čtvrtek 15. srpna 2013

Berlín - street art

Poslední den soutěžení, soutěž tu. Děkuju moc za všechny milé komentáře.
***********************************************************************

Nelze začít jinak, nelze vás nezahltit fotkama. Street art v Berlíně je, minimálně v centru, všudypřítomný. A jestli jsem v Hamburgu koukala jak puk, tady mi padala čelist.

Uvolněná Berlínská atmosféra je barevná právě i díky street artu a pouličním umělcům a musím s lítostí konstatovat, že Praha je proti Berlínu šíleně konzervativní.

Berlínské zdi jsou divoké, naléhavé, plné poselství a taky svobody. Očividně pouliční umělce nikdo neomezuje. Lidi obecně nic a nikdo neomezuje. Chodí si v čem chtějí, sedí u piva na zahrádce do půlnoci, aniž by se museli v deset sebrat a jít spát, protože ruší noční klid. Tahle svobodomyslnost se odráží na zdech a v podchodech, lemuje silnice, dotváří kluby a dvorky. Street art je všude. A když na to nejste zvyklí, tím víc to vnímáte, tím víc se divíte, kde se nám to zvrtlo, že jsme v Praze tak sešněrovaní. Jenže, Berlín je Berlín, je tím známý a každý národ, každé velké město si líže svoje postkomunistické rány jinak.

V ulicích Berlína jsem si připadala jak v raných devadesátých letech v Čechách. I u nás byl náběh na tenhle druh kultury, nezávislé kluby, pouliční umění, dokonce i v Ústí, v Teplicích, prostě tam, kde to žilo. A pak to utichlo. Šlo to do kopru, vzpomeňme třeba pražský Bunkr, teplický Knack, ústecký Tukan, karlovarskou Propagandu. Je to pryč.

Pro to nejzajímavější ze street artu se například vydejte do zdánlivě temného dvorku Hackesche Höfe na Hackesher Markt (hned vedle obchoďáku). A samozřejmě také k Berlínské zdi, u které mrazí i po letech. Měla jsem z toho husí kůži a mám ji i teď, když o tom píšu.

Krásná "bublinářka" na náměstíčku Hackesher Markt. Ladně pouštěla do nebe nevídaně obrovské bubliny. Děti běhaly a propichovaly je prstíky.


Ozdobený vchod do jednoho z mnoha berlínský dvorků.


Hackesche Höfe. Ve dvoře je kino a klub.


Street guerilla v Hackesche Höfe. Stojany na kola opletené barevnou vlnou. Něco podobného se začalo kdysi objevovat i v Praze na letné, ale zase to utichlo.


Krásná dívka v Hackesche Höfe.


Zábavný kouhoutek na dámských toaletách v jednom baru. Zapomněla jsem jméno, každopádně je na náměstí Rosethaler. To žluté vzadu je mýdlo napíchnuté na kovové tyčce. Praktické, neztratí se...


Tuhle masku jsem v různých barvách potkávala všude možně po Berlíně.




Berlínská zeď.



6 komentářů:

  1. Nádherný fotky! Miluju streetovky a ještě artový! Díky za reportáž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo! Bude toho víc. Fotek je spousta a dojmů taky :)

      Vymazat
  2. street art mám moc ráda. pěkně jsi ho na fotkách zachytila! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já mám ráda malůvky na ulicích, když mají ducha :). Díky Georgie!

      Vymazat
  3. To je nádhera, já tám chci(žít).)! A ta hlava ... ok, přiznávám, že v tom sebe trochu vidím:)) Takhle v kontextu ostatních se mi moc líbí.) Někdy do Berlína pojedeme spolu a Ty mě před ní vyfotíš, jo?.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iri, kdyby nebylo té němčiny, tak bych tam taky asi chtěla žít. Akorát, že němčina se mi nelíbí, je tvrdá. Ale výlet do Berlína beru! Vrátila bych se tam fakt ráda :) a s Tvojí milou společností by to bylo ještě lepší ;)

      Vymazat