úterý 16. října 2012

Příprava kovové matrice


Na grafické techniky, se kterými jsem se zatím setkala, jsem používala buď destičku měděnou nebo pozinkovanou. Měděná je tvrdší než pozinkovaná, ale mám ji raději, protože se mi zdá, že mi po ní tolik neujíždí rydlo. Je to ale asi dost indiviuální pocit.
Zatím jsem kovové matrice kupovala jednou přes internet na Bastafloře, stejném e-shopu, z jakého mám lis. Ale už to neudělám, pozinkované destičky přišly uříznuté křivě, navíc měly nějaké defekty neslučitelné se šmirglem. Prostě tam po vyleštění zůstaly a to není uplně ideální. Pro příští nákup destiček musím najít jiný zdroj.
Ze všeho nejdřív si srazíme a zapilujeme hrany destičky, abychom se nezranili. Na sražení nerovností se používá kladívko, na zapilovaní hran překvapivě pilník. Pilníků a hladítek na kov je velké množství a v různých potřebách pro kutili nám srdíčko jistě zaplesá nad tím nepřeberným množstvím nástrojů. Nicméně, jde nám hlavně o to, ty strany pěkně zahladit. Je to nejen bezpečnější pro práci, ale i nutné z estetického hlediska. Hrany pilujeme pěkně do kulata.

pilníky

Pokud plánujeme dílo, které nesnese poškrábaný povrch, musíme si destičku vymazlit a uhladit "šmirglpapírem". Používá se hrubost 800 až 2500, pěkně po pořádku jedna hrubost za druhou, až máme z matrice téměř zrcadlo. Pokud ani to nestačí, je možné k dokonalosti použít ještě leštící pastu na kov. Ta nám už to zrcadlo vyrobí docela určitě.
Smirkový papír tak jemného zrna je docela obtížný sehnat, nejdřív jsem myslela, že takový šmirglpapír maj všude, ale ono houby. V Hornbachu jsem například sehnala jen 1000, v Bauhausu pro jistotu ani jedno.

leštící pasta
smirkový papír


4 komentáře:

  1. Ahoj, kde jsi tedy nakonec začala shánět ty měděné desky? Ony jsou docela drahé a ještě aby je posílali s defekty! :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, řekla jsem tátovi, jestli by nevěděl o nějakém řemeslníkovi, co je má jako odpad a on věděl :).

      Vymazat
    2. To Ti velmi přeji, ale není to řešení pro všechny :( ... Asi budu muset prostě vzít pozink, no. I když mi připadá, že lept je v něm nerovnoměrný, někdy jsou čáry dokonce tečkované, jako by obsahoval nějakou příměs, která se neodleptá. V ČR je to s hlubotiskem (materiály) vážně zoufalé...

      Vymazat
    3. To mne těší, že mi to přeješ. Každý si musí poradit sám, když to jinak nejde.

      Vymazat