sobota 14. září 2013

Ladislav Sutnar - průkopík moderního designu

My, co se scházíme tady na tom blogu, máme rádi hezké věci. Jak jsem si všimla. Taky se nám líbí designovky. Tak pokud ho neznáte, ráda bych vám ho představila -  Ladislava Sutnara, průkopníka moderního užitého designu nejen u nás, ale i v Evropě a taky v USA. Průkopník užitého designu je překvapivě Čech a já si myslím, že se o něm hodně málo mluví, pokud vůbec. Se vzrůstající oblibou klasického minimalistického designu padesátých a šedesátých let se v dnešní době i hojně kopíruje.

Já jsem toho názoru, že už se asi nedá vymyslet mnoho nového a proto není na škodu inspirovat se u někoho tak všestranného a geniálního, jako byl Ladislav Sutnar. Ten člověk měl jedinečný cit a vkus! Díky němu se nejen české domácnosti plnily nádhernými čajovými a moka servisy, sklenicemi čistých a funkčních tvarů, příbory, do knihoven se ukládaly knihy s přebaly, které navrhoval právě on. Navrhoval i hračky, loutky, stavebnice, světelné reklamy, prostě všechno, co nějak souviselo s běžným životem.

Jako malá jsem měla v domečku pro panenky obývák, který navrhoval právě on. Jen jsem to nevěděla a samozřejmě se to časem někam ztratilo. Taky si pamatuju, že jsem před osmi lety v jednom vetešnictví narazila na skleněný nápojový servis od Sutnara, za tisícovku! A já si ho nekoupila! Nebyly peníze. Mám z toho náběh na infarkt pokaždé, když na to pomyslím.

Co je zajímavé, že Ladislav Sutnar jako jeden z prvních navrhoval reklamní plakáty a spolu s Josefem Sudkem (ano, s jedním z našich nejznámnějších fotografů) fotili reklamní fotografie. Například žárovky. A ty fotky jsou krásné!

Designer odešel na počátku druhé světové války do USA a už se nikdy nevrátil. Jeho dílo zůstalo v Čechách v klatbě, protože patřilo do doby První republiky. Do doby prosperity a sebevědomí, což se komunistům nelíbilo. Sutnara přímo zakazovali připomínat.

Až na konci šedesátých let se podařilo Jiřímu Šetlíkovi, tehdejšímu řediteli Uměleckoprůmyslového muzea navázat se Sutnarem kontakt. Na konci sedmdesátých let dokonce proběhla výstava českého funkcionalismu, kde dílo LS figurovalo, ale umělec sám se toho už nedožil.

Ke konci života především maloval. Ale zůstal v srdci designerem, protože obrazy, které vznikaly, velmi připomínají klasický grafický desing, který už se v dnešní době dělá především na počítači.

Obrázky jsou z knihy Ladislav Sutnar - Praha - New York - design in action a vydalo ho Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze v nakladatelství Argo v roce 2003. Je to můj poklad.



Souprava na čaj a kávu, 1936

Návrh příborů

Dřevěné hračky podle LS

Konvice na čaj a na kávu, cukřenka, koflík na moka s miskou, 1929 - 1932

Soubor na čaj, 1931. Podobný jsem nechala v tom vetešnictví...

Z cyklu Venuše, akryl, 1969, 1974

Venuše, 1967, tempera, akryl



Reklamní plakáty


Jednotný korporátní design pro firmu Addo-x v USA, dopisní papíry, vysačky, firemní textil. Jo, už v padesátých letech se tohle řešilo.

8 komentářů:

  1. Dokonalé! Ta souprava na čaj, i ty konvice, tomu říkám čistý minimalismus. Líbí se mi to všechno :-) Pěkný víkend, i když asi proprší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem Sutnarova velká fanynka! A jen ať prší, porostou houby a ty já ráda :)
      I Tobě krásný víkend! :)

      Vymazat
    2. My se chystáme na hrčířské trhy, aspoň jeden den po obědě by se mohla udělat skulinka bez deště :-)

      Vymazat
    3. V tom případku oprava, jen ať prší jen ve středních Čechách :) a u vás je krásně!

      Vymazat
  2. Diky za krasny post, uplne se kocham!!! Ma nadherne veci, tohle retro me moc bavi. A ten skleneny cajovy servis - mame hodne podobny zatim nekde v krabici - pozna se podle znacky, ze je to od nej?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Roque, vůbec netuším, jak to bylo značkované :(, ale to sklo je poměrně nezvykle tenké a takové do žluta. Až to vybalíš, pochlub se fotkou, to by mě zajímalo :). Každopádně, i kdyby to nebylo přímo to sklo z třicátých let, ale vypadá to podobně, musí to být i tak krásný :).

      Vymazat
  3. Ahoj, tak jsem to konecne vybalila a neni to Sutnar, ale Wilhelm Wagenfeld 1931 pro Jenaer Glaswerke - http://www.detesk.cz/cs/virtualni-muzeum/vyrobky-se-vztahem/
    lepsi foto jsem nenasla a nafotit to nezvladam, jde to fakt blbe -ale takze taky dobry :-) a jeste je to desne podobny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To neni jenom dobrý, to je přímo skvělý! Uplný poklad! :)

      Vymazat