      Já jsem zrovna z těch, co umí vyretušovat vodoznak, takže potvrzuju, že to je opravdu na nic. Samozřejmě, nic takového nedělám, ale prostě to umím :). Zdroje by se rozhodně používat měli, což mi připomíná, že neuvádím zdroje u fotografií muzikantů pro rubriku Hudební inspirace. Napravím!
      Já sama jsem se asi třikrát setkala s tím, že si někdo stáhnul fotku, co jsem dělala, ode mne z facebooku a to jsem si říkala, že to snad nemyslej vážně... I když to bylo k propagaci mého výrobku, tak mi to stejně přišlo dost ujetý.
      Bojuju teď tak nějak vnitřně s Pinterestem (jasný důkaz, že kopírování není jen naše doména! Pinterest je, myslím, americký...). Je to pro mě výborný zdroj inspirace a krásně si tam můžu sesumírovat věci, co mě zajímaj, ale tak nějak mě dost trápí, že vlastně kradu fotky. I když se snažím uvádět zdroj.

      Vymazat
    2. Tvému vnitřnímu boji naprosto rozumím. Jedna z mých vnitřních pohnutek, proč nemám Pinterest. Ale moc se mi líbí Tvůj Instamyyn! Určitě budu šmírovat :-)

      Vymazat
    3. na pinterestu preci nekrades fotky a nikdo si nemysli, ze jsou to tvoje dila.. kazda fotka ma v sobe proklik na puvodni zdroj. (ktery jde vymazat, ale proc bys to delala, ze jo) Market

      Vymazat
    4. Baru, šmíruj, šmíruj, Instagram mě baví, jen ty fotky z mobilu mě trochu štvou :)))

      Markét, ale ruku na srdce, zajímá ten zdroj někoho? Prostě se jen "přepinuje" fotka z místa na místo, stylem "jůůů, ta je hezká, to použiju na svůj blog/ nástěnku/cokoliv, lípne se k tomu via Pinterest a nazdar! Kdo byl fotograf už nikoho nezajímá a to mě děsně štve. Snažím se tam aspoň uvádět fotografa, pokud to jde, nebo tvůrce obecně, akorát u Výšivky to nemám, přiznávám bez mučení...

      Vymazat
    5. Mě taky, proto mobilem skoro nefotím. A myslím, že jsi teď naprosto přesně uhodila hřebík na hlavičku. Ale chápu, že názory se na to budou lišit.

      Vymazat
    6. Mimochodem, co mě dokáže dokonale otrávit, jsou rozrastrovaný fotky z Pinterestu. Když už teda beru od někud fotku a chci to dát na blog, tak snad stáhnu nějakou, která bude v dostatečný velikosti... No nic, názory nechť se liší, chvála přírodě, máme každý svojá hlavu! :)))

      Vymazat
    7. jo asi to ma kazdej jinak, ale ja pinterest pouzivam prevazne jako inspiraci a shromazdiste odkazu na stranky s diy navody, recepty, .. takze v tom ty kradeze tolik nevidim.
      ale s tim: juu, to je krasny, ale kdo je auterem uz nikoho nezajima, to mas teda pravdu no. Market

      Vymazat
    8. Jo, jo, i já mám Pinterest jako shromaždiště inspirace, především :) A věřím, že to krádež není. A u nástěnky, kam si schovávám hezké fotky mám autory. Přesto s tím krapet vnitřně bojuju. Taková už prostě jsem :)

      Vymazat
    9. Pokud jde o Pinterest, není problém, když si fotku (s proklikem na zdroj) lípnu na svoji nástěnku na Pinterestu. Porušením autorských práv už ale je, když si fotku z Pinterestu stáhnu, dám ji na svůj blog a uvedení zdroje odbydu popiskem "via Pinterest". Pinterest není zdroj, ale jen nástěnka, na které fotka visí. To je jako kdybych vzala fotku z korkové nástěnky v 1. B a myslela si, že zdroj fotky je ta nástěnka. Mně osobně nevadí, když fotky, které dám na blog, někdo následně použije k čistě nekomerčním účelům (koneckonců si důkladně předem promýšlím, co dám na blog a tedy všanc veřejnosti a co ne), ale uvedení zdroje považuju za naprostou samozřejmost. Už se mi několikrát stalo, že jsem svoji fotku někde našla, bez jakéhokoliv uvedení, odkud pochází. Vždycky mi to vyrazí dech. A když se pak ozvu (a to píšu vždy slušně, vysvětlím a požádám o uvedení zdroje), často narazím na naprosté nepochopení, o co mi jde. "Vždyť je to jen fotka..." Ta úplně mizivá úroveň právního povědomí (pominu-li prostou slušnost) u nás je fakt smutná.

      Vymazat
    10. Ha! Jsem moc ráda za názor právničky! Díky moc za komentář! Přesně takhle to cítím a jsem ráda, že to mám i podložené študovanou hlavou. Mimochodem, krásně vyšíváte! :)

      Vymazat
    11. Súhlasím so všetkým, konkrétne pri foto ide jednoznačne o uvedenie zdroja. Lebo prosto keď tú fotku necvaknete nie je vaša. To isté s článkom, raz nie ste autor tak nie ste, bodka. Čo sa týka výroby u mňa teda pre vlastnú potrebu uvediem vždy tutorial alebo blog, ktorý ma inšpiroval. Lenže pri šití je to ťažké, všeobecné pravidlá strihov asi nie sú ničím majetkom, je to všeobecná znalosť. A keď si kombinujem vlastnú farebnú kombináciu už to zas nie je celkom to isté, ale je rozhodne fér uviesť aspoň inšpiráciu a neprisudzovať si ..aha toto ma dnes v sne napadlo.
      Logo super a je potreba takúto osvetu, inteligentným a zodpovedným to dôjde.
      A prečo ten zmysel v našich krajinách nie je.. lebo u nás je cool si kopírovať aj diplomovky a diplomy, tak potom čo sa dá čakať keď už aj deťom príde opísaná písomka ako víťazstvo. Je to vo výchove.

      Vymazat
    12. Výchova! To je pravda pravdoucí, ta dělá hodně. Když je na to zákon krátký, vítězí to, co má člověk zakódované v hlavě od malinka. Ale já bych nás takto neodsuzovala, kopíruje se všude, to není jen náš problém. Jsem optimista! Niko, díky za názor!

      Vymazat
  4. Podle mě je to jasné:-) Prostě pod každou půjčenou fotku se musí dát odkaz na původní zdroj. Spousta dobrých blogů na tomhle "půjčování" funguje - např. známá Radostina ze 79ideas nebo Chic Ada ... atd. Ony prostě na svých blozích ukazují to, co se jim líbí a co je inspiruje a to je podle mě v pořádku. Navedou nás na něco, co nejsme schopni sami na internetu v tom množství najít a vlastně nás s tím seznámí. Některé blogerky a weby jsou za to rády a je to pro ně reklama, že se o nich dozví další čtenáři nebo zákazníci. Jinak s tím Pinterestem je to teda složitější. Když dělám článek a potřebuji více inspirací, tak samozřejmě nejsem schopná všechno sama nafotit (/a to fotím denně:), takže si je tam půjčím a snažím se ke každé fotce najít původní zdroj. Někdy je to dost složité, protože fotky jsou už tolikrát přepinované, že autor prostě zmizí. No a u šití nebo tvorby vůbec je to debata na dlouho. Tam je opravdu tenká linie mezi inspirováním se a vykrádáním.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo jo, Pondělí, co by právnička, to tu vysvětlila pěkně. U fotek musí být zdroj a okřídlená slova "via Pinterest" fakt nestačí :)
      Díky za názor! Koukám, že s tím bojuje víc lidí :)))

      Vymazat
  5. To je hodně zajímavé téma. Často nad tím přemýšlím a i hledám informace.

    S Pinterestem se to má tak, že dokonce mají v pravidlech, že se smí vkládat jen fotky, ke kterým člověk má práva, a když se tak neděje, zodpovídá pinující. Takže technicky ani připnutí na vlastní nástěnku není úplně v pořádku. Ale přesto sama Pinterest používám, se přiznám. Zase na obranu pinujících, spousta webu a blogů ke sdílení na Pinterestu přímo vybízí, přidává tlačítka.

    Ale uvádění zdrojů, to mi přijde jako naprostá samozřejmost a na uvedení via Pinterest (případně Facebook, Twitter a spousta dalších sítí) jsem docela alergická. Zdroj je pro mě jednoduše ten, který to vytvořil nebo zaplatil, ne nějaký cizí blog nebo Pinterest. Hodně používám Google Reverse Search, často jsem tak schopná najít opravdu ten původní zdroj. A vždycky koukám, jestli na zdrojovém blogu není uvedeno, že se fotky bez dovolení používat nemají, to respektuju. Sice vím, že by se člověk měl vždycky zeptat, jestli smí fotku použít, ale na druhou stranu by asi všechny blogy vymřely, a velké blogy a weby by byly zaplavené dotazy, na které by stejně nestíhaly odpovídat. Tak se řídím selským rozumem, i když striktně právně to v pořádku není, myslím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám pocit, že ale tlačítkem Pinit bývají označeny jenom fotky, přímo toho konkrétního blogera (často to teda bývá na blozích), takže to je nějaký jeho výběr vlastních fotek, což mi přijde naprosto košer. Taky o tom tlačítku uvažuju, že bych ho třeba k nějakým obrázkům přidávala, protože si to lidi stejnak stahujou, co jsem si všimla. Teda, ne že bych jich bylo nějak moc, ale prostě už jsem to zaznamenala. Tak to tomu radši dám požehnání, samozřejmě v nějakém rozumném měřítku, abych nebyla nakonec bez práce a nejedla kořínky :)))
      No a jak píšeš, nezbývá, než se řídit vlastním rozumem.

      Vymazat
    2. Ahoj, přiznám se, že já to taky řeším - hlavně mě teda udivuje, kolik lidí zveřejňuje na svém blogu recepty z tištěných kuchařek - já bych si prostě nedovolila dát na blog recept třeba od Dity P., samozřejmě pokud ho již ona sama nezveřejnila. Nebo třeba Tilda střihy, to je to samé. Když si koupím něco, co se mi líbí, napíšu o tom - ale spíš dělám reklamu a nechci přeci poškozovat autory vykrádáním. U fotek z Pinterestu se snažím dát celý odkaz, ne jen via Pinterest a to mi nevadí.

      Vymazat
    3. Roque, ráda Tě zase vidím!
      No tak to jsme dvě, koho to udivuje :)
      Uvádět zdroj je základ, souhlas!

      Vymazat
    4. Myyno, ano i ne. Sice se dá tlačítko vložit jen k jednomu obrázku, ale v mnoha případech se to dělá pomocí skriptu, který se vloží jen jednou a tlačítko se pak objevuje u všech fotek, které na blogu jsou. Navíc teď Pinterest zavedl, že každému brouzdači, který má ve svém prohlížeči nainstalované pinovací tlačítko v liště, se automaticky objevuje tlačítko Pinit u kompletně všech obrázků, tedy bez toho, aby si ho tam autor/blogger sám dal.

      Ale já měla spíš na mysli všechna ta nejrůznější sdílecí tlačítka, nejen Pinit. A ten rozpor, že se na webu uvede copyright a hned vedle pobídka ke sdílení - často i ke sdílení v bloggeru, tumblr apod.

      Ještě bych dodala, že cítím rozdíl mezi produktovou fotkou, u které předpokládám, že byla vytvořená právě proto, aby se o produktu mluvilo (a tudíž sdílení je nejspíš žádoucí, samozřejmě s uvedením zdroje) a fotkou, která je "produktem" sama o sobě.

      Vymazat
    5. Tak to už je to trochu moc, defaultní tlačítko pro pinování...
      Jasný, já si myslím, že každej, kdo přemýšlí hlavou, musí poznat, co si může dovolit stáhnout a co ne (produktové vs osobní fotky).

      Vymazat
  6. Moc zdravím,
    kopíruji co jsem právě psala Jane:
    co jsem od ledna bez pravé ruky, trávím čas brouzdáním právě na Pinterestu, našla jsem tam hromadu inspirace a já tak miluji anglické zahrady a těch tam, je, v tu ránu jsem přenesená v jiném světě. A k tvé otázce. Nu jen tak jsem si tam zadala Green gate a samo vylezla hromada fotek a ejhle i spousta mých, ovšem bez odkazu odkud, že jsou, což mě zamrzelo, protože původce (kdo si je odebral) je češka, a zrovna ve své složce, či jak tomu říkají, má spoustu fotek z mých stránek jak z mmb tak blogu, tak jsem pátrala dál a díky ní má v pinech mé fotky už hromada zahraničních lidí, mě to nevadí, ale mrzí mě, že tak ty dotyčné nevidí kdo si s tím vším dává takovou práci. Já také když vidím nějakou super fotku, rozkliknu a hned vlezu na blog ze kterého pocházejí, našla jsem tak hromadu úžasných blogů i spřízněných duší.
    Jinak na druhé téma "kopírky" nu mohla bych vyprávět. Vytáčí mě.. živím se už skoro 14let keramičinou, vše jsou mé výtvory, mé "děti", hromadu z nich vyrábím už 10let jak jsou oblíbené. A pak nastoupí nějaká kopírka, a pod okopírovanou věc dá obdobný název, což já mám specifické, a ještě k tomu dodá "právě jsem vymyslela"....
    Musím se smát, pač viz. výše, jsem 2 měsíce bez pravé ruky, tak nemohu vyrábět, ale v hlavě už toho mám vymyšleného,....ale kopírky se s tvorbou zarazily, načisto nic. No ale to je bohužel úděl internetu, nedá se nic dělat.
    Zmorkusovic

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím morkusovic a jejich krásné fotky na blogu! Projela jsem to sice jen narychlo, ale určitě se vrátím! :)
      No, koukám, že jsme se tu pěkně sešly (škoda, že ne sešli) a vidím, že ten problém je dost rozšířený. A to, že Vaše kopírky zarytě mlčí v době Vaší indispozice je teda do nebe volající!
      Držím palce, ať je vše brzy zase dobré a proti kopírkám holt platí jen jedna věc - být napřed. Nápady, technikou, precizností. Nic jiného se s tím asi dělat nedá.
      Já se osobně stokrát radši vracím na blogy autorské, než na ty, co jen přepinovávají fotky. Práci s focením si přece může udělat každý, když už teda má ten blog :)
      Hezký večer!

      Vymazat
  7. naprosto souhlasím. já osobně jsem blogu samovolné stahování fotek zablokovala. klidně je poskytnu, ale musí si o ně lidi říct. ;-) bára.kára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báro, to je ale velmi naivní :) Kdybych chtěla, stáhnu od tebe cokoliv ;) A věřím, že nejsem jediná, kdo to umí.

      Vymazat