neděle 30. června 2013

Jídlo a pití v Řecku

Nejsem žádný foodblogger, to přenechám povolanějším osobám, ale přeci jen si dovolím napsat pár řádků na téma papání v Řecku.

Řecká kuchyně obecně mi moc nesedí (mám moc ráda asijskou), je na mě těžká a mastná, ale velmi jsem si oblíbila pár následujících věcí: například pravé řecké tzatziky nevypadají skoro vůbec tak, jak je dělám já ze surovin dostupných v Čechách. Řecký jogurt na tzatziky je tak tučný, až v něm stojí lžíce a česnekem taky nešetří. Kombinace velmi poctivého hutného jogurtu, kopru, česneku, salátové okurky (která nebyla vůbec tak vodnatá jako v Čechách) a ohřátého pitta chleba byla naprosto lahodná. A uplně ideální jako oběd.


Další dobrotou byl řecký salát s feta sýrem, kyselými nakládanými bylinkami, velkými olivami, zeleninou a spoustou cibule. Oliv obecně jsme viděli tolik různých druhů, velikostí a příchutí, že jsme měli problém si vybrat. Některé mi chutnaly, jiné méně, někdy byly velmi hořké a jiny zase sladší.


Jako osvěžení v horku při západu slunce vřele, nejvřeleji a uplně seriózně doporučuju Recinu, pěkně vychlazenou na ledu, stříknutou trochou vychlazené vody. Úžasný, osvěžující a neškodný.


Jako dezert mě docela oslovila baklava, i když je velmi sladká a uplně by stačil malinkatý kousíček. Citrónový sirup s medem a nasekané ořechy společně s listovým těstem z baklavy nedělají zrovna nejdietnější zákusek, ale určitě aspoň kousek zkuste.


A co jsme nemohli v Řecku nechat, bylo několik litrů kvalitního olivového oleje extra virgin. Kvalitního tedy v podobě, v jaké byl dostupný v normálním supermarketu. Myyna kritéria pro kvalitní olej jsou následující: co nejmenší acidita (běžně dostupná je 0.3, což už je fajn, opravdu vynikající oleje mají kyselost menší než 0.3, ale jsou těžko k dostání) a neprůhledný obal. Nikdy totiž nevíte, jestli náhodou olej nestál někde na sluníčku a tím pádem může být slunečními paprsky znehodnocen. Pokud nenajdete na obalu údaj o aciditě, nákup si rozmyslete, může jít o nekvalitní produkt, kde se aciditou raději ani nechlubí. Může se stát, že na obalu najdete aciditu v nějakém rozmezí, například 0.1 - 0.8. Jsou to oleje míchané z několika druhů oliv a tím pádem může jít, ale taky nemusí, o olej nekvalitní. Je to jako s vínem, někdy to namíchání vyjde, ale většinou moc ne. Zůstávejte u jedné odrůdy.

V supermarketu v Pefkosu nakonec asi z dvaceti nejrůznějších druhů olejů odpovídaly mým představám pouze dva druhy...


A tímto končím s řeckým povídáním, jsem totiž zpět v Praze a tak šup do práce! Ještě, že mě baví.

4 komentáře:

  1. tzatziky bych si dala. Zajímalo by mě, jak chutnají ty pravé řecké. A jinak děkuji za poučení o olivovém oleji. Zvykla jsem si ho hodně používat, tak si teď dám větší pozor na kvalitu :)

    OdpovědětVymazat
  2. Olivový olej je hotový poklad, je dobře, že ho zahrnuješ do jídelníčku. A obzvlášť ve Španělsku musí být k dostání opravdové lahůdky ;)

    OdpovědětVymazat
  3. tzatziky sú super :)
    Mňam dala by som si, jedlo vyzerá skvele :) !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych si teď dala tu Recinu :), ale nepřivezli jsme žádnou. Tak mám smůlu.

      Vymazat