neděle 11. listopadu 2012

Sladce

Kdo je celý život ekzematik stejně jako já, určitě ví, že nejhorší zlo pro ekzem je cukr a nic vám nezajistí bezesnou noc plnou drbání jako poctivý dort nebo tabulka mléčné čokolády. Proto je mým oblíbeným koníčkem obrážení nejlepších pražských cukráren, protože přece nebudu hodná holka a nebudu si ten cukr zakazovat, to dá rozum, neasi.
Je všeobecně známo, že na laskonky jedině do Erharta, ale jednoznačný vrchol pomyslného žebříčku cukrářského umění je pro mě francouzská cukrárna Saint Tropez ve Vodičkově ulici. Jestliže toužíte po cukrářském majstrštyku, neváhejte a jděte se nechat omámit právě do téhle cukrárny. A není francouzská jen názvem. Francouzi jí vlastní, Francouzi tam ty dobroty vyrábějí a postupy jsou poctivé a francouzské.
Zapředla jsem rozhovor s jednou sympatickou slečnou ze zdejší obsluhy, protože už týdny nemám štěstí na svůj oblíbený kousek, pistáciový dortík zvaný trochu bizarně Vodičkova. Moje chutě se ho dovolávaly tak intenzivně, že už jsem se neovládla a na svojí drogu se na rovinu zeptala. Proč pořád není? Kdy bude? No, krve by se ve mě nedořezal, když mi bylo sděleno, že dlouhodobě není k sehnání jistá surovina, pro výrobu dortíku stěžejní. A protože slečna měla zjevně sdílnou náladu, nechala jsem jí hovořit a dozvěděla jsem se, že v poslední době začínají být nedostatkové i další suroviny a to suroviny kvalitní a poctivé, protože česká výroba v rámci šetření opět směřuje někam do hajzlu na úroveň nejnižší, tedy chemickou. Nechtělo se mi věřit, že tak nadějná vlna kvalitních surovin opět stagnuje a že se tady bude zase dělat jídlo z náhražek, prášků a chemie. Podle mě to je to dost smutý. Pak už mi jen slečna řekla, že se zatím snažej, že rozhodně žádné náhražky používat nehodlají, ale že jim dost vadí, že to, z čeho se běžně vyrábí ve Francii, je u nás nesehnatelné. A když už to sehnat jde, je to předražené. Dokonce ani malé krabice na dorty není nikdo schopný vyrobit v přijatelné cenové relaci. Není to pech? Zpátky na stromy, řemeslo umírá.
Ale abych nekončila negativně, protože to já z duše nerada, příkládám post fantastického pistáciového dortu, který má být náhradníkem za dortík Vodičkova. Poptávka po pistáciovém skvostu zřejmě byla enormní, jsem ráda, že nejsem jediný závislák.





Žádné komentáře:

Okomentovat