sobota 19. října 2013

Co mi zní v hlavě - Music Inspiration #1 Arctic Monkeys

Dostala jsem nápad s vámi sdílet tipy na zajímavou muziku. Nevím, co na to řeknete a uznávám, že tady platí zlaté pravidlo "sto lidí, sto chutí". Ale přeci jen se o to pokusím a uvidíme, jestli vás to bude bavit. A schválně to dávam na sobotu, aby to bylo pocitově ještě víc nezávazné.

Muzika mě provází už od dětství. Už jako malá jsem se dožadovala puštění "robotů", to mi byly asi tři roky a "roboti" byla německá kapela Kraftwerk, která je na hudební scéně dodnes a je to legenda elektroniky. Nebudu vás unavovat detaily, je to hodně specifická muzika a mám jí pořád ráda.

Zhruba v deseti jsem dostala svůj první walkman na kazety a tajně doma kradla kazety rodičů, neb jsem žádný jiný zdroj hudby neměla. A tak jsem si tříbila vkus na Davidu Bowiem, Kate Bush, Beatles a Pink Floyd. Řekla bych, že jsem to vzala za správný konec.

Pak přišla puberta, deníčky, vzkazy psané po lavicí s kamarádkou a společné pročítání Bravíčka. Tady se mi vkus trochu pošramotil, neb jsem šílela u takových absurdit, jako byl Chesney Hawkes a Paula Abdul. Jako Paula byla ve svém oboru celkem dobrá, ale ten Chesney... No děs (schválně si ho najděte na Googlu, budete se strašně smát už jenom z toho, jak vypadal). Naštěstí mě minula éra Take  That a Ace of Base, to zasáhlo až mojí mladší sestru. Zdravím, Luci!

Pak jsem nastoupila na střední a už to jelo ve velkém. Náš třídní nám na začátku hodiny pouštěl vždycky jednu písničku od nějaké zajímavé kapely a k tomu nám o tom něco pověděl, což bylo strašně super. Patti Smith, Depešáci, Pearl Jam, znova Beatles, The Cure, Nick Cave... V prváku jsem se hrozitánsky zakoukala do jednoho čtvrťáka (taková drzost!), ale on mi dal podmínku, že se se mnou bude bavit až ve chvíli, kdy začnu poslouchat Zappu, Sonic Youth a podobné šílenosti. Všechnu jeho doporučenou muziku jsem si poctivě sehnala (vždyť šlo o všechno!), mezi tím mi čtvrťák dostudoval a zmizel, ale začla pro mně jiná láska, láska k Sonic Youth. (Zappu jsem nedala do dneška.) Což je teda taky docela divná kapela, která se bohužel před nějakou dobou po třiceti letech rozpadla. Fňuk. Mám od nich všechno.

Ale neskončilo to a já pokračovala v téhle Odysee a pokračuju dodnes a nechtějte vidět můj archív, to jsou prostě hodiny a  hodiny hudby na dlouhé týdny a měsíce. A stále sbírám další. Ovšem, jsem poměrně rezistentní vůči novým kapelám, to už mi nějak neleze jaksi do srdce.

A co mám ráda?
Mám hodně široký záběr, od elektroniky a breakbeatu, přes taneční muziku, indie až po vážnou hudbu. Musí to být ovšem svižný (třeba uplně nesnášim Enyu a podobné usínací záležitosti), požaduju výrazné beaty a jasnou melodii.

Mám ráda takovou tu muziku, která se vám dostane pod kůži a vy máte najednou chuť si třeba zapálit cigaretu (ačkoliv jste s tím dávno sekli), nechat se potetovat, začít skákat, jít strašně rychle nebo v autě šlápnout na plyn. Prostě muziku, která ve vás budí vaše divočejší, svobodnější a odvážnější já.

Pro dnešek bych vám s dovolením naservírovala nové Arctic Monkeys, což je jedna z mála mladých kapel, které jsem teď vzala na milost, protože jejich poslední album z tohoto roku je podle mě velmi povedené. Předtím jsem je nemohla ani slyšet, ale tohle album, které se zove jednoduše AM je pecka.
Arctic Monkeys jsou britové a vypadají docela roztomile.

Takže v poslední době si dost pouštím tohle a jedna z nejoblíbenějších písniček na albu je tahle (Do I Wanna Know).

Jo a dejte mi vědět, jestli vás tohle ba, protože jestli neba, tak vám muziku nutit nebudu, slibuju!





12 komentářů:

  1. Me to ba! Mozna proto, ze mam podobne. Priznavam se, Ace of base jsem poslouchala v 5. Tride, nastesti na gymplu uz je nahradila Nirvana a tak. Arctic M. mam taky rada. Taky mam sirsi zaber od punku k Prazskemu jaru. A nemuzu dechovku, moc nemusim reggae (snad se to tak pise :-) a nesnasim jazz - to me sice mrzi, ale proste na to nejsem. Ale pomalejsi mam rada, uplne nejvic Hooverphonic nebo Extazi sv. Terezy, diky za bezva post!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Roque! Díky! Docela se mi ulevilo, bála jsem se, že mě za to asi ubijete myšima :). Dechovka mi sedí na vesnici, jinde ji nechápu a reggae mi zase nevadilo v Karibiku, kam patří, ale v našich končinách mi připadá vyloženě trapné :))). Při jazzu usínám, ale třeba se k tomu časem propracuju. Ale, takový acid jazz nebo nu jazz nejsou vůbec špatné věci, hodím sem příští sobotu mojí oblíbenou nu jazzovou kapelu. Hooverphonic mě taky ba a Extaze byla výjimečná, pokud si pamatuju dobře, tak to byla první česká kapela, která se dostala na MTV. No a Honzík s Kateřinou byli prostě k sežrání. A jsou vlastně pořád.
      Díky Roque a hezký víkend!

      Vymazat
  2. Já to taky vítám! Sama se totiž v hudbě skoro neorientuju a poslouchám skoro výhradě to, co mi doporučí ti, na které já dám. Nějak si novou hudbu prostě neumím hledat. A navíc se mi všichni za můj vkus, pokud teda vůbec nějaký mám.), děsně smějí. Já jsem totiž výhradně na hity a to i ty hodně popové.) A nebo to musí být pořádně "plastic" - jako je třeba Barbie Girl nebo cokoliv od Fantastic Plastic Machine:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super! Tak já Ti sem tam něco doporučím, teda pokud na mě dáš :) Na Fantastic Plastic Machine se musím podívat.

      Vymazat
  3. Supr téma Myyno :) Začátky jsme měly docela podobné ;) V současnosti pořád něco nového objevuju a moje sbírka se rozšiřuje a rozšiřuje... :P Ze starších mám ráda třeba Cranberries, Johna Lennona, Ozzyho a Sex pistols, z novějších třebaaa Cardigans, Coldplay, Gotye, Incubus, Jamiroquai, Morcheebu, Massive attack, Portishead, Amy W., Bruno Mars, Funset, Korn, Marilyn M. a nebo třeba Pipes and pints :) je toho spousta..!
    TWF Kami*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co třeba Florence and The Machine nebo Yes, Yes, Yes! ? Mám ráda jené ženské hlasy dohromady se svižnou hudbou :)

      Vymazat
    2. Ty neznám, ale zkusím :) K*

      Vymazat
  4. Markét, bezva nápad. Muziku mám ráda, poslouchám ji tedy hlavně v autě, takže se těším na další tipy! Nemám svoje vyhraněné interprety, stále mě baví Coldplay a nedávno jsem ujížděla na Lana Del Rey. Hezký zbytek víkendu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se nápad líbí, udělám pravidelné hudebně-filmovo-knižní soboty :)
      Lana Del Rey mě taky baví, jen mám trochu strach z toho, jak vypadá. Příliš perfektní, než aby se tomu dalo věřit :) Asi si rozumíme ;) Ale hlas má excelentní, na koncert bych klidně šla.

      Vymazat
  5. Mě to teda hrozně BA!!!! Chcu ještě :)))

    OdpovědětVymazat