úterý 13. listopadu 2012

Dobrodružství (při) tisku

Už celý týden jsem hrdou majitelkou malého grafického lisu a tisknu jako ďábel, protože jak jinak se to naučit, než praxí, žeano.
Než se dostanu k nějaké pořádné tvorbě, chci si to nacvičit na věcech, co jsem udělala v kurzu grafiky. (Dneska máme poslední tříhodinovku a na pokračování už jsem zapsaná na únor.)
Dá se říct, že jsem momentálně ještě ve fázi pokus-omyl, neb ne vždy se tisk podaří tak, jak bych chtěla. Musím přiznat, že zatím většinou.
Ale už vím, že:
  • když se barva nedá setřít z matrice a trvá celou věčnost, než se pod hadříkem objeví alespoň náznak kresby, pak jsem dala málo lněné fermeže do barvy
  • naopak, když se mi barva táhne za hadříkem jak sopl, fermeže bylo moc
  • jen jedno ze tří rozstříhaných triček, které mi M. obětoval, má tu správnou srukturu a nepouští vlákna
  • papíry mezi baličáky nesmím dát sušit s příliš velkým předstihem, jednou jsem je vyndala už skoro suché
  • jsem čuňe a potřebuju zástěrku, už jsem si zničila několik domácích úborů
  • spotřeba technického benzínu a gumových rukavic je enormní
  • koupila jsem si příliš tlustý baličák, stačila by poloviční gramáž
Dalším levelem je pro mě zjistit, jak se zbavit šmouh, které se při vytírání dělají. Myslím, že je to moc velkým tlakem na desku a že pomáhá ke konci stírat jen motýlým dotekem. Chvílema je to voser, na druhou stranu je to zábavné řemeslo, k umění se přidá trochu špíny a dřiny a hned to má dobrodružnější charakter.

Taky jsem si dřív myslela, a vůbec nevím, jak jsem na to přišla, že grafici si prostě natřou matrici barvou a pak tisknou až do aleluja a že je uplně normální, že těch tisků udělaj třeba 100, no, proč ne, prostě jenom mění papíry a lis lisuje... No to určitě. Hluboce smekám před všemi, kdo dokážou stokrát za sebou správně vytřít barvu tak, aby to vypadalo skvěle a aby se to dalo prodat. Protože to je fakt dřina. Já mám stěží použitelný jeden tisk z pěti. Zajímalo by mě, kolik toho vyhodí profesionál, jestli vůbec.

Moje válečné zabarvení, když dotisknu

Žádné komentáře:

Okomentovat