pondělí 23. září 2013

Staré časy

Našla jsem poklad. Teda, ten příběh je o kapku složitější, ale povím vám ho ve zkratce... V devádesátých letech jsem si zhruba od roku 93 začala kupovat Elle. Tenkrát velký svět, krásné modelky, nádherné fotky... Pro holku v pubertě inspirace jako blázen. Hltala jsem to (Elle vděčím za to, že se mi vkus začal tříbit poměrně brzo a taky jsem pečovala o pleť tak poctivě, protože tam prostě psali, že se to má dělat, že z toho do dneška profituju), takže je jasný, že Elle se mnou prošla všemi mými adresami, nevyhazovala jsem jí a skladovala na horší časy. Kvůli těm fotkám, především.

Pak jsem ty časáky ztratila z dohledu, vyměnila několik měst, kde jsem žila, na Elle zapomněla, pak dala příkaz k hromadnému vyhození, znovu zapomněla a když jsem si nedávno vzpomněla a posteskla si, že jsem je vyhodila, jedna dobrá duše mi řekla, že se tak nestalo, že je schovala a já jsem tak dostala svůj poklad zpět.

A můžu vám říct, je to mazec. Nejen, že úroveň toho časopisu byla tenkrát mnohem výš než je teď, ale i fotky byly mnohem zajímavější, o modelkách ani nemluvě. To byly prostě persony.

Byla to doba, kdy modelky měly ještě tuk, prsa a plné tváře. Byly štíhlé, ale přirozeně. Byla to doba mojí absolutně nejoblíbenější modelky Lindy Evangelisty a také Christy Turlington, Carly Bruni, Cindy Crawford, atd...

Móda se sice vrací pořad dokola, ale tenkrát byla divočejší. Móda devadesátek mi je mnohem bližší a příjemnější, protože mi připadá víc kreativní. Teď je to nějaké uhlazené, řekla bych.

Naskenovala jsem pár fotek, ať se pobavíte. Já jsem se bavila nejen nad nima, ale i nad svými vyplněnými testy o vztazích, sexu, povaze... To, co jsem tehdá kroužkovala, bych teď nezaškrtla ani náhodou. Prostě legrace.

Linda a rok 1997.


Osmnáctiletá Laeticia Casta, rok 1996.


Christy Turlington, 1997.


Cindy a její ženské křivky, rok 1996.



Páry, které už dávno neexistují, rok 1996.


Příprava na zimu před patnácti lety. Je něco teď jinak? Ani ne, že? Snad jen saka se nám zkrátila.


Divoké etno ze stejné zimy. Zábavné!


A teď pozor! Zdánlivě se začaly tenisky (nebo sportovní boty, chcete-li) drát do módy až v posledních letech, ale opak je pravdou. Tady je důkaz. Tuším, že rok 1996...


Odhalené pupíky už máme taky zpět. Rok 1997 a opět Christy Turlington.


A nakonec, geniální fotky Lindy Evangelisty (jak se to sakra správně čte, to netuším do dneška) stylizované do podoby Sofie Loren. Sice rok 1990, ale fotky byly v Elle 1996 v článku o duu Dolce&Gabbana.


Tak hezký týden přeju! Užijte si posledních teplých dní, prý fakt přijdou a příští týden už bude utrum.


13 komentářů:

  1. Díky za zprostředkování krásných vzpomínek. Řekla bych, že některé Elle covers jsou nesmrtelné, na některé si pamatuji. Sama tu mám štosy starých časáků, je jen otázka času, kdy budou muset uvolnit místo novějším, nebo něčemu jinému. A máš pravdu. Ty modelky byly a stále jsou krásné a zajímavé ženy, móda pořád inspirativní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě pár desítek let a ty časáky budou sběratelský kousek. Nevyhazovat! :)))

      Vymazat
  2. Krásné, taky si tu dobu pamatuji. Linda Evangelista byla jak chameleon. Všechny ty modelky jsou krásné i dnes. Já jsem vše při každém stěhování vyhodila, i když u některých časopisů mi to bylo i líto.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Každé stěhování" mi zní jako "Bydlela jsem na mnoha místech" :), to je mi blízké, já měla taky už tolik adres, že to není ani možné. :)
      Časáky naštěstí zůstaly v Teplicích, takže přežily :)

      Vymazat
  3. Můžu se zeptat, kdy je prosincový Dyzajn Márket? Díky! Bára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báro, je mi líto, vůbec nevím, protože prosincový neplánuji navštívit ani na něm prodávat, ale zkus to na jejich Facebooku! :)

      Vymazat
  4. Nejlepší vzpomínky.) Tuhle Elle s Christy si úplně pamatuju! A ta kvalita tehdy ... aaaaaachhh, já ji chci zpět.( A jako fanynka raných vydání bych Tě jen lehce poopravila - první číslo Elle v ČR vyšlo v roce 1994:) Bylo mi deset a zatímco si moje kamarádky ještě hrály s barbínama, já četla Elle a znala nazpaměť každou křivku i oficiální životopis tehdejších topmodelek. Vedla jsem si o nich totiž sešit :) Tehdejší ikony dneska nikdo nedožene, co?.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, a já myslela, že jsem si ji začla kupovat v šestnácti a ono v sedmnácti :) Děkuju za opravu.
      První číslo teda nemám, začla jsem si ji kupovat od července 1994 a to byla tenkrát na obálce ta Němka... teď mi to vypadlo a její fanynka jsem nikdy nebyla :)
      A máš je schované ty staré Elle?
      Já si dneska asi po roce koupila zas novou Elle, je hrozně tlustá, tak jsem na ní zvědavá. Dávno jsem jí už zatratila. Grafika, styl psaní, fotky... mizerie :(

      Vymazat
    2. Claudia Schiffer? Tu jsem taky nikdy moc nemusela. Nebo Nadja Auermann? Tu jsem naopak milovala.) A časáky nemám ... jen sem tam nějaký zatoulaný. Skladovaly jsme je u kamarádky v pokojíčku, kde jsme pořádaly časopisové dýchánky, ale on už to dávno její pokojíček není a asi je někdo už dávno vyhodil:(

      Vymazat
    3. No jasně, Claudia! Nadja byla krásná! A taky Amber Valletta :)

      Vymazat
    4. Jo Amber, ta byla úžasná. A pak začala hrát ve filmech.) Jako Uma, ta taky byla dřív modelka.

      Vymazat
  5. Narazila jsem na tvůj blog :-) Jsem totiž taky milovnice ELLE z devadesátých let. Kupovala jsem je, pamatuji si, jejich vůni, kdy jsem je četla, příležitost, kdy je máma koupila. Já je pak po maturitě věnovala knihovně a teď jsem si na ně vzpomněla a dávám si sbírku zase dohromady (přes bazary, atd). Prostě na ně nějak ulítávám :-) Stále mi nějaká čísla ale chybí :-( Založila jsem na pinterestu dneska stránku s obálkami, když budu mít chuť a čas, tak je budu postupně doplňovat.
    https://cz.pinterest.com/michaelatamokov/elle-czech-republic-covers/
    Mějte se!

    OdpovědětVymazat