úterý 16. října 2012

Grafické techniky - úvod


Na počátku roku 2012 jsem dlouho a vlastně marně hledala na internetu podrobné popisy nejčastěji používaných grafických technik. Ačkoliv jsem absolventkou střední umělecké průmyslovky, o grafice toho moc nevím, hlavně proto, že mám vystudované sklo a grafice jsme se nevěnovali na škole vůbec. Moje znalosti začaly u linorytu a skončily u suché jehly a to ještě dost omezeně, v rámci toho, co jsem si zapamatovala z tehdejší LŠU. A vzhledem k tomu, že mě grafika začala čím dál tím víc přitahovat, rozhodla jsem se prozkoumat veškeré dostupné informace na internetu. Výsledek nebyl nic moc, kusé a povrchní popisy, základní postupy žádné, seznam věcí, které člověk pro tvorbu grafiky potřebuje, už vůbec ne.
I přihlásila jsem se do soukromé pražské výtvarné školy Malujeme kreslíme, kde formou kurzů vyučují vše, co člověka se vztahem k umění zajímá. A udělala jsem dobře. Po každé tříhodinovce odcházím blažená a nabitá pozitivní energií, špinavá od barev a dokonale seberalizovaná.
Nejsem žádný odborník přes grafiku, nedejbože umělec, ale můžu se o informace podělit a pomoci tím případně někomu, kdo bude stát stejně jako já na startovní čáře a tak trochu tápat kde a hlavně s čím začít. Nechci suplovat akademické přednášky, jde mi především o jasný a jednoduchý popis jak na to.
Sluší se dodat, že kurzem ve škole Malujeme kreslíme nás provází absolvent AVU výtvarník Robin Kaloč.

Základní a nezbytné věci pro začátek:
  • tuny hadrů
  • tekoucí voda
  • kvalitní papír, na tisk je dobrý i papír na akvarel
  • barvy ofsetové (na linoryt)
  • barvy pro tisk z hloubky
  • savý papír ("baličák")
  • pár větších hladkých dlaždic nebo skleněné tabule na přípravu barev
  • rycí náčiní
  • pozinkované nebo měděné desky
  • špachtle 
  • pilník na kov
  • technický benzin
  • lněná fermež
  • technický líh nebo toluen (pro leptací techniky)
  • váleček na naválení barvy (linoryt)
  • terpentýn
  • Balakryl bílý lesklý (pro lakovou techniku)
  • Kalafuna (pro akvatintu)
  • linoleum z výtvarných potřeb (pro linoryt)
  • smirkový papír o hrubosti 800 - 2500
  • papírová lepící páska
  • dřevěné malířské prkno
  • foto  nebo laboratorní miska (nebo třeba i plech na pečení s vyšším okrajem) na namočení papíru
  • grafický lis, knihařský lis, nohy a ruce pro tisk v případě, že lis nemáte 
  • Solvina - na ruce od tiskařských barev naprosto bez konkurence, přísahám 
  • chirurgické tenké rukavice, nejlépe celou krabici (při manipulaci s barvou ideální, výrazně si prodloužíte dobu, kdy budete mít čisté ruce) 
  • odlamovací nožík (na odříznutí uschlého díla z prkna)
Suchá jehla




Žádné komentáře:

Okomentovat