sobota 12. ledna 2013

Kostarika - shrnutí, postřehy, tipy

Protože jsem přírodu a atmosféru snad dostatečně vybásnila v jednotlivých článcích, tak zůstanu především u fakt. Pokud pominu unikátnost přírody, velmi rozmanité, i když na naše poměry vždy teplé počasí, množství zvířat a čisté moře, tak nejde opomenout jednu nepříjemnou věc - je tam draho. Podle ukázek cen na konci příspěvků jde poměrně snadno odvodit, že je tam zhruba jednou tolik dráž než u nás a to beru jako příměr ceny pražský. Obědy v sodě, nejlevnějším způsobu stravování, když si nechcete vařit sami, tak ty vyjdou zhruba stejně jako v Praze. I s pitím kolem 10 $ na osobu. Ceny v supermarketech krát dva, levný oblečení krát dva, alkohol krát dva (koktejly tak stejně), ceny do Národních parků byly jednotně za 10 $ na osobu.
Veřejná doprava v Kostarice je naopak velmi, velmi levná. Ale chce to trochu invence, jak jsem popisovala, zastávka může být prakticky kdekoliv a bez pomoci místních ji dost často ani nenajdete. Ve velkých městech jsou zastávky většinou patrný, ale autobusových terminálů bývá víc na různých místech, takže i tady je potřeba se ptát. Ceny dopravy úspěšně navyšují "gringo busy", což jsou minibusy pro turisty, které vás odvezou za tučnou sumu kamkoliv si budete přát.
Ubytování je bez problémů a nemyslím si, že by bylo nutný mít pokoje rezervovaný předem. My jsme to udělali, ale podruhé už bych do toho nešla. Jednak vám to dá větší svobodu, pokud to bude někde hnusný můžete odejít, máte víc na výběr a jednak můžete pružně měnit itinerář. Když to máte rezerovaný předem, hotely často chtěj číslo kreditky a když nepřijedete nebo to na poslední chvíli stornujete, budete platit pokutu. Oni mají právo si to z vaší kreditky stáhnout, pokud s tím nebudete souhlasit, podstoupíte doma složité vyjednávání v bance, až budete platbu reklamovat.
My už máme hodně přes třicet, takže společný záchody s další partou lidí odmítáme, nedej bože třeba společný ložnice, to už pro nás fakt neni. Komu je to ale šumák, hodně ušetří, hostely jsou logicky mnohem levnější. Naše ubytování se pohybovalo od 25 $ (Tortuguero) do 100 $ (Coco beach) a byly to obyčejný pokoje v malých rodinných hotýlcích s postelí a koupelnou, většinou bez snídaně. Skvělým pomocníkem mi byl Tripadvisor, kde jsou recenze snad všech hotelů světa, někdy i s fotkama.
Vzduch je mimo poloostrov Nicoya velmi vlhký, počítejte s tím, že neoblečete suchý oblečení jak je týden dlouhý a možná i dýl. V Karibiku celoročně nepředvídatelně prší, jeden den je liják, druhý den je krásně. Nejsušší a co se týče počasí nejstabilnější částí Kostariky, je poloostrov Nicoya, to taky vysvětluje, proč je nejvíc navštěvovaný turisty, protože jinak si to nedokážu vysvětlit, není tam totiž zdaleka tak pěkná příroda, jako kdekoliv jinde v Kostarice a s klidným srdcem bych tuhle část příště vynechala, i když pláž Conchal nebo Ocotal byly pěkný. Když už na Nicoyu, tak rovnou na jih do Montezumy a okolí, tam už je zase zeleno a pláže i moře tam jsou super.
Neprocestovali jsme uplně celou Kostariku, tudíž nemůžu příliš soudit, ale podle toho, co jsme viděli, tak nádherné je karibské pobřeží, údolí Sarapiquí a pacifická část pevniny kolem Manuel Antonia.

Nejsem žádný podporovatel ždímání peněz z turistů, ale doporučuju najmout si v Národních parcích průvodce. Uvidíte víc, protože průvodce přesně ví, kde jaká zvířata hnízdí, kde odpočívají, kde mají oblíbená místa. Sami to nepoznáte a budete zklamaní, že jste nic neviděli. Zkusili jsme to s i bez a byl to diametrální rozdíl.

K nákladům - letenka nás stála 24 000 Kč na osobu (kombinace Lufthansy a Delta Airlines), plus M. připlatil ještě zhruba 2 000 na osobu na každém z letů přes Atlantik za víc místa na nohy (k tomu byl v ceně ještě alkohol jak tvrdý, tak pivo), to znamená dohromady 4 000 Kč navíc u každý letenky. Pojištění bylo za 1 900 Kč na osobu u Axy Assistance. V Kostarice jsme utratili dohromady 89 000 Kč včetně odletových tax (28 $ za os.).
Celkově to teda stálo kolem 75 000 na osobu, oproti Thajsku, kde jsme utratili asi 45 000 na osobu to je dost velký rozdíl. Naopak náklady nejvyšší byly při cestování po Keni, Tanzánii a Zanzibaru, takže se nejedná o naší nejdražší cestu.
V nákladech v Kostarice je ubytováni v obyčejných hotelech s vlastní koupelnou na pokoji, jednou denně jídlo v sodě nebo restauraci, snídaně a večeře jsme většinou řešili v supermarketu, plus vstupenky do Národních parků, veřejná doprava a gringo busy. Ceny za jednotlivý cesty jsou vypsaný v článcích. Suvenýry jsme nenakoupili, korálky jsou všude stejný, možná pár triček bylo fakt pěkných, ale nekoupila jsem je hned a pak už jsem je po cestě nepotkala.

Na benzince jsem si všimla, že benzin a nafta stojí kolem 25 - 27 Kč za litr, Marlbora, který jsem kupovala bráchovi stály asi 80 Kč.

Nepříjemně nebo nebezpečně jsme se nikde necítili, ale ani jsme to nepokoušeli, po západu slunce jsme obvykle byli v hotelu, případně v přilehlý hospodě. Nic nám nikde neukradli, peníze jsme nosili všude s sebou, foťák (Nikon) mi z krku taky nikdo neztrhnul. Normální země, řekla bych.

Jakýkoliv dotazy k cestě moc ráda zodpovím v komentářích nebo po mejlu. Díky za přízeň.




5 komentářů:

  1. skvělé povídání, sice bych se měla učit, ale nedalo mi to, a dočetla jsem to. Dík za odpověď ohledně toho očkování. S tou Lufthansou to je fakt naprd!! Mně se zatím naštěstí ještě nikdy zavazadlo neztratilo, tak doufám, že se to ani v budoucnu nestane. Trochu mě teda překvapilo, že tam je tak draho, ale je to holt Karibik. Možná ale Nicaragua a Honduras jsou levnější... myslíš? :) Přijde mi fajn, že takhle jezdíte během vánočního období pryč, i když Vánoce jsou Vánoce :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se ti to líbilo. Riziko ztráty zavazadla se přímo úměrně zvyšuje počtu přestupů. Jednou se to stát muselo :).
      A ano, draho je tam jako prase, ani Mexiko a Kuba nebyly tak drahé destinace. Honduras bych teď moc nedoporučovala, je to momentálně nejrizikovější stát střední Ameriky, naopak Nicaraguu bych doporučovala velmi. Třetinové ceny oproti Kostarice, méně turistů, větší pohoda. Máme ji na seznamu :).
      Vánoce jsou pro mě osobně utrpením, takže nijak neztrádám, že nemůžu být doma o Vánocích. Mamka mi obvykle schová pár kusů cukroví a to mi stačí. Ale chápu, že pro většinu lidí jsou Vánoce super období a tak to má být, tak je to v pořádku. ;)

      Vymazat
    2. Oprava: nestrádám :)

      Vymazat
  2. jo, a ještě jsem se chtěla zeptat, co používáš za objektiv k nikonu. Máš nějaký teleobjetiv, abys mohla fotit ty zvířata? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Objektivů mám několik. Na běžné focení mám pevný 35mm 1.8G. Ten je naprosto skvělý i pro interiér, protože má vysokou světelnost. Na cestách se mi velmi osvědčil zoom 55-200mm 4.5G, tím jsou focený ty zvířata. Chtělo by to ale vyšší světelnost. Ovšem, pak bych se dostala na neskutečnou částku. Tak snad časem. Příští destinaci máme Vietnam a pro ten jsem si pořídila teleobjektiv 55-300mm 4.5G, to se ještě dá udržet v ruce bez stativu. Bude to ideální na focení lidí nebo zvířat při dobrém světle. :)

      Vymazat