středa 12. února 2014

Arnošt Karásek

Posledních pár dní soutěže tady!

***************************************

Nedávno u nás doma padla řeč na knihu Čaroděj ze země Oz, kterou v roce 1902 napsal L. Frank Baum a která je jakýmsi americkým ekvivalentem brilantní anglické Alenky v říši divů (tu v roce 1865 napsal Lewis Carroll). M. Čaroděje nikdy nečetl a tak jsem knihu při první příležitosti přitáhla od našich z domova.

Je to jedna z nejosahanějších a nejopotřebovanějších knih u nás v rodině. Dlouhá léta trůnila na chalupě, kde jsme si ji léto co léto neúnavně četli. Neboť je krásná. A ještě, a to je neméně důležité, překrásně ilustrovaná.

Jedná se o vydání z roku 1962 a autorem obrázků je Arnošt Karásek, narozený v Bytřici pod Pernštejnem. Vystudoval pražskou VŠUP a knihu ilustroval, když mu bylo 42 let.

Ve zkratce jde o to, že holčičku Dorotku z Kansasu a jejího psa Tota odnese tornádo (v knize jej poeticky nazývají vichřice) a ona se dostane do divné země, potkává strašně divný lidi, jako například Mrkali a Mlaskali, a cestou se k ní přidají neméně divní společníci a všichni pak hledají mocného čaroděje ze země Oz, aby jednak vrátil Dorotku zpátky domů a jednak i jejím kamarádům prokázal malou službu, protože se ukáže, že každého z nich cosi trápí.

Oskenovala jsem pár obrázků na ukázku a speciálně, prosím, zaostřete pozornost na Dorotčiny outfity, protože je má fakt vymazlený, ačkoliv se nikde v knize nepíše, že by cestou navštěvovala obchody s konfekcí. Pan Karásek totiž nedokázal zapřít (a proč by to taky dělal), že je původně vyučený dámský krejčí a Dorotku opravdu pečlivě oblékal. Krásně!






Ilustrace jsou to opravdu nádherné, myslím, že se jednalo o akvarel a tuš, ale jistá si opravdu nejsem. Některé motivy jsou až folklorní a detaily občas nečekané, jako třeba jakoby vyřezávané efekty na křídlech čápa nebo jen tak přidané nenápadné malůvky ryb vznášející se ve vzduchu v Černém lese (předposlední obrázek). Kdo tohle vymyslí? Dítě a nebo ilustrátor s dětskou fantazií bez hranic. Za mně palec nahoru a neskonalý obdiv.

P.S. Založila jsem tímto nový štítek "Knižní ilustrace", kam budu nepravidelně přispívat. Kupí se mi zajímaví ilustrátoři a takhle tomu alepoň dám řád.

10 komentářů:

  1. No, to je úžasný. Velký obdiv k panu ilustrátorovi i Tvému popisu. Já znám Čaroděje Oz jen z toho amerického filmu s Judy Garland. Moje mladší ségra na to pořád koukala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tam ovšem měla nebohá Dorotka celou dobu jenom modrý šaty se zástěrkou :)

      Vymazat
  2. Knížku Čaroděj ze země OZ z roku 1962 jsem jako holka měla doma a patřila k mým nejoblíbenějším. Škoda že se při stěhování někde ztratila... A ty úžasné ilustrace A. Karáska. Dodnes je mám před sebou, úplně mě fascinovaly...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle mne jsou to jedny z nejkrásnějších ilustrací, co znám.

      Vymazat
  3. Studoval jsem na UMPRUM u prof. Svolinského a Arnošt byl jeho asistent. Byl to vynikající grafik a ilustrátor, ale v posledních letech maloval kouzelné velké obrazy,které jsou bohužel téměř neznámé.Jeto velká škoda!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máte vzpomínky, které Vám upřímně závidím! Pana Karáska hodně obdivuju a dozvědět se o něm víc by bylo strašně zajímavé, ale moc infomací jsem nikde nenašla a o velkých obrazech už vůbec ne. Opravdu velká škoda!

      Vymazat
    2. Zdravím Vás! Já už jsem materiály co jsem měl předal jedné známé, která je publikovala na adrese: zuzi58.rajce.idnes.cz/Arnost Karasek ilustator/. Jsou tam jeho ilustrace,katalog, bohužel černobílý, z jeho poslední výstavy, fotografie s námi studenty a jeda velká grafika, kterou vlastním. On i když byl asistent tak s námi jednal jako s kamarády.Potom dělal redaktora v Dětské knize,z té doby je také Čaroděj ze země OZ. Po jeho tragické smrti jsem na něho dlouho vzpomínal.Srdečně Vás zdravím! v.z.

      Vymazat
    3. Dobrý den! Tak to je nádhera, děkuju moc za odkaz!
      A jak zemřel?

      Vymazat
    4. Na vaši otázku se mi těžko odpovídá. Nemám o tom dost věrohodných informací, ale vím, že onemocněl nějakým nervovým onemocněním (snad progresivní paralizou, která se údajně dala přenášet i přes jedno rodové koleno). Měl mít ještě výstavu grafiky v Hollaru, ale už k ní nedošlo, údajně svá díla ničil.Škoda, že na tak významné umělce se časem zapomíná.Abych vůči vám nebyl tak anonymní, nevím jestli je to možné,na počítači se teprve učím,mohu vám nabídnout k prohlédnutí své stránky:www.vaclavzeman.cz srdečně Vás zdravím! vz

      Vymazat