čtvrtek 16. ledna 2014

Phu Quoc

Jeden den jsme si půjčili motorku a večer se vrátili obalení rudým prachem. Ale zase můžeme říct, že jsme viděli i něco jiného, než hotelovou pláž.

Ostrov má na délku asi padesát kilometrů. Středem vede stará prázdná dálnice k vojenské základně na severu, která je z dob, kdy se Vietnam cítil ohrožen Kambodžou (zcela oprávněně). Kambodža je vzdálená 15 km ze severního cípu ostrova.

Zbytek cest je tu zoufale prašných. Tak prašných, že jsme se chvílema bořili s motorkou do jemně oranžových pastí a já musela sesednout a popoběhnout (naprosto skandální míra pohybu, když nepočítám pár temp v moři).

Pobřeží částečně okupují farmy na rybí omáčku. Cesty lemují desítky sít, na kterých se suší na slunci ančovičky. Následně putují do velkých sudů, kde za nesmírného smradu fermetují až do tekutého stavu. Výsledkem je sice smrdutá, nicméně, pro asijskou kuchyni, velmi důležitá ingredience. Nu což, kvalitně jetej Camembert taky nevoní po fialkách, žeano.


Sušící se ančovičky.


Ve vnitrozemí pak fungují pepřové farmy, kde se pěstuje černý pepř. No a ve vodě se kromě ryb vyskytují perly. Kultivované.

Perlové farmy tu založili Japonci, kteří v sedmdesátých letech přišli na technologii výroby mořských perel řízeným odchovem. Protože ale japonské vody asi nejsou nejvhodnější, zvolili ty místní, čisté a klidné. Asi 70 % místní produkce z perlových farem putuje na japonský trh, zbytek všude možně. Místní perly patří k jedněm z nejvyhledávanějších po celém světě.

Má Myyna perlu? Jasně, že má...



No a nebyla bych to já, kdybych alespoň nějak nezaměstnala svoje ruce, když už hlava stávkovala. Jako správná Robinsonka jsem náš příbytek ozdobila třemi "zvonkohrami" z mušlí. (Ani jednu jsem za celý čas neslyšela, byť jen jedinkrát, zacinkat, takže jsem je udělala blbě, ale neva.) Nechala jsem je tam viset a pevně věřím v zachování tradice zvonkoher a pokud se sem jednou vrátíme, doufám, že najdeme všechny bungalovy krásně omušlené.

Za tímto účelem doporučuju na dovolené vozit provázek (nejen na pověšení prádla) a kudličku. Jo jo, tati, děkuju moc, žes mi dal na podzim k narozeninám otevírací kudličku, což byl jeden z nejlepších dárků, jaké jsem v poslední době dostala. Protože mít vlastní kudličku je nejvíc. Jako fakt. Hlavně pro někoho, kdo furt něco kutí. A ještě vystřelovací. Hned, jak jsem se té vystřelovací čepele přestala bát, všechno šlo jak po másle. Miluju ten nůž.



No a tímto se loučím s ostrovem Phu Quoc a přidávám ještě pár plážových idylek. Další vyprávění bude ze Saigonu, kde se právě nacházíme.







10 komentářů:

  1. Za prvé! Krásné fotky! Za druhé, chudáci ančovičky sušené na sluníčku (doufám, že jim někdo nejdřív pomůže ze světa a až pak je suší), ale já je stejně miluju jíst! Za třetí, máš nádhernou ruku (je předpoklad, že i tu druhou, která není na fotce:) a PŘEKRÁSNÝ PRSTEN!! :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olívko, děkuju! Tos mě překvapila, neboť jsem si říkala, jestli tam tu svojí ruku s vrásčitou a zničenou kůží ze všech možných sajrajtových mastí na ekzem, které jsem za celý život použila asi tunu, mám vůbec dávat :). Fakt.
      A co se ančovićek týče, netuším, co předchází sušení, ale tady se chovaj ke zvířatům dost brutálně, takže se obávám, že je nijak nezabíjej, ale nechaj je prostě vysušit :(. Já třeba vůbec nevim, jak chutnaj, ale rybí omáčku používám místo soli při vaření :). Si je někdy koupim a ochutnam, když je tak chválíte.

      Vymazat
  2. Konecne si sa ozvala! :-) Nadhera! :-) Ja ancovicky ako Olivka nelutujem ja ich jem! :-) Ruka prsten perla - krasa! A fotky z plaze - raj! Adika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adiko, už jsem měla trochu absťák po psaní, tak jsem ráda, že můžu zase v klidu blogovat :). A děkuju!

      Vymazat
  3. Prsten fantasticky... Zvonkohru si vyrobim, uz som nazbierala slimacie ulity a muslicky mam

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě velmi pošimralo ego, že jsem inspirovala zrovna Tebe :)

      Vymazat
  4. Oh! Ta plááááž .... tam bych si tak na tři dny lehla, jen četla, cpala se melounem a četla. Ten prystýnek je vážně krásný a moc Ti sluší!

    OdpovědětVymazat
  5. Ta perla je nádherná a moc se mi líbí zvonkohraní :) já dostala od rodičů švýcarský nůž - základ výbavy, a tahám ho s sebou skoro všude ;) to moře vypadá krásně :) a nádherný fotky, jako vždy! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, Georgie!
      Perla je fakt krásná, pořád se na ní dívám. Jsem straka :)

      Vymazat